Dinamikusan nőtt a táblás csokoládé és az ostyaszelet
Az élelmiszerek átlagához képest kedvezőbben alakult az édességek kiskereskedelmi eladása 2012. december–2013. november során. Amíg ugyanis a Nielsen által mért 90 élelmiszer-kategória értékben mért forgalma összességében változatlan maradt, addig a kilenc édességkategóriáé átlagosan 2 százalékkal emelkedett.
A nyolc édességkategória együttes kiskereskedelmi eladása mintegy 146 milliárd forint, 2012. december–2013. november között.
Figyelemre méltó, hogy az előző hasonló időszakhoz viszonyítva mind értéket, mind mennyiséget tekintve emelkedett a bolti forgalom a három legnagyobb forgalmú kategóriából, amely táblás csokoládé, édes keksz és ostyaszelet. A vizsgált termékcsoport értékbeni forgalmának felét ez a három kategória teszi ki.
Érték szempontjából nagyobb lett még a praliné és a drazsé/darabos csokoládé mutatója, egyik tizenkét hónapos időszakról a másikra.
Mind értékben, mind mennyiségben csökkenést regisztráltunk viszont a többi négy kategóriánál, ami a cukorka, szeletes csokoládé, rágógumi, valamint a nyalóka. Ez a trend megfelel a vásárlási szokások változásának is, hiszen azt látjuk, hogy egyre tudatosabbak a fogyasztók, így igyekeznek visszaszorítani az impulzus vásárlásokat.
Helycserék a forgalom szerinti rangsorban
Ha összehasonlítjuk a tavaly hat legnagyobb forgalmat elért édességet a 2010. évivel, akkor azt tapasztaljuk, hogy átrendeződtek az erőviszonyok.
Helyet cserélt a két éllovas: az édes keksz elé került a táblás csokoládé értékbeni eladását tekintve.
A rangsorban most harmadik ostyaszeletet három évvel korábban megelőzte a cukorka, a szeletes csokoládé és a praliné is.
A szeletes csokoládé viszont az akkori negyedik helyről visszaesett a hatodikra.
Alig változik a bolttípusok piacrésze
Kimondottan stabil értéket tekintve 2010-hez képest az egyes bolttípusok piaci részesedése a nagy forgalmú kategóriák közül az édes keksznél, cukorkánál és szeletes csokoládénál.
Ostyaszeletnél említésre méltó, hogy a szupermarketet és diszkontot magában foglaló 401–2500 négyzetméteres csatorna részaránya négy százalékponttal, 37 százalékra nőtt három év alatt.
Táblás csokoládénál három százalékponttal 27 százalékra csökkent a 2500 négyzetméternél nagyobb üzletek piacrésze tavaly. Hasonló mértékben, 41 százalékra emelkedett a 401–2500 négyzetméteres üzlettípusé.
Legkoncentráltabb a praliné eladása: a legutóbb felmért tizenkét hónap során 71 százalék jutott a 400 négyzetméternél nagyobb üzletekre, három évvel korábban pedig 72 százalék.
Stabil a gyártói márkák pozíciója
Édességeknél a boltok bevételéből tavaly az első félévben gyártói márkákra átlag 82 százalék jutott, ami egy százalékponttal haladja meg az egy évvel korábbi első hat hónap részarányát.
Édes keksznél a gyártói márkák tavaly január–júniusi 70 százalékos mutatója nem változott jelentősen, míg az ostyaszeletek esetében a plusz négy százalékpont már 80 százalékos arányt jelent.
Értéket tekintve stabil a teljes hazai kiskereskedelmi forgalomból a gyártói márkák részaránya a következő édességkategóriákban: táblás csokoládé (77 százalék), cukorka (84), praliné (85), szeletes csokoládé (90) és nyalóka (95).
A rágógumi esetében egyeduralkodóak a gyártói márkák 97 százalékos értékbeni részesedésükkel, és ezen nem változtatott az első félévben történt egy százalékpontos csökkenés sem.
Kunfalvi-Pál Zsófia
a Nielsen ügyfélkapcsolati vezetője
Bányai Ágnes
a Nielsen regionális piackutatási tanácsadója
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Orbán Viktor: jövőre reális a három százalékot meghaladó gazdasági növekedés
Reális a három százalékot meghaladó gazdasági növekedés 2025-ben Magyarországon –…
Tovább olvasom >Nehéz helyzetben a sertéshúságazat: emelkedő költségek, csökkenő fogyasztás és átalakuló szokások
Évek óta kihívásokkal néz szembe a hazai és az uniós…
Tovább olvasom >Az NGM tájékoztató levélben kéri az embereket, hogy költsenek
A Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) tájékoztató levélben fogja értesíteni az önkéntes…
Tovább olvasom >