Dobozolás mesterfokon

Szerző: Budai Klára Dátum: 2023. 09. 27. 15:13

Az e-kereskedelem folyamatos térnyerése jelentős hatást gyakorol a csomagolási iparra. Az online vásárlások számának nagymértékű növekedése és a webshopok terjedése olyan változásokat hozott, amelyek új megoldásokat és technológiákat kívánnak meg a csomagolás terén.

A cikk a Trade magazin 2023/10. lapszámában olvasható.

Az e-kereskedelmi szektorban az elmúlt 2-3 évben folyamatos változásokat tapasztalhatunk. A COVID alatti erőteljes megugrást követően 2022-ben, jelentősen lassuló ütemben, de növekedett ugyan, 2023-ban viszont csökkenés tapasztalható, ami leginkább a rendelésszámok visszaeséséből adódik. A szektor szereplőinek nagy kihívást jelent rövid távon ezekhez a gyors változásokhoz alkalmazkodni, a csúcsidőszakban megvalósított beruházásokat továbbra is fenntartható módon működtetni. Mindez élénkülő versenyt eredményez.

Az e-kereskedelem magával hozta a csomagolási folyamatok jelentős automatizációját, ami elengedhetetlenné vált a megnövekedett mennyiségű rendelések és kiszállítások hatékony kezeléséhez.

Cservenka Béla
sales manager
DS Smith

– Az e-kereskedelemi ellátási láncban egy csomag akár 50 érintési ponton is keresztül haladhat, mire célba ér, így a termékek biztonságos és sérülésmentes szállítása kapcsán a csomagolásoknak magas elvárásoknak kell megfelelniük. Az ilyen típusú csomagolás komplexitását növeli, hogy az online rendelt termékek igen változatosak méretüket, formájukat, súlyukat tekintve. Ez egyfelől a csomagolási portfólió egységesítését, másfelől az exkluzív, nagy értékű árucikkek esetében termékspecifikus csomagolási megoldásokat követel meg – avat be Cservenka Béla, a DS Smith sales managere.

Sipos Balázs
marketingvezető
Sipospack

– Változás leginkább a gyűjtőcsomagolások esetében tapasztalható, amelyek dizájnjukban egyszerűsödnek, az áruvédelmi funkciók tekintetében pedig erősödnek. Ezen a téren is megfigyelhető, hogy egyre nagyobb szerepet kapnak a környezettudatos törekvések, kivitelezések. Szintén látványos trend, hogy egyre népszerűbbek az „okos” csomagolási megoldások, melyek interaktivitásukkal is hatnak a vásárlókra. Ilyen lehetőségek például a QR-, a kiterjesztett valóság (AR), Spotify, TikTok-kódok. Mindezek mellett a csomagolásokra kötelező jelleggel vonatkozó előírások folyamatos változása megnövelt igényt generál a digitális nyomtatásra, hiszen a nyomóformák nélküli gyártás sokkal nagyobb rugalmasságot, valamint gazdaságosabb módosítási lehetőséget biztosít – fűzi hozzá a témához Sipos Balázs, a Sipospack Kft. marketingvezetője.

 

Biztonság, minden szinten

A DS Smith teljes körű csomagolási megoldásokat kínál a termék életciklusához illeszkedve a csomagolás kifejlesztésétől a későbbi felülvizsgálatáig. Minden nyomtatási technológia elérhető ügyfelei számára, legyen szó flexo, high quality flexo, ofszet vagy akár digitális nyomtatásról.

– Valamennyi csomagolási megoldásunk fejlesztésekor a DS Smith egyedülálló eszközét, a Circular Design Metricset (Körforgásos Tervezés Mérőszámai) alkalmazzuk. Segítségével 8 mutató mentén vizsgáljuk meg és vetjük össze a konstrukciók fenntarthatósági teljesítményét. Ezzel már a tervezés kezdetétől úgy optimalizáljuk a csomagolást, hogy hatékony legyen, és a fenntarthatósági szempontoknak is megfeleljen – tájékoztat Cservenka Béla.

Emellett a DS Smith nyomkövető eszközei hozzájárulnak ahhoz, láthatóvá váljon a szállítási útvonal, mérni lehessen a hőmérsékletet, páratartalmat, rázkódást, ütést, leejtést, döntést vagy akár az erős fényhatást.

– Ahogy egyre érettebb szakaszába lép az online kereskedelem, vele együtt az e-kereskedelmi csomagolás is. Mi pedig a DS Smithnél ezen új generációs e-kereskedelmi konstrukciók kifejlesztésén dolgozunk. Ennek érdekében több terület tudását kombináljuk; anyagfejlesztés, IT, design és gyártástechnológia. A csomagolási konstrukció helyes kialakítása mellett megannyi lehetőség van megnövelni a dobozt és annak tartalmát digitális, online eszközökkel. Például QR-kóddal könnyen elvezethetjük a fogyasztókat többlettartalmakhoz, a kiterjesztett valóság révén pedig megteremthetjük sajátmárka-világunkat, interakcióba lépve velük – teszi hozzá a sales manager.

Az e-kereskedelem magával hozta a csomagolási folyamatok jelentős automatizációját

Esztétika, praktikum, újrahasználhatóság

A nemrég bevezetett EPR-rendszer (kiterjesztett gyártói felelősség) fejtörést okozott a csomagolási piacon jelenlévő vállalatok számára is. Itt vannak ugyanis azok a cégek, szervezetek, amelyek az „új adóval” sújtott termékeket fejlesztik, gyártják.

Kolozsvári György
értékesítési igazgató
STI Petőfi Nyomda

– Fontos holisztikusan gondolkodni! Az rendben van, hogy azon morgolódunk, hogy ez egy új költségelem, amit vagy benyelünk, vagy hárítunk, de a tompítás lehetősége is itt lehet a kezünkben. Olyan anyagokat, kartonokat, papírokat kell előállítani, amelyek könnyebbek, de erősebbek, tartósabbak. Továbbá olyan innovatív technológiai megoldásokat kell keresnünk, amivel a felhasznált anyagok egységnyi mennyiségét csökkenteni tudjuk. Ebben az esetben nemcsak a költségteher csökkenhet, hanem a fenntarthatóság is növekedhet – hívja fel a figyelmet Kolozsvári György, az STI Petőfi Nyomda Kft. értékesítési igazgatója.

Eljött az ideje annak, hogy az e-kereskedelmi csomagolást teljesen új alapokra kell helyezni. A fejlesztésekhez a laboratóriumok és gyártóüzemek mellett a digitális területet is be kell kapcsolni, hogy gyorsan és hatékonyan ellenőrizni lehessen az innovációs lehetőségeket, a konstrukciók teljesítményét, az új anyagok vizsgálatát. Az új generációs csomagolásoknak az alábbi jellemzőkkel kell rendelkezniük: körforgásos gazdaságba való illeszkedés, helyes méretkialakítás, igényekhez igazodó gyártás, személyre szabási lehetőség, digitális, online térhez kapcsolódó megoldások, új alapanyagok.

Szőnyi Zoltán
értékesítési igazgató
Dunapack

– Vásárlói élmény szempontjából az e-kereskedelmi csomagolások szerepe még fontosabb, hiszen itt találkozik először a fogyasztó a márkával. A csomagolás megjelenése, sértetlensége, a kicsomagolási élmény mind-mind a márkaélmény fontos részét képezik. Az esztétika mellett fontos a praktikum, a könnyű kezelhetőség is, valamint megjelent a visszazárható csomagolási megoldások iránti igény, amikor a csomagolás többször is felhasználható, akár a termék visszaküldésére is – tudjuk meg Szőnyi Zoltántól, a Dunapack Kft. értékesítési igazgatójától.

