Díjazták a hazai közreműködésű upcycling modellt – új korszak kezdődhet az élelmiszerkereskedelemben
A Cseh és Szlovák Fenntarthatósági Csúcstalálkozón a Rohlik.cz és a TransFoodMission közös upcycled élelmiszer-kategóriája Fenntarthatósági Csillag Díjat kapott – olyan cégek mellett, mint az IKEA, a Decathlon vagy a Škoda.
A díj egy rendszerszintű fordulatot jelez: az upcycling – vagyis a melléktermékek, felesleg vagy esztétikai okból félretett alapanyagok értéknövelő újrahasznosítása – ma már nem csupán környezeti cél, hanem gazdasági stratégia is.
A kategória 2024 októberében indult 40+ termékkel, helyi gyártóktól. Az első hat hónapban több mint 50 000 darab kelt el, így 15 tonna tápanyagdús alapanyag kapott második életet.
Az upcycling nemcsak az élelmiszer-veszteséget csökkenti, hanem új piacokat nyit a gyártók számára, körforgásos értékláncokat hoz létre, és bevételt generál a korábban kihasználatlan nyersanyagokra. A hazai TransFoodMission a projekt kivitelezési partnereként koordinálja az upcycled kategóriához kapcsolódó folyamatokat a beszerzéstől a fogyasztókig.
„Ez a díj megerősít minket abban, hogy az upcycling nem rétegtéma, hanem valós megoldás a jövő élelmiszerrendszereiben”
– mondta Dalmadi Júlia, a TransFoodMission és a Secontaste alapítója. „A modell nemcsak működik, hanem skálázható is – a boltokban, otthon, és gazdaságilag is.”
A Summit tudományos zsűrije olyan projekteket emelt ki, amelyek konkrét fenntarthatósági hatással bírnak és könnyen átültethetők más piaci szereplők számára. A tíz díjazott között többek között a magyar Munch testvérvállalata, a Nesnězeno és a Penny pazarláscsökkentő együttműködése is szerepelt.
Ez is jól mutatja, mennyire fontos, hogy a pazarláscsökkentés az élelmiszerlánc minden szintjén megjelenjen. Az upcycling ebben kulcsfontosságú eszköz lehet: hatása jól mérhető az ESG jelentésekben, ráadásul az ilyen alapanyagok felhasználásával kevesebb új nyersanyagot kell megtermelni.
A kategória sikere azt jelzi: ez még csak a kezdet. A következő időszakban egyre több új termék jelenik majd meg ebben a szegmensben – sok esetben olyan fejlesztésekről vagy termékekről van szó, amelyek több hagyományos kategóriát is átszőnek. A TransFoodMission szakmai támogatásával több magyar márka is bekerült a kínálatba, közös fejlesztés vagy disztribúció révén.
A TransFoodMission célja, hogy ezt a modellt a következő időszakban más piacokon is elérhetővé tegye, bővítve az együttműködések körét és ösztönözve a kategóriaépítést nemzetközi szinten is.
Kapcsolódó cikkeink
A jövő már elkezdődött – Gondolatok az Innovációk napjáról
Hogyan formálják az innovációk a kereskedelem és az élelmiszeripar jövőjét?…
Tovább olvasom >A HoReCa-piac kihívásai nem múlnak, csak változnak – Együtt okosodtunk (Business Days 2024 1. rész)
Közel 1100 „diák” iratkozott be az FMCG Szabadegyetemre, hogy szeptember…
Tovább olvasom >Innovációk napja idén már negyedszer
Ismét megrendezésre került a Trade magazin által 2021-ben életre hívott…
Tovább olvasom >További cikkeink
GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >