Dobozon innen, élményen túl

Szerző: Budai Klára Dátum: 2025. 10. 01. 15:16
🎧 Hallgasd a cikket:

Az online kereskedelem látványos térnyerése alapjaiban rajzolja át a csomagolás szerepét az FMCG-szektorban. Már nem csupán védőréteg funkciót tölt be: a logisztikai lánc kulcseleme, a márka egyik legfontosabb fizikai érintkezési pontja és a fenntarthatósági törekvések hordozója lett. A piac importvezéreltté válik, miközben a költséghatékonyság iránti elvárások sem enyhülnek. Ebben a közegben az optimális megoldás egyszerre óvja a termék épségét, támogatja a környezeti célokat és illeszkedik a modern ellátási lánc követelményeihez.

A cikk a Trade magazin 2025/10. lapszámában olvasható.

A magyar e-kereskedelem 2024-ben jelentős növekedést ért el, ugyanakkor alapvető szerkezeti átalakuláson megy keresztül. A nemzetközi szereplők – különösen a Temu és a Shein – olcsó kínálatukkal újrarendezik a versenyt. A hazai webshopok számára kulcskérdés, hogy szolgáltatásban, logisztikában és ügyfélélményben is nemzetközi szintre lépjenek, ellenkező esetben elveszíthetik versenyelőnyüket. Ez a folyamat a csomagolóiparra is kihat, amelyet egyszerre terhel az árverseny, az alapanyag- és energiaárak ingadozása, valamint a fogyasztói és szabályozói elvárások szigorodása.

„Unboxing” élmény

A DS Smith, a fenntartható, papíralapú csomagolási megoldások vezető szállítója az e-kereskedelmi és fogyasztói piacokra védelmet és ütéscsillapítást biztosító megoldások széles körét tervezi, gyártja és szállítja. Lengéscsillapító anyagaik lágy vagy elasztikus kitöltőként védenek, és kényelmet nyújtanak; a habosított anyagok, kopolimer alapú műanyagok és öntött cellulózok más alapanyagokkal – például hullámkartonnal, műanyaggal vagy fával – kombinálva garantálják a termékek épségét a szállítás, a tárolás és a kezelés során. A jellegzetes, kiváló minőségű csomagolás a kicsomagolás pillanatát is felemeli: a fogyasztó otthonában minőségi márkaélményt közvetít.

Kisfali Attila
subregional SMI director
DS Smith

– Célunk, hogy partnereinket a következő szintre segítsük: személyre szabott támogatással, folyamatos innovációkkal és széles portfóliónkkal lefedjük az e-kereskedelmi igényeket – jelzi Kisfali Attila, a DS Smith subregional SMI directora.

A nagy értékű, törékeny termékeknél extra védelemre terveznek; a csomagolás a behatolás vagy sérülés tényére is figyelmeztet, miközben a kiszállítás és kezelés minden szakaszában biztonságot és kényelmet ad. A frissáru-logisztikában kimondottan zöldségek és gyümölcsök online kiszállítására fejlesztett megoldásuk védelmet nyújt az érzékeny termékeknek, mérsékli a sérüléseket és javítja a vásárlói élményt. A DS Smith rostalapú, integrált innovációja, a Paper Pull tépőcsík a műanyag rétegeket váltja ki, így fenntarthatósági és CO₂-csökkentési előnyt ad, miközben zökkenőmentes bontást tesz lehetővé.

– Jelenleg üzemi technológiáink optimalizálására összpontosítunk, hogy ügyfeleinknek még nagyobb értéket teremtsünk, és ezzel megalapozzuk a jövőbeli sikert – ismerteti Kisfali Attila.

Az International Paper csoporthoz tartozó vállalat a minőség és a szolgáltatási színvonal mellett működési hatékonyságfejlesztéssel erősíti alkalmazkodóképességét és növekedési potenciálját.

A jellegzetes, kiváló minőségű csomagolás a kicsomagolás pillanatát is felemeli

Kiterjesztett valóság

A Dunapack Packaging erős vertikális integrációval dolgozik: a dunaújvárosi Hamburger Hungária papírgyára kizárólag reciklált papírt állít elő modern technológiával. Ez nemcsak logisztikai és fenntarthatósági előnyt jelent, hanem biztosítja a körforgásos gazdaság követelményeinek teljesülését is. A dunavarsányi üzemben létrehozott, különlegesen felszerelt innovációs térben a DIVE (Dunapack’s Innovative Virtual Environment) digitális fejlesztési rendszer 3D szkennelést és kiterjesztett valóságot alkalmaz: az ügyfelek valós időben, virtuális környezetben próbálhatják ki és vizualizálhatják a különböző megoldásokat. Így prototípusgyártás nélkül, gyorsabban és költséghatékonyabban születhetnek meg a végső koncepciók, különleges ügyfélélményt nyújtva.

