Drága marad a tojás
Az Agrárgazdasági Kutató Intézet (AKI) folyamatosan nyomon követi és rendszeres kiadványaiban közreadja a világ baromfi- és húspiaci tendenciáit. A KSH és az AKI Piaci és Árinformációs Rendszer (PÁIR) adataiból még a rövid távú kiskereskedelmi üzleti döntések előtt is érdemes pontosan tájékozódni.Az elmúlt esztendő vége óta folyamatosan csökken a tojás értékesített mennyisége, ugyanakkor a KSH szerint a fogyasztói ára növekszik. A mennyiség csökkenését elsősorban a korábbiaknál visszafogottabb tojóállomány okozza – állapították meg az AKI munkatársai. A Baromfi Termék Tanács (BTT) adatai alapján 2006 második felében csökkent a naposkeltetés. A keltetési adatok alapján a következő hónapokban a termelés további csökkenése várható.
Az USA mezőgazdasági minisztériumának szakértői a közelmúltban előrejelzést készítettek a világ marhapiacán 2007-ben várható tendenciákról, és a termelés, a fogyasztás, valamint a kereskedelem (export és import is) növekedését prognosztizálták. A becslést 2007 áprilisában módosították, a tendenciák változatlanok maradtak, de a korábbinál nagyobb mértékű növekedésre számítanak. A világ marhahústermelése várhatóan 54,8 millió tonna körül lesz ebben az évben, 2 százalékkal nő 2006-hoz viszonyítva. Az USA-ban alig nő a termelés, Brazíliában 3 százalékos, Kínában pedig 5 százalékos bővülés várható. Az EU-25 termelése a korábbi várakozásoknak megfelelően egy százalékkal mérséklődik 2007-ben.
A magyarországi marhapiacra a csökkenő kínálat mellett a vágás és az élőmarha-kivitel arányának eltolódása jellemző. A marhavágás, valamint az élőmarha-kivitel aránya 2004-ben még 80:20 volt, az elmúlt két évben viszont a kivitel jelentős növekedése miatt a vágás részaránya 70-75 százalékra csökkent. Az élőmarha-kivitel arányának növekedése elsősorban abból adódott, hogy a kereskedők (exportőrök) a vágóhidakhoz képest kedvezőbb árat kínáltak a termelőknek.
A vágómarha vágóhídi belépési ára* az Európai Unió országaiban
(Fiatal bika, „R3” minőségi kategória) (Ft/kg hasított hideg súly**)
Országok 2006. 2007. 2007. 17. hét/ 2007. 17. hét/
16. hét 17. hét 16. hét 17. hét 2006. 17. hét % 2007. 16. hét %
Belgium 696 692 629 629 90,83 99,92
Csehország 730 734 658 662 90,30 100,61
Dánia 844 839 779 772 91,95 99,02
Németország 879 872 725 708 81,25 97,75
Észtország 459 n. a. n. a. 545 n. a. n. a.
Görögország 1006 1014 982 995 98,12 101,37
Spanyolország 880 877 843 821 93,52 97,31
Franciaország 913 900 701 696 77,32 99,22
Írország 781 778 705 695 89,34 98,50
Olaszország 972 968 811 811 83,79 99,94
Lettország 435 421 n. a. n. a. n. a. n. a.
Litvánia 619 631 476 474 75,00 99,54
Luxemburg 843 790 747 749 94,78 100,21
Magyarország n. a. n. a. 642 n. a. n. a. n. a.
Málta 923 918 881 881 95,97 99,92
Hollandia 784 807 709 707 87,64 99,77
Ausztria 851 845 752 736 87,15 97,86
Lengyelország 654 656 602 606 92,38 100,66
Portugália 950 937 928 927 98,99 99,92
Románia n. a. n. a. 476 491 n. a. 103,04
Szlovénia 771 776 724 713 91,88 98,49
Szlovákia 702 689 662 656 95,20 99,04
Finnország 809 785 775 780 99,37 100,62
Svédország 740 735 694 709 96,47 102,25
Anglia 757 753 724 722 95,94 99,69
EU 867 862 754 745 86,43 98,80
Forrás: EU Bizottság, AKI
* Az ár tartalmazza a szállítási költséget is.
** Átszámítva az MNB hivatalos középárfolyamán.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
10 éves a magyar Black Friday – az akcióvadászattól a tudatos vásárlásig
A Black Friday Magyarországon 10 év alatt sokat változott: míg…
Tovább olvasom >77 ezer forint: ennyit terveznek idén költeni a magyarok karácsonyi ajándékra
Szeretteinkkel szívesebben találkozunk személyesen karácsonykor, az ajándékokat viszont egyre gyakrabban…
Tovább olvasom >A diabétesz előszobája: az elhízás megháromszorozza a cukorbetegség kialakulásának kockázatát
Miközben a cukorbetegséghez és annak szövődményeihez köthető halálozás folyamatosan nő…
Tovább olvasom >