Drágább Barbie, soványabb Heinz – Trump vámjai átrajzolják a globális fogyasztói piacot
Donald Trump vámpolitikájának hatása egyre több iparágat érint: játékgyártók, autóipari óriások és FMCG-vállalatok is kénytelenek árakat emelni, termelést átszervezni vagy eredményvárakozásaikat csökkenteni – miközben a fogyasztás is visszaesőben van.
Megdrágul a játék: Barbie is áldozatul esik
A Mattel, a világ egyik legismertebb játékgyártója bejelentette, hogy emelni kénytelen egyes termékeinek árát az Egyesült Államokban, válaszul Donald Trump elnök új vámtarifáira. A vállalat a költségnövekedésre hivatkozva közölte: csökkenti a Kínában gyártott, amerikai piacra szánt játékok arányát. Míg korábban az amerikai értékesítésre kerülő termékek 20%-a készült Kínában, jövőre ez 15% alá csökkenhet.
A Mattel alternatív gyártóbázisokat keres Délkelet-Ázsiában, például Indonéziában és Malajziában, azonban ezekre az országokra szintén magas vámkulcsok vonatkoznának – amelyeket most 90 napra felfüggesztettek. Trump egy nyilatkozatában a témát a „babakérdésként” említette, hozzátéve: „az amerikai gyerekeknek inkább két babájuk lesz harminc helyett” – de szerinte Kína ennél is többet veszíthet.
Az autóipar is bajban: milliárdos veszteségekről számoltak be
Nem csak a játékipart érinti a kereskedelmi feszültség: a Ford autógyártó közölte, hogy a vámok körülbelül 1,5 milliárd dolláros többletköltséget jelentettek az idei évben. Az összesített költségnövekedés a vállalat szerint elérheti a 2,5 milliárd dollárt, főként a mexikói és kínai beszállítói lánc drágulása miatt. A Ford gyártásátszervezéssel, új kereskedelmi útvonalak kiépítésével próbálja mérsékelni a hatást – várakozásuk szerint akár egymilliárd dollárnyi terhet is lefaraghatnak.
Visszafogott várakozások, csökkenő fogyasztás
A hatások messze túlmutatnak az iparon: az inflációs nyomás és a megdrágult import miatt a lakossági fogyasztás is csökkenő pályára állt. A Kraft Heinz vezérigazgatója, Carlos Abrams-Rivera szerint az amerikai háztartások egyre óvatosabban költenek, miután a Trump-féle vámintézkedések megemelték az inflációs szintet és visszafogták a növekedést. A cég emiatt lefelé módosította éves eredményvárakozásait.
A gyorsjelentési szezonban több amerikai nagyvállalat is jelezte: az új gazdasági környezet hatására termékáremeléseket fontolgatnak, hogy kompenzálják a Kínából és más ázsiai országokból érkező alapanyagok és termékek többletköltségeit. Az Intel, az Adidas, a Skechers és a Procter & Gamble is a vámok negatív következményeire hivatkozott.
Európában sem rózsás a helyzet
A kereskedelmi háború hatásai nem állnak meg az amerikai partoknál: Európában is komoly veszteségekről számolnak be a nagyobb gyártók. A Mercedes elmaradó első negyedéves eredményekről, a Volkswagen pedig jelentősen csökkenő profitabilitásról számolt be – részben a bizonytalan kereskedelmi környezetre és a beszállítói láncokra nehezedő nyomás miatt.
Kapcsolódó cikkeink
Trump bejelentette: nádcukorra válthat Amerikában a Coca-Cola – pánik a kukoricaiparban
Donald Trump amerikai elnök közösségi oldalán jelentette be, hogy a…
Tovább olvasom >Kettéválhat a Kraft Heinz
Jelentős átalakításra készül a világ egyik legismertebb élelmiszeripari vállalata, a…
Tovább olvasom >Cukorbeteg Barbie babát jelentett be a Mattel
Idén egy különleges Barbie bővíti a Mattel sokszínűséget célzó játékcsaládját:…
Tovább olvasom >További cikkeink
NGM: már több mint félszáz cég fejlesztési terveiről született döntés a Demján Sándor Tőkeprogramban
Brüsszel nyomásgyakorlása ellenére a kormány mindent megtesz a hazai kkv-k…
Tovább olvasom >A Burberry negyedéves bevétele 5,5 százalékkal csökkent
A brit Burberry Group, a világ egyik vezető luxus ruházati…
Tovább olvasom >Az amerikai fagylaltnap alkalmából akció indult vasárnap a Balatonnál
Ezer gombóc fagylaltkupont rejtenek el vasárnaptól a Balaton körül az…
Tovább olvasom >