Szőnyi Zoltán
értékesítési igazgató
Dunapack

– Azért hoztuk létre a DIVE környezetet, hogy partnereink prototípusgyártás nélkül jussanak el a végső koncepció­kig – avat be Szőnyi Zoltán, a Dunapack Kft. értékesítési igazgatója.

Az FMCG-ben egyre fontosabbá válnak a polcrakész konstrukciók: a twinbox egyetlen mozdulattal kínálóvá alakítható, és akár hét színnel is nyomtatható. Elérhető a D-hullám is, amely a mikro- és B-hullám előnyeit ötvözi: kiválóan nyomtatható, ugyanakkor logisztikailag hatékonyabb és fenntarthatóbb.

– Minden partnerünket azonos minőségben szolgáljuk ki, a polcrakész verzióktól a speciális D-hullámú konstrukciókig – teszi hozzá az értékesítési igazgató.

A vállalat a kis webshopoktól a multinacionális cégekig stabil, kiszámítható partnerként támogatja az e-kereskedelem szereplőit.

 

A fenntarthatóság középpontjában a magas újrahasznosított alapanyagtartalom, a súlycsökkentés és a zárt körforgású újrahasznosítás áll

Kapacitásbővítés és testreszabás

Az FMCG-partnerek igényei széles skálán mozognak: a törékeny termékek kiemelt védelmet, a hűtést igénylő áruk szigetelést és nedvességszabályozást, a nagy kiszerelések nagy szilárdságot, a vegyes vagy kisebb rendelések pedig rugalmas, méretre szabott csomagolást igényelnek. A VPK Packaging Nagyszalonta hullámkarton-megoldásai a legösszetettebb ellátási láncban is megbízható védelmet nyújtanak, miközben optimalizálják a logisztikát és a költségeket. A fenntarthatóság középpontjában a magas újrahasznosított alapanyag-tartalom, a súlycsökkentés és a zárt körforgású újrahasznosítás áll.

A vállalat idén 20%-kal növeli a termelést új, csúcskategóriás feldolgozóberendezésekkel, jövőre pedig megduplázza a raktárkapacitást.

Bart Dobbelaere
ügyvezető igazgató
VPK

– Azért bővítjük kapacitásainkat és duplázzuk a raktárat, hogy a gyorsan változó igényekre azonnal, megbízhatóan tudjunk reagálni – tájékoztat Bart Dobbelaere, a VPK business unit managere.

Mint mondja, a csomagolás a márka nagyköveteként is működik: a digitális nyomtatás, a személyre szabott márkajelzés és a felhasználóbarát funkciók – például nyitószalagok vagy visszazárható kialakítások – a hétköznapi kézbesítést emlékezetes kicsomagolási élménnyé emelik, erősítve a márkaidentitást és ösztönözve az ismételt vásárlásokat.

– Testreszabott megoldásainkkal a legbonyolultabb ellátási láncokban is stabil védelmet és hatékony logisztikát biztosítunk – mutat rá Bart Dobbelaere.

Környezeti terhelés

A csomagszám folyamatos növekedése együtt jár a csomagolóanyag-felhasználás emelkedésével, ami jelentős környezeti terhet ró a piacra. Ez előtérbe hozza a fenntartható alternatívákat: az újrahasznosítható anyagokat, a többször használatos ládákat és dobozokat, valamint a visszaforgatható csomagolóeszközöket. A fogyasztók egyre inkább értékelik a környezettudatos irányokat, de árérzékenységük lassítja azok elterjedését. A feladói oldalról a költséghatékonyság továbbra is elsődleges szempont, így a jövő csomagolásának egyszerre kell biztosítania a termékek védelmét, a fenntarthatóságot és a gazdaságosságot.

