Digitális szolgáltatások: korszakalkotó szabályozás az online tér biztonságáért
A tisztességesebb üzleti környezet és a nagyobb választási lehetőség megteremtése érdekében a digitális piacokról szóló rendeletjavaslat kötelezettségeket ír elő a „kapuőrként” működő (azaz online pozíciójuk miatt szinte megkerülhetetlen) óriásplatformok számára.
A tisztességtelen üzleti gyakorlat kivédésére a kapuőrök például kötelesek:
- harmadik felek számára biztosítani a szolgáltatásaikhoz való kapcsolódás lehetőségét. Ez azt jelenti, hogy a kisebb platformok kérhetik a piaci erőfölénnyel rendelkező üzenetküldő platformoktól, hogy tegyék lehetővé felhasználóik számára a szöveges és hangüzenetek, illetve fájlok küldését különböző appok között. A felhasználóknak így több opció közül választhatnak, és elkerülhetik, hogy egy-egy technológiától függve ne tudjanak appot vagy platformot váltani; és
- hozzáférést engedni az üzleti felhasználóknak az általuk előállított adatokhoz, hogy azok akár a kapuőr platformján kívül is reklámozni és értékesíteni tudják saját ajánlataikat.
A kapuőrök ezentúl
- platformjaikon nem rangsorolhatják kedvezőbben saját szolgáltatásaikat vagy termékeiket harmadik felek hátrányára;
- nem akadályozhatják vagy nehezíthetik meg, hogy a felhasználók eltávolítsák az előre telepített szoftvereket vagy alkalmazásokat, vagy hogy harmadik fél alkalmazását vagy alkalmazás-áruházát használják; és
- nem használhatják a felhasználók személyes adatait célzott hirdetésekhez, hacsak ehhez az adott felhasználók kifejezetten hozzá nem járulnak.
Szankciók
A Bizottság piacvizsgálatot folytathat annak garantálására, hogy a digitális piacokról szóló új szabályok maradéktalanul érvényre jussanak és kövessék a digitális ágazat dinamikus változásait. Amennyiben egy kapuőr nem tartja be a szabályokat, a Bizottság pénzbírságot szabhat ki, amelynek mértéke elérheti az előző pénzügyi évbeli teljes világszintű forgalmának tíz százalékát, illetve ismétlődő szabályszegés esetén a húsz százalékát.
Jelentéstevők
Christel Schaldemose (S&D, Dánia), a digitális szolgáltatásokról szóló rendeletjavaslat előadója a vita során így fogalmazott: „A tech-óriások túl sokáig hajthattak hasznot a szabályzás hiányából. Vadnyugat lett a digitális világból, ahol az erősebb és a nagyobb diktált. De megjelent az új seprű: a digitális szolgáltatásokat szabályzó rendelet. Megerősítjük a szabályokat és a jogokat. Felnyitjuk az algoritmusok fekete dobozát, hogy rendesen megvizsgálhassuk, hogyan is működik a közösségi médiák hátterében tevékenykedő pénzgyár.”
Andreas Schwab (EPP, Németország), a digitális piacokról szóló rendeletjavaslat előadója így nyilatkozott: „Többé nem fogadjuk el a pénzügyileg legrátermettebbek túlélésének elvét. Az egységes digitális piac célja, hogy em pusztán a legnagyobb, hanem a legjobb cégek jelenjenek meg Európában. Most a rendelet végrehajtására kell majd odafigyelnünk, és megfelelő felügyelettel kell garatnálnunk, hogy y működik a párbeszéd. Az Európai Unió csak akkor lesz képes megkapni a neki járó tiszteletet, ha egyenlő félként lép fel a vitában. Ezzel pedig az összes európai polgárnak és vállakozásnak tartozunk.”
A következő lépések
Ha a Tanács a digitális piacokról szóló rendeletet júliusban, a digitáls szolgáltatásokról szólót pedig szeptemberben hivatalosan is elfogadja, azok megjelennek az Európai Unió Hivatalos Lapjában, és a kihirdetésüket követő huszadik napon hatályba lépnek.
A digitális szolgáltatásokról szóló rendelet az Európai Unió egészében közvetlenül alkalmazandó lesz. Hatálybalépése után tizenöt hónappal vagy 2024. január elsejétől (amelyik időpont későbbre esik) kell majd alkalmazni. Az online óriásplatformoknak és keresőmotoroknak már korábban – négy hónappal azt követően, hogy a Bizottság kapuőröknek minősíti őket – teljesíteniük kell a digitális szolgáltatásokról szóló rendeletben rájuk rótt kötelezettségeket.
A digitális piacokról szóló rendeletet a hatálybalépését követő hat hónap elteltével kell alkalmazni. A kapuőröknek legkésőbb hat hónapon belül teljesíteniük kell rendelkezéseit attól számítva, hogy megkapták ezt a minősítést.
Kapcsolódó cikkeink
Offline és online – kéz a kézben
Az online és offline csatornák összehangolása egyre inkább elvárás a…
Tovább olvasom >Ez a világ 10 legbiztonságosabb városa turisták számára
A Forbes Advisor legfrissebb felmérése szerint Szingapúr a világ legbiztonságosabb…
Tovább olvasom >Árukereső.hu: ezt veszik itthon és a régióban a neten kánikula idején
A nyári hőség egyre intenzívebbé válik, és nem csak Magyarországon,…
Tovább olvasom >További cikkeink
Hogyan fognak az európaiak vásárolni az idei ünnepi szezonban?
A ShopFully és az Offerista Group az „Holiday Shopping Study…
Tovább olvasom >Az irodapiacon túlkínálat, a kiskereskedelmi ingatlanok és szállodák terén visszatérő kereslet várható 2025-ben
A magyar kereskedelmi ingatlanpiacot jelenleg a tranzakciószámok csökkenése és a…
Tovább olvasom >A 3,01 literes üdítőspalackok vitája: nem szándékos rendszerkerülés, hanem átmeneti megoldás
A magyar piacon megjelenő, 3,01 literes üdítőspalackok körüli vita kapcsán…
Tovább olvasom >