Meglátása szerint a hatékonysági szempontok jelentősége is egyre nő. Ilyen a csomagolási hatékonyság, amikor egy csomagolási megoldás több termék csomagolására is alkalmas, a logisztikai hatékonyság pedig alapelvárás. Szállítás során nagyobb igénybevétel érheti ezeket a csomagolásokat, ezért a csomagolás alapanyagának kiválasztására is nagy gondot kell fordítani a megfelelő szilárdság érdekében.

Jelentős váltások

A Dunapacknál a vevők igényeitől függően, akár 7 színes flexo nyomtatással bármilyen grafikai igényt teljesíteni tudnak, partnereikkel szoros együttműködésben dolgozzák ki a számukra legoptimálisabb e-kereskedelmi csomagolási megoldásokat. Lemezgépeiken lehetőség van feltépőszalag felhordására is, ami lehetővé teszi a vásárlóknak a dobozok könnyű felnyitását.

– Jelenlegi innovációink egyik fő irányvonala a társított csomagolóeszközök csomagolóanyag-diverzitásának egyszerűsítése, optimalizációja, a kevésbé környezetbarát térkitöltő anyagok (pl. technikai hab) átváltása fenntarthatóbb hullámpapírra. Cégünk ezenkívül Magyarországon egyedülállóan megvalósítja a teljes gazdasági körforgást, a használt papír begyűjtésével és újrafeldolgozásával csomagolási megoldásaink megújuló alapanyagból, 90%-ban újrahasznosított papírból készülnek – jelzi Szőnyi Zoltán.

A csomagolás megjelenése, sértetlensége, a kicsomagolási élmény mind-mind a márkaélmény fontos részét képezik

Megújuló technológiák

Marketingszempontból a szektorban óriási lett a verseny és az azonnal látható konkurencia hatása, hiszen például egy webshopos vásárlás során számos különböző gyártó/márka terméke látható, valamint össze is hasonlítható egy időben. Így még fontosabbá vált, hogy egy termék az árazásán kívül mivel és milyen hatékonysággal hívja még fel a vásárlók figyelmét.

Ha a gyűjtőcsomagolások méreteire gondolunk, akkor most már sokszor a termékcsomagolás méreteit kell hozzá igazítani, míg korábban inkább fordítva volt jellemző. Dizájn szempontból pedig saját grafikai tervezőcsapatra lett szükség, olyan kreatív szakemberekkel, akik a fejlődő piaci helyzetnek és kommunikációs igényeknek megfelelő megjelenést tudnak tervezni. Többek között sokkal nagyobb teret kapnak a szezonális dizájnok (karácsony, események, kiállítások), melyekkel egy adott időszakban hatékonyabban szólíthatók meg a vásárlók. A változásokra gyorsan reagálni képes technológiák használata mára elengedhetetlenné vált.

Bart Dobbelaere
ügyvezető igazgató
VPK

– A legfontosabb a megfelelő technológia beszerzése volt, mivel sok doboz esetében szükséges a feltépőszalag és ragasztócsík optimális kombinációjának beépítése a doboz konstrukciójába, melyek lehetővé teszik a biztonságos zárást és a könnyű felbontást. A továbbiakban is figyelembe kell vennünk, hogy a kiajánlott csomagolóanyagok minél fentarthatóbbak és újrahasznosíthatók legyenek – fűzi hozzá az elhangzottakhoz Bart Dobbelaere, a VPK ügyvezető igazgatója.

Csökkenő csomagolási idő és energia

A VPK speciális divíziót hozott létre az e-kereskedelem piacának kiszolgálására. Ez a csapat folyamatosan ötletekkel inspirálja ügyfeleit, hogy a lehető legjobb megoldást érjék el közösen.

