Díjazott hazai ízek
A díjnyertes termék magasabban árazható, a kitüntetés marketingelőnyöket is jelent – derült ki a különféle elismerő védjegyeket nyert cégekkel készített beszélgetésekből. Aki egyszer elnyer egy díjat, az legközelebb is szívesen nekifut a megmérettetésnek – ez volt a másik fontos tapasztalatunk. Az Agrármarketing Cent-rum Kht. (AMC) által 1998-ban bevezetett Kiváló Magyar Élelmiszer minősítésre azok az egyéni vagy társas vállalkozások pályázhatnak, amelyek élelmiszer-előállító tevékenységüket Magyarországon végzik, és a pályázott terméket Magyarországon gyártották, illetve rendelkeznek a termék előállításához és forgalomba hozatalához szükséges hatósági engedélyekkel. A védjegy megszerzése az ország kevésbé fejlett vidékein működő, kevésbé intenzív és termelékeny vállalatok számára is kitörési pont lehet, sőt a rendszer a már elfelejtett, rég nem gyártott termékek felélesztését, újrafelfedezését is ösztönzi.
A címre pályázat útján folyamatosan lehet nevezni, a védjegyet megszerezni kívánó terméknek vagy termékcsoportnak a Magyar Élelmiszerkönyv előírásai mellett meg kell felelniük a Kiváló Magyar Élelmiszer védjegy kritériumrendszerének is.
Az AMC mint a védjegy működtetője, a közösségi marketing eszközeivel segíti és támogatja a termékek hazai népszerűsítését. Októberben például az Eszterházy Károly Főiskola műemlékké nyilvánított patinás falai között látta vendégül a Kiváló Magyar Élelmiszer védjegyet viselő termékek gyártóit és a márkák forgalmazásában érintett marketingszakembereket. A klub a Kiváló Magyar Élelmiszer védjegy birtokosainak új fóruma, ahol a klubtagok kötetlen formában, közvetlen módon beszélhetik meg tapasztalataikat, s találkozhatnak az élelmiszerpiac meghatározó szereplőivel és ágazati vezetőivel, állami tisztségviselőivel. A szervezet az ősz folyamán 50 millió forintos kampányt folytatott a védjegy népszerűsítésére.
A magyar találékonyság és szakértelem kirakata
A Magyar Termék Nagydíj pályázaton az elmúlt tíz év alatt 437 pályázat kapott különböző díjakat, amelyekből 142-en viselik a Magyar Termék Nagydíj kitüntető címet. A pályázók több mint 50 százaléka közép- és kisvállalkozás, ez az arány a díjazásokban is megfigyelhető.
A díj egy szigorú, soklépcsős minősítés végeredményét testesíti meg. A nyerteseknek a kitüntető címet és a védjegyet az elnyerés évének feltüntetésével változatlan termékforgalmazás alatt kell szerepeltetnie. A védjegy használata az első évben díjmentes, azt követően a Kiírók Tanácsa által megállapított védjegyhasználati díjat kell fizetni.
Megéri nagydíjasnak lenni
A Csaba Hús Zrt. termékei közül eddig nyolc nyerte el a Magyar Termék Nagydíjat, tudtuk meg Dékány Ferenc üzemigazgatótól. Legutóbb a Csabai szárazkolbászcsalád, valamint a Munkácsy kolbász részesült az elismerésben. A szakember elmondta, a termékek címkéjén feltüntetik a nagydíj logóját, így a vásárlók tisztában vannak vele, hogy ezek a termékek magasabb minőségű, folyamatosan, szigorúan ellenőrzött készítmények, és hajlandók magasabb árat adni a termékekért.
A Soós Tésztaipari Kft. minden lehetőséget megragad termékei megmérettetésére, mert úgy tapasztalják, a vizsgálatok, a zsűri, a fogyasztók, a kereskedők véleménye segíti és hasznos információkkal, javaslatokkal látja el a termékfejlesztésüket. A cég 2004–2005-ben elismerő oklevelet, 2006-ban a Soós Premio 8 tojásos száraztésztákkal Magyar Termék Nagydíjat nyert. Idén a Soós Premio ómega-3 4-8 tojásos hagyományos, házi jellegű száraztésztacsaláddal pályáztak.
Gnám Péter kereskedelmi igazgató szerint a díj önmagában nem forgalomnövelő, viszont a segítségével alátámasztható a magasabb minőség és az ehhez kapcsolódó magasabb ár.
– Marketingstratégiánkban külön fejezetet szentelünk a díjnak. Azon kívül, hogy a nyertes termékeken feltüntetjük a Magyar Termék Nagydíj emblémáját, akciós aktivitásunkban is a fő hangsúlyt e termékekre helyezzük. Marketingtevékenységünket összehangoljuk az ómega-3 zsírsavak forrásául szolgáló Linom Ω 3 termék gyártójával, a BioGreen Kft.-vel – tájékoztatott az igazgató.
Az Univer a korábbi sikerein felbuzdulva ebben az évben harmadszor indult a Magyar Termék Nagydíj pályázaton. 2006-ban az Univer Piros Arany, Erős Pista, Édes Anna nyert Magyar Termék Nagydíjat, 2007-ben az Univer Majonéz Magyar Termék Nagydíj Pályázaton Elismert Termék oklevelet kapott. Mint Molitórisz Károly vezérigazgatótól megtudtuk, az idén pályázó termékeik – az Univer bébiételek és salátaöntetek – szintén elnyerték a Magyar Termék Nagydíj kitüntető címet. 2008-ban a bébiétel és salátaöntet termékkategóriákban forgalmuk dinamikusan növekedett, ami a kiváló terméktulajdonságokon kívül a nagydíjjal kapcsolatos marketingmunkájuknak is köszönhető. A cím elnyeréséről az Univer sajtóközleményt adott ki, és a nagydíj logóját az érintett termékcsaládok nyomtatott sajtóban megjelenő kampányaiban is használja.
A Valdor 2008-ban a „Valdor friss csirkemellfilé védőgázas csomagolásban” nevű termékével pályázott – tudtuk meg Tóthné Kecskés Máriától, a Hungerit belkereskedelmi és marketingigazgatójától. A díj elnyerését a cég széleskörűen kommunikálja a sajtóban, illetve saját honlapján.
E.-H. Sz.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >