Digitális Fogyasztóvédelem 2024 címmel szervezett konferenciát a GVH
„A legjobb fogyasztóvédelem a verseny, ugyanakkor a verseny szereplőinek piaci magatartása sosem sértheti a fogyasztók érdekeit.” – húzta alá köszöntőjében Rigó Csaba Balázs a Gazdasági Versenyhivatal elnöke, a GVH által szervezett Digitális Fogyasztóvédelem 2024 konferencián, Budapesten. A szakmai eseményen nyitóelőadást tartott Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter, aki hangsúlyozta: „a Kormány számára elsődleges cél a családok és a hazai kkv-k védelme. Ennek érdekében egyenlő erőviszonyokat kell teremteni a hazai és külföldi webshopok, valamint az online és offline kiskereskedelem között.”
A Gazdasági Versenyhivatal szeptember 19-én Digitális fogyasztóvédelem 2024 címmel szakmai konferenciát szervezett. A rendezvény keretében olyan kiemelt témákat vitattak meg a résztvevők, mint a digitalizáció és a fogyasztóvédelem alapvető kapcsolata, az online térben lefolytatott vásárlások kockázatai és a fiatalok edukációjának kérdésköre. A résztvevők ezen felül a témakör pszichológiai vetületeibe is belátást nyerhettek.
A fogyasztóvédelem rendszere Magyarországon több pillérre támaszkodik. A GVH mellett jelentős szerepet vállal a Magyar Nemzeti Bank (MNB) pénzügyi felügyelete, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH), valamint a fővárosi és vármegyei Kormányhivatalok. A terület szakmai irányítását 2024. augusztus 1-jével a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) vette át, mely így legfőbb pillére a hazai fogyasztóvédelmi rendszernek.
A GVH székházában megrendezett konferencián Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter a nyitóelőadásában hangsúlyozta, hogy az interneten vásárló népesség aránya Magyarországon nőtt az egyik leggyorsabb ütemben az EU-ban, miközben a vásárlók harmada tapasztalt problémát a vásárlás során. Hozzátette, szükséges a hazai online kereskedők versenyképessé tétele, ugyanakkor a fogyasztók érdekében a Kormány tovább erősíti a fogyasztóvédelem aktivitását az e-kereskedelemben is.
Márciustól megemelkedett a kiszabható bírság mértéke, de a hatóságnak a honlapok blokkolására is lehetősége van. A tárcavezető kiemelte:
„a Kormány számára elsődleges cél a családok és a hazai kkv-k védelme. Ennek érdekében egyenlő erőviszonyokat kell teremteni a hazai és külföldi webshopok, valamint az online és offline kiskereskedelem között és meg kell akadályozni, hogy a jogsértő, tisztességtelen vállalkozások visszaélhessenek erőfölényükkel vagy súlyos anyagi hátrányt és egészségügyi károkat okozzanak a magyar családoknak.”
Mindemellett rávilágított arra is, hogy a fogyasztók védelme és a banki csalások megelőzése érdekében 2024.augusztus1-től újfajta bejelentési, zárolási eljárás került bevezetésre, amely hozzájárulhat a visszaéléssel érintett ügyletek által eltulajdonított pénzek visszaszerzéséhez.
Rigó Csaba Balázs, a Gazdasági Versenyhivatal elnöke köszöntőjében kiemelte:
„A digitalizáció térnyerésével és a legújabb technológiák fejlődésével újabb és újabb veszélyek leselkedhetnek a fogyasztókra. Ilyen kockázatot jelenthet a mesterséges intelligencia is.” A GVH elnöke hangsúlyozta: „A lehetséges előnyei ellenére az MI növelheti a technológiai szektorok koncentráltságát és kiszolgáltatottabb helyzetbe hozhatja a fogyasztókat. Kiemelt feladatunk ezeket a kockázatokat feltérképezni és kezelni.”
– húzta alá.
A nemzeti versenyhatóság 2024 elején piackutatást indított a mesterséges intelligencia piaci versenyre és fogyasztók ügyleti döntéseire gyakorolt hatásainak feltárására. A Gazdasági Versenyhivatal emellett évek óta kiemelt figyelmet fordít a jelentős számú fogyasztó és vállalkozás érdekeit és piaci helyzetét befolyásoló, nagy technológiai vállalkozások és online platformok piaci magatartásainak vizsgálatára. GVH 2023 februárjában fejezte be vizsgálatát a világ egyik legnagyobb e-kereskedelmi piacterével, a Wish-