Díjazott hazai ízek

Szerző: trademagazin Dátum: 2008. 12. 16. 08:00

A díjnyertes termék magasabban árazható, a kitüntetés marketingelőnyöket is jelent – derült ki a különféle elismerő védjegyeket nyert cégekkel készített beszélgetésekből. Aki egyszer elnyer egy díjat, az legközelebb is szívesen nekifut a megmérettetésnek – ez volt a másik fontos tapasztalatunk. Az Agrármarketing Cent-rum Kht. (AMC) által 1998-ban bevezetett Kiváló Magyar Élelmiszer minősítésre azok az egyéni vagy társas vállalkozások pályázhatnak, amelyek élelmiszer-előállító tevékenységüket Magyarországon végzik, és a pályázott terméket Magyarországon gyártották, illetve rendelkeznek a termék előállításához és forgalomba hozatalához szükséges hatósági engedélyekkel. A védjegy megszerzése az ország kevésbé fejlett vidékein működő, kevésbé intenzív és termelékeny vállalatok számára is kitörési pont lehet, sőt a rendszer a már elfelejtett, rég nem gyártott termékek felélesztését, újrafelfedezését is ösztönzi.
A címre pályázat útján folyamatosan lehet nevezni, a védjegyet megszerezni kívánó terméknek vagy termékcsoportnak a Magyar Élelmiszerkönyv előírásai mellett meg kell felelniük a Kiváló Magyar Élelmiszer védjegy kritériumrendszerének is.
Az AMC mint a védjegy működtetője, a közösségi marketing eszközeivel segíti és támogatja a termékek hazai népszerűsítését. Októberben például az Eszterházy Károly Főiskola műemlékké nyilvánított patinás falai között látta vendégül a Kiváló Magyar Élelmiszer védjegyet viselő termékek gyártóit és a márkák forgalmazásában érintett marketingszakembereket. A klub a Kiváló Magyar Élelmiszer védjegy birtokosainak új fóruma, ahol a klubtagok kötetlen formában, közvetlen módon beszélhetik meg tapasztalataikat, s találkozhatnak az élelmiszerpiac meghatározó szereplőivel és ágazati vezetőivel, állami tisztségviselőivel. A szervezet az ősz folyamán 50 millió forintos kampányt folytatott a védjegy népszerűsítésére.

A magyar találékonyság és szakértelem kirakata
A Magyar Termék Nagydíj pályázaton az elmúlt tíz év alatt 437 pályázat kapott különböző díjakat, amelyekből 142-en viselik a Magyar Termék Nagydíj kitüntető címet. A pályázók több mint 50 százaléka közép- és kisvállalkozás, ez az arány a díjazásokban is megfigyelhető.
A díj egy szigorú, soklépcsős minősítés végeredményét testesíti meg. A nyerteseknek a kitüntető címet és a védjegyet az elnyerés évének feltüntetésével változatlan termékforgalmazás alatt kell szerepeltetnie. A védjegy használata az első évben díjmentes, azt követően a Kiírók Tanácsa által megállapított védjegyhasználati díjat kell fizetni.

Megéri nagydíjasnak lenni
A Csaba Hús Zrt. termékei közül eddig nyolc nyerte el a Magyar Termék Nagydíjat, tudtuk meg Dékány Ferenc üzemigazgatótól. Legutóbb a Csabai szárazkolbászcsalád, valamint a Munkácsy kolbász részesült az elismerésben. A szakember elmondta, a termékek címkéjén feltüntetik a nagydíj logóját, így a vásárlók tisztában vannak vele, hogy ezek a termékek magasabb minőségű, folyamatosan, szigorúan ellenőrzött készítmények, és hajlandók magasabb árat adni a termékekért.
A Soós Tésztaipari Kft. minden lehetőséget megragad termékei megmérettetésére, mert úgy tapasztalják, a vizsgálatok, a zsűri, a fogyasztók, a kereskedők véleménye segíti és hasznos információkkal, javaslatokkal látja el a termékfejlesztésüket. A cég 2004–2005-ben elismerő oklevelet, 2006-ban a Soós Premio 8 tojásos száraztésztákkal Magyar Termék Nagydíjat nyert. Idén a Soós Premio ómega-3 4-8 tojásos hagyományos, házi jellegű száraztésztacsaláddal pályáztak.
Gnám Péter kereskedelmi igazgató szerint a díj önmagában nem forgalomnövelő, viszont a segítségével alátámasztható a magasabb minőség és az ehhez kapcsolódó magasabb ár.
– Marketingstratégiánkban külön fejezetet szentelünk a díjnak. Azon kívül, hogy a nyertes termékeken feltüntetjük a Magyar Termék Nagydíj emblémáját, akciós aktivitásunkban is a fő hangsúlyt e termékekre helyezzük. Marketingtevékenységünket összehangoljuk az ómega-3 zsírsavak forrásául szolgáló Linom Ω 3 termék gyártójával, a BioGreen Kft.-vel – tájékoztatott az igazgató.
Az Univer a korábbi sikerein felbuzdulva ebben az évben harmadszor indult a Magyar Termék Nagydíj pályázaton. 2006-ban az Univer Piros Arany, Erős Pista, Édes Anna nyert Magyar Termék Nagydíjat, 2007-ben az Univer Majonéz Magyar Termék Nagydíj Pályázaton Elismert Termék oklevelet kapott. Mint Molitórisz Károly vezérigazgatótól megtudtuk, az idén pályázó termékeik – az Univer bébiételek és salátaöntetek – szintén elnyerték a Magyar Termék Nagydíj kitüntető címet. 2008-ban a bébiétel és salátaöntet termékkategóriákban forgalmuk dinamikusan növekedett, ami a kiváló terméktulajdonságokon kívül a nagydíjjal kapcsolatos marketingmunkájuknak is köszönhető. A cím elnyeréséről az Univer sajtóközleményt adott ki, és a nagydíj logóját az érintett termékcsaládok nyomtatott sajtóban megjelenő kampányaiban is használja.
A Valdor 2008-ban a „Valdor friss csirkemellfilé védőgázas csomagolásban” nevű termékével pályázott – tudtuk meg Tóthné Kecskés Máriától, a Hungerit belkereskedelmi és marketingigazgatójától. A díj elnyerését a cég széleskörűen kommunikálja a sajtóban, illetve saját honlapján.
E.-H. Sz.

Kapcsolódó cikkeink