Drágább az élelmiszer
Miközben az átadási árak alig változnak az élelmiszeriparban, s a feldolgozók hasztalan próbálják érvényesíteni költségnövekedésüket, az optimistábbá váló üzletláncok lassan növelik a fogyasztói árakat.
Az agrárium által szállított alapanyagok ára január és május között 14 százalékkal volt magasabb, mint egy évvel korábban, tavaly decembertől idén júniusig azonban csak 1 százalékkal nőttek az élelmiszeripar belföldi értékesítési árai, míg a fogyasztói árak 3,6 százalékkal emelkedtek.
A feldolgozók nem tudják elismertetni megnövekedett költségeiket a kereskedelemmel, ezért jobbára exportlehetőségeket keresnek. A hazai piac felől a külföld felé forduló élelmiszeripar azonban még így is gyengébben teljesít, mint tavaly.
„Ahhoz, hogy az élelmiszeripar által elszenvedett veszteségek ne növekedjenek tovább, bele kell kalkulálni az árakba mindazokat a jogos költségnövekedéseket, amelyekkel az ágazat kénytelen szembenézni” – nyilatkozta a Világgazdaságnak Éder Tamás, az Élelmiszerfeldolgozók Országos Szövetségének elnöke.
A kereskedelem számára valóban jó hír lehet, hogy idén – hat évnyi zuhanás után – megállhat a fogyasztás csökkenése, a legtöbb szakértő éves alapon stagnálásra, esetleg kismértékű emelkedésre számít. A várakozások megalapozottnak tűnhetnek, hiszen a rendkívül alacsony infláció, és a tavalyi évhez mért 3-5 százalékos béremelések miatt már érzékelhető reálbér-növekedést tapasztalhatnak a fogyasztók.
A korábbi drágulás után az év közepétől egyre nagyobb mértékben csökkennek a mezőgazdasági termények felvásárlási árai. Míg az év első hónapjaiban egy tonna búza ára akár a 60 ezer forintot is meghaladhatta, mára ez a termény jobbára 40 ezer forint körül cserél gazdát. A várakozások szerint ez a trend – lassuló ütemben – folytatódik az elkövetkező hónapokban is. A változás az állattenyésztőknek, és az állati terméket feldolgozó iparnak kedvez igazán. (Braunmüller Lajos, Világgazdaság Online)
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Sok sót tartalmaznak és drágák az új generációs növényi alapú húsok
Míg a növényi alapú húshelyettesítők nagy többsége a hússal szemben…
Tovább olvasom >A baby boomerek jelentik a növekedés kulcsát az öregedésgátló bőrápoló termékek piacán
A Baby Boomer generáció növekvő érdeklődése az egészséges öregedés iránt…
Tovább olvasom >A versenyfenyegetettséget elemzi a dunnhumby és a Placer.ai új AI-alapú eszköze
Új AI-eszközt alkotott a dunnhumby és a Placer.ai, amely képes a…
Tovább olvasom >