Hasít a digitalizáció a kiskereskedelemben

Szerző: Trademagazin Dátum: 2021. 11. 04. 08:41

Átfogó tanulmány1 készült a Vodafone Group megbízásából az EU-tagországok gazdaságának és társadalmának digitális fejlettségéről. Az eredményekből kiderült: a digitális fejlettség jelentős nemzetgazdasági befolyással bír. Valóban a digitalizáció hozza lépéselőnybe a vállalkozásokat? Mely területeken javulhat a vállalkozások és a kereskedelmi szektor szereplőinek versenyképessége? Hol válhatnak eredményesebbé az online tér adta lehetőségek kiaknázásában? Ezekre a kérdésekre kerestük a választ Dobó Mátyással, a Vodafone Magyarország vállalati szolgáltatások üzletágának vezérigazgató-helyettesével.

vodafone logo

Hogy látja, hazánkban mennyire nyitottak a vállalkozások a digitális megoldásokra?

Dobó Mátyás_Vodafone

Dobó Mátyás
vezérigazgató-helyettes
Vodafone Magyarország

Magyarország digitális infrastruktúrája Európa élmezőnyéhez tartozik, a vállalkozásoknak azonban csak egy része használja ki a digitalizáció nyújtotta előnyöket. Ahogy arra a világjárvány is rámutatott, az ország – és ezen belül is a vállalkozások – versenyképességének szempontjából a rugalmasság és az alkalmazkodási készség elsődleges fontosságú, melynek feltételeit számos esetben a digitalizáció teremti meg. A pandémia alatt ugyan hatalmas változás nem történt, de az alapvető digitális eszközöket (online értékesítési és közösségimédia-platformok) sok kereskedő elkezdte használni – ami sok esetben már hatalmas előrelépést jelent – jóllehet a vállalkozások nem kizárólag ezeknek az eszközöknek köszönhetően fognak tudni hatékonyságukon javítani. Ebben sokkal inkább olyan digitális – úgynevezett IoT (Internet of Things) – megoldások lehetnek segítségükre, amelyek helyettük oldanak meg hosszú, időigényes és költséges feladatokat – ilyen például a raktárkészlet-figyelés.

Egy telekommunikációs cég miben tudja segíteni a szektort?

Azt látjuk, hogy hazánkban egyre több vállalat nyit az IoT-alapú innovációk felé, azzal a céllal, hogy működési hatékonyságát, agilitását fejlessze. Mi a Vodafone-nál átfogó digitális szolgáltatásokat kínálunk a magyarországi vállalkozások számára, így a teljes értékláncban segíteni tudjuk őket, a gyártó telephelyétől egészen az értékesítési pontig bezárólag, legyen szó akár kis- és középvállalkozásról, akár nagyvállalatról.

Hogyan tudják a kiskereskedelmi szektorban a vállalkozások leginkább kihasználni az IoT-technológia előnyeit?

Ebben nincs törvényszerűség, jelenleg több olyan kis- és nagyvállalat használja Magyarországon is eszközmonitoring-­rendszereinket, amelyek piacvezető szerepet töltenek be szektorukban – így első kézből tapasztaljuk, hol és milyen előnyökre tesznek szert azon vállalkozások, amelyek adatalapú döntéseket hoznak. Ennek számos felhasználási területe lehet, a szállítmányozástól kezdve a raktározáson át egészen az üzlethelyiség energiahatékony üzemeltetéséig. Mi a Vodafone-nál törekszünk az ügyfeleink számára legoptimálisabb megoldások kivitelezésére, így már az első lépésektől kezdve partnerként támogatjuk őket a folyamatban.

Mondana pár konkrét példát, kérem?

Hogyne! Megérkezik a vásárló az üzlethelyiséghez, az okosparkolás máris segít parkolóhelyet találni. Az intelligens kamerarendszer figyel és jelez, ha megáll egy autó, vagy áthalad egy ember a bejáraton, a szenzorokkal ellátott ajtóknál pedig riaszt a rendszer illetéktelen ajtónyitás esetén. A látogatószámlálóval a napi vásárlóforgalom távolról nyomon követhető, így a személyzet létszámát, a fűtés és a légkondicionáló működését az aktuális forgalomhoz lehet igazítani. A hőtérképes megoldásunkkal pedig a termékek iránti kereslet is lekövethető. Ezekkel a megoldásokkal rengeteg olyan feladat automatizálható, amelyek időt, energiát és költséget emésztenek fel, röviden tehát sokkal hatékonyabbá és versenyképesebbé válik a működés. Bízom benne, hogy a jövőben egyre több vállalkozás lát majd lehetőséget az IoT-megoldásokban. (x)

1 A Vodafone Csoport megbízásából a Deloitte által készített ’Digitalisation: An opportunity for Europe’ című tanulmány

Kapcsolódó cikkeink