– Termékeink BRC-IOP AA tanúsítvánnyal rendelkeznek, ami biztosíték arra, hogy érintkezhetnek élelmiszerrel. Ezen túl, igyekszünk a fejlesztési csapatunkkal a legköltséghatékonyabb és a leggyorsabb csomagolási megoldásokat nyújtani a partnereinknek, amivel csökkenteni tudjuk a csomagolásra fordított időt és energiát. Ezt leginkább a polckész (shelf ready) kivitelekkel valósítjuk meg – osztja meg lapunkkal Bart Dobbelaere.

Az ügyvezető igazgató azt is elárulja, hogy minden általuk gyártott doboz FSC-tanúsítvánnyal rendelkezik, mely biztosítja a tudatos erdőgazdálkodást, valamint igazolja, hogy az egész ellátási láncuk a fenntarthatóságra épül. Rámutat, hogy az újrahasznosított alapanyag ebben az iparágban a legmagasabb, ugyanis egy hulladékpapírt nagyjából 25 alkalommal lehet újra feldolgozni. Éppen ezért a hullámkarton az egyik legjobb választás, ha valaki csökkenteni szeretné a karbonlábnyomát a csomagolásban.

Ma már sokszor a termékcsomagolás méreteit kell a gyűjtőcsomagoláshoz igazítani

Nehéz a trendet megjósolni

Sipos Gyula, a Sipospack Kft. ügyvezető igazgatója arra mutat rá, hogy a boltokban egyre kevesebb az eladó, mára a terméknek kell eladnia magát a polcról.

– Kiemelt fontosságúak lettek a vizuális ingerek is, melyek egyedi, ötletes, akár piaci szegmensre szabott megjelenéssel nagyban befolyásolhatók a sikeres értékesítés érdekében.

Megállapítható az is, hogy egyre népszerűbbek a kisebb termékkiszerelések, melyeknek praktikus, valamint gazdasági okait egyaránt érdemes figyelembe venni – jegyzi meg a szakember.

Jelen pillanatban nehéz a jövőbeli trendeket megjósolni, így a csomagolási piac szereplőinek is komoly feladat jól megalapozott beruházási döntéseket hozni. Ugyanakkor hosszú távon továbbra is fontos marad az e-kereskedelem, további növekedése várható, és számolni kell azzal, hogy a vásárlók ezen a területen is egyre igényesebbek lesznek. A fenntarthatósági szempontok jelentősége szintén erősödik majd, ami új igényeket támaszt a csomagolási megoldásokkal szemben is.

Bővülő gyáregység

A Sipospacknál fontosnak tartják, hogy egyedi dizájnlehetőségeket biztosítsanak, amiben grafikai tervezőcsapatukkal segítik vásárlóikat.

– Mottónk szerint egy ötlettől egészen a megvalósításig kísérjük ügyfeleinket. Mindezek mellett az egyedi dizájn tervezése figyelembe veszi a logisztikai, áruvédelmi, higiéniai igényeket is – nyilatkozza Sipos Gyula.

A vállalatnál kiemelten fontosnak tartják a 100% egynemű, azaz reciklálható anyagszerkezetek kifejlesztését, valamint egyre nagyobb mértékű használatát, melyek segítségével a csomagolóanyag nem hulladékként végzi, hanem az újrahasznosítás folyamatának köszönhetően ismét műanyag termék készülhet a korábban már felhasznált alapanyagból. Emellett törekednek arra is, hogy az általuk előállított csomagolásokban már újrahasznosított alapanyag is megtalálható legyen.

– 2024-től bővítjük gyáregységünket, és saját technikai hulladékunkból fogunk elállítani készterméket. Így a mostani újrahasznosítható csomagolásaink tartalmazni fognak majd újrahasznosított anyagot is. Az energiánk 40%-a már most is napelemből származik, az új beruházásnál ezt megnégyszerezzük. Ezáltal a környezetbarát csomagolásokat nagy részben napenergiából készítjük majd – fejti ki az ügyvezető igazgató. //

Kapcsolódó cikkeink