Az online csomagolások tervezése gyakran ütköző elvárások között zajlik

Fenntartható tervezés

A Rondo teljes körű csomagolástervezést és gyártást kínál: meglévő konstrukciók átalakításával vagy teljesen egyedi tervekkel szolgálja ki partnereit, mindig szem előtt tartva a gazdaságos gyártást és a környezetvédelmi szempontokat. A dobozokon és termékeken elhelyezett nyomatképekkel járulnak hozzá a megkülönböztethetőséghez és a vásárlói élmény fokozásához, amelyhez rendelkezésre áll a megfelelő technológiai háttér – például hat színes nyomdagép – és a szükséges szakértelem.

Miklós Zsolt, Rondo

Miklós Zsolt
ügyvezető igazgató
Rondo

– Az e-kereskedelmi csomagolások esetében is elkötelezettek vagyunk a fenntarthatóság mellett: törekszünk a letisztult, egyszerű nyomatvilágú, barna alapanyagokra és a hatékony gyártásra – fejti ki Miklós Zsolt, a Rondo Hullámkartongyártó Kft. ügyvezetője.

A gyártás során az anyagtakarékosság és a tömegcsökkentés a fő irány. A papír térnyerése mellett a technológiai hulladék több mint 95%-át körkörös gazdaság keretében hasznosítják újra: a papírhulladékot hazai alapanyaggyártónak értékesítik, amelyből új alappapír készül, így a környezetterhelés minimálisra csökken.

– A napelemes rendszer bővítésével és az elektromos targoncák bevezetésével is a CO₂-kibocsátás mérséklésére törekszünk – világít rá Miklós Zsolt.

A vállalat termékei teljes mértékben megfelelnek az újrahasznosíthatósági feltételeknek, miközben a környezeti hatások csökkentését technológiai fejlesztésekkel is támogatják.

Speciális igények

Az online csomagolások tervezése gyakran ütköző elvárások között zajlik: egyszerre kell lopásbiztosnak és visszazárhatónak, könnyítettnek és mégis erősnek lenniük. A frissáruk – például a zöldségek és gyümölcsök – különösen érzékenyek, ezért megfelelő szellőzésre, páraszabályozásra és mechanikai védelemre van szükségük. A hűtést igénylő készítményeknél alapfeltétel a hőszigetelő és nedvességzáró rétegek integrálása, miközben az élelmiszer-biztonságot is garantálni kell. Az élelmiszeripari partnerek fóliás megoldásokat keresnek: törékeny termékekhez erősebb védelmet, hűtött árukhoz speciális barriert, ömlesztett tételekhez pedig praktikus zárhatóságot. A fóliaszerkezetet minden esetben a termékhez és a gyártósorhoz szükséges igazítani.

Márkaépítés magasfokon

Julius Mazan-Smurfit Kappa

Mazan Gyula
innovációs manager
Smurfit Westrock

A Smurfit Westrock számára a csomagolás a márkaérték közvetítésének kulcseszköze az online térben. A vállalat arra törekszik, hogy innovációi javítsák a vásárlói élményt, erősítsék a márkaidentitást és ösztönözzék a lojalitást. A konstrukciók a logó, a színek, a tipográfia és a stílus révén biztosítják az ismertséget a digitális csatornákon, például kicsomagoló­videókban vagy webshopfotókon.

– Számunkra a csomagolás nem pusztán védelmi eszköz, hanem a márkatörténet és az értékek hordozója is, amely online tartalmakban bemutatható és érzelmi kapcsolatot teremt – informálja lapunkat Mazan Gyula, a Smurfit Westrock innovációs managere.

A fenntartható alapanyagok hangsúlyozása a környezettudatos vásárlók számára kiemelt érték, míg az egyedi textúrák, felületek vagy innovatív formák az online termékképeken és videókban is a minőséget és a presztízst közvetítik.

– A fenntartható csomagolóanyagok kiemelésével erősítjük a vásárlói bizalmat, miközben a design-eszközökkel a prémium érzetet is növeljük – jegyzi meg az innovációs manager.

 

Piaci kihívások

A fenntartható megoldások iránti kereslet folyamatosan nő, ám a vásárlók árérzékenysége lassítja terjedésüket. Egy vállalat számára sokszor reputációs kockázatot jelent, ha továbbra is nem fenntartható konstrukciókat alkalmaz. A gyártókat emellett alapanyagár-ingadozások és szigorodó uniós szabályozások is sújtják. Az EU PPWR (Packaging and Packaging Waste Regulation) tervezete, a Single-Use Plastics irányelv és a kiterjesztett gyártói felelősségi rendszerek egyre szigorúbb kötelezettségeket rónak az anyaghasználat, az újrahasznosíthatóság és a csomagolások arányossága terén.

