Díjazták a hazai közreműködésű upcycling modellt – új korszak kezdődhet az élelmiszerkereskedelemben

Szerző: Trademagazin Dátum: 2025. 04. 22. 09:13

A Cseh és Szlovák Fenntarthatósági Csúcstalálkozón a Rohlik.cz és a TransFoodMission közös upcycled élelmiszer-kategóriája Fenntarthatósági Csillag Díjat kapott – olyan cégek mellett, mint az IKEA, a Decathlon vagy a Škoda.

A díj egy rendszerszintű fordulatot jelez: az upcycling – vagyis a melléktermékek, felesleg vagy esztétikai okból félretett alapanyagok értéknövelő újrahasznosítása – ma már nem csupán környezeti cél, hanem gazdasági stratégia is.

A kategória 2024 októberében indult 40+ termékkel, helyi gyártóktól. Az első hat hónapban több mint 50 000 darab kelt el, így 15 tonna tápanyagdús alapanyag kapott második életet.

Az upcycling nemcsak az élelmiszer-veszteséget csökkenti, hanem új piacokat nyit a gyártók számára, körforgásos értékláncokat hoz létre, és bevételt generál a korábban kihasználatlan nyersanyagokra. A hazai TransFoodMission a projekt kivitelezési partnereként koordinálja az upcycled kategóriához kapcsolódó folyamatokat a beszerzéstől a fogyasztókig.

„Ez a díj megerősít minket abban, hogy az upcycling nem rétegtéma, hanem valós megoldás a jövő élelmiszerrendszereiben”

– mondta Dalmadi Júlia, a TransFoodMission és a Secontaste alapítója. „A modell nemcsak működik, hanem skálázható is – a boltokban, otthon, és gazdaságilag is.”

A Summit tudományos zsűrije olyan projekteket emelt ki, amelyek konkrét fenntarthatósági hatással bírnak és könnyen átültethetők más piaci szereplők számára. A tíz díjazott között többek között a magyar Munch testvérvállalata, a Nesnězeno és a Penny pazarláscsökkentő együttműködése is szerepelt.

Ez is jól mutatja, mennyire fontos, hogy a pazarláscsökkentés az élelmiszerlánc minden szintjén megjelenjen. Az upcycling ebben kulcsfontosságú eszköz lehet: hatása jól mérhető az ESG jelentésekben, ráadásul az ilyen alapanyagok felhasználásával kevesebb új nyersanyagot kell megtermelni.

A kategória sikere azt jelzi: ez még csak a kezdet. A következő időszakban egyre több új termék jelenik majd meg ebben a szegmensben – sok esetben olyan fejlesztésekről vagy termékekről van szó, amelyek több hagyományos kategóriát is átszőnek. A TransFoodMission szakmai támogatásával több magyar márka is bekerült a kínálatba, közös fejlesztés vagy disztribúció révén.

A TransFoodMission célja, hogy ezt a modellt a következő időszakban más piacokon is elérhetővé tegye, bővítve az együttműködések körét és ösztönözve a kategóriaépítést nemzetközi szinten is.

 

Kapcsolódó cikkeink