Drágább Barbie, soványabb Heinz – Trump vámjai átrajzolják a globális fogyasztói piacot
Donald Trump vámpolitikájának hatása egyre több iparágat érint: játékgyártók, autóipari óriások és FMCG-vállalatok is kénytelenek árakat emelni, termelést átszervezni vagy eredményvárakozásaikat csökkenteni – miközben a fogyasztás is visszaesőben van.
Megdrágul a játék: Barbie is áldozatul esik
A Mattel, a világ egyik legismertebb játékgyártója bejelentette, hogy emelni kénytelen egyes termékeinek árát az Egyesült Államokban, válaszul Donald Trump elnök új vámtarifáira. A vállalat a költségnövekedésre hivatkozva közölte: csökkenti a Kínában gyártott, amerikai piacra szánt játékok arányát. Míg korábban az amerikai értékesítésre kerülő termékek 20%-a készült Kínában, jövőre ez 15% alá csökkenhet.
A Mattel alternatív gyártóbázisokat keres Délkelet-Ázsiában, például Indonéziában és Malajziában, azonban ezekre az országokra szintén magas vámkulcsok vonatkoznának – amelyeket most 90 napra felfüggesztettek. Trump egy nyilatkozatában a témát a „babakérdésként” említette, hozzátéve: „az amerikai gyerekeknek inkább két babájuk lesz harminc helyett” – de szerinte Kína ennél is többet veszíthet.
Az autóipar is bajban: milliárdos veszteségekről számoltak be
Nem csak a játékipart érinti a kereskedelmi feszültség: a Ford autógyártó közölte, hogy a vámok körülbelül 1,5 milliárd dolláros többletköltséget jelentettek az idei évben. Az összesített költségnövekedés a vállalat szerint elérheti a 2,5 milliárd dollárt, főként a mexikói és kínai beszállítói lánc drágulása miatt. A Ford gyártásátszervezéssel, új kereskedelmi útvonalak kiépítésével próbálja mérsékelni a hatást – várakozásuk szerint akár egymilliárd dollárnyi terhet is lefaraghatnak.
Visszafogott várakozások, csökkenő fogyasztás
A hatások messze túlmutatnak az iparon: az inflációs nyomás és a megdrágult import miatt a lakossági fogyasztás is csökkenő pályára állt. A Kraft Heinz vezérigazgatója, Carlos Abrams-Rivera szerint az amerikai háztartások egyre óvatosabban költenek, miután a Trump-féle vámintézkedések megemelték az inflációs szintet és visszafogták a növekedést. A cég emiatt lefelé módosította éves eredményvárakozásait.
A gyorsjelentési szezonban több amerikai nagyvállalat is jelezte: az új gazdasági környezet hatására termékáremeléseket fontolgatnak, hogy kompenzálják a Kínából és más ázsiai országokból érkező alapanyagok és termékek többletköltségeit. Az Intel, az Adidas, a Skechers és a Procter & Gamble is a vámok negatív következményeire hivatkozott.
Európában sem rózsás a helyzet
A kereskedelmi háború hatásai nem állnak meg az amerikai partoknál: Európában is komoly veszteségekről számolnak be a nagyobb gyártók. A Mercedes elmaradó első negyedéves eredményekről, a Volkswagen pedig jelentősen csökkenő profitabilitásról számolt be – részben a bizonytalan kereskedelmi környezetre és a beszállítói láncokra nehezedő nyomás miatt.
Kapcsolódó cikkeink
Komoly tárgyalások zajlanak a vámháború lezárásáról
Csak őszinte szándékkal lehet tárgyalni – így reagált a kínai…
Tovább olvasom >Vámháború árnyékában – Felforgatja-e a világgazdaságot az amerikai protekcionizmus?
Új szakaszába lépett az Egyesült Államok és Kína között évek…
Tovább olvasom >Drasztikus drágulás a Temun és a Sheinen: Trump vámháborúja érezteti hatását
Április 25-től érezhetően megdrágultak a kínai Temu és Shein platformokon…
Tovább olvasom >További cikkeink
Nagy Márton: árréskorlátozást vezetne be a kormány a háztartási cikkeket árusító boltokra
A kormány szerdán tárgyalhatja, csütörtökön pedig várhatóan elfogadhatja azt az…
Tovább olvasom >Csaknem 20 százalékkal olcsóbb élelmiszerek? A kormány elégedett az árréscsökkentés eredmnyeivel
„Egyre több terméket lehet olcsóbban megvásárolni az árréscsökkentésnek köszönhetően, az…
Tovább olvasom >Rekordméretű élelmiszergyűjtést szervez a Magyar Élelmiszerbank Egyesület pénteken és szombaton
A Magyar Élelmiszerbank Egyesület által szervezett pénteki és szombati adománygyűjtésen…
Tovább olvasom >