Zöld logisztika: a vásárló kipakolja az árut, a dobozt visszaadja a futárnak, majd a doboz tisztítás után ismét forgalomba kerül

Digitális innováció

A Sipospack kisebb mennyiségeknél is elérhető digitális nyomtatással, gyors mintagyártással és fenntartható fóliákra épülő tanácsadással támogatja partnereit. A vállalat komplex szolgáltatást kínál: a grafikai tervezéstől a fóliás csomagolóanyag gyártásáig mindent házon belül végez.

Sipos Balázs
üzletfejlesztési vezető
Sipospack

– Számunkra a fóliacsomagolás az élelmiszeripari termékek elsődleges védelme és a márkaépítés kulcsa: digitális nyomtatással QR-kódokat és interaktív elemeket is kínálunk – fogalmazza Sipos Balázs, a Sipospack Kft. üzletfejlesztési vezetője.

A vállalat az AI és az automatizálás bevezetésével kísérletezik a gyártásban a hatékonyság növelése érdekében. Fóliáik vastagságát folyamatosan optimalizálják, egyre több újrahasznosítható monoanyag-szerkezetet fejlesztenek, a saját termelési hulladékot granulálják, a gyártás egy részét pedig napenergiával működtetik.

– A következő időszakban egy új terméket, a Sipos Zip simítózárat gyártjuk a visszazárható csomagolásokhoz, bővítjük a Flexó nyomdai kapacitást, emellett az újrahasznosítható portfólió szélesítésére és új exportpiacok elérésére fókuszálunk – vetíti előre Sipos Balázs.

Trendek mentén

A technológia és a fenntarthatóság együtt formálja a jövő csomagolását. A mesterséges intelligencia és az automatizáció optimalizálja a tervezést, csökkenti az anyagfelhasználást, gyorsítja a méretre szabást, és növeli a gyártási hatékonyságot. A szenzortechnológia és a digitális eszközök lehetővé teszik a termékek állapotának figyelését, valamint a szállítmányok nyomon követését. Az okos opciók – QR-kódokkal, NFC- és RFID-címkékkel – digitális kapcsolatot teremtenek a fogyasztóval, átláthatóságot, információt és promóciós tartalmat biztosítva.

A digitális nyomtatás gyors reagálást kínál az online piac igényeire: alkalmas limitált kiadások, szezonális grafikák és kampánycsomagolások előállítására. A személyre szabott dizájnok – például egyéni üzenetek vagy névvel ellátott termékek – mélyebb kapcsolatot alakítanak ki a vásárlóval, erősítve a márkahűséget.

Csomagolásmentes kiszállítás

A Trans-Sped az e-kereskedelmi rendszer kialakításához szükséges szakértői tanácsadástól kezdve a logisztika minden területén támogatja ügyfeleit: a beszállítástól a rendelések összekészítésén és csomagolásán át egészen a kiszállításig és a visszárukezelésig. Környezetbarát szolgáltatásuk, a ZERO, csomagolásmentes kiszállítást valósít meg: a termékeket eredeti csomagolásban, zárható, mosható, többször használatos ládákba helyezik. A vásárló kipakolja az árut, a dobozt visszaadja a futárnak, amely tisztítás után ismét forgalomba kerül.

Jávor Attila
csomagszállítási szakértő
Trans-Sped

– A ZERO ládákkal évente több tonna papír és közel 40 ezer kilogramm csomagolóanyag megtakarítását érjük el, miközben partnereinket is bevonjuk a hulladékcsökkentésbe – avat be Jávor Attila, a Trans-Sped csomagszállítási szakértője.

A vállalat a márkaérték kommunikációját többcsatornás, platformspecifikus tartalmakkal segíti, amelyek pontosan a célcsoport igényeihez igazodnak. Innovatív megoldásaik – például a ZERO ládák – egyszerre közvetítenek fenntarthatósági üzenetet és ösztönzik az újravásárlást. A körkörös gazdaság elveit a mindennapi működésbe integrálják: a piaci edukáció és a beszállítói lánc fejlesztése egyaránt a zöld logisztika felé tereli a szektort.

– Proaktívan tervezzük szolgáltatásaink bővítését, például a klasszikus kiscsomagpiacra való belépéssel, hogy partnereinknek még szélesebb körű megoldásokat kínálhassunk – tudjuk meg Jávor Attilától.

Kapcsolódó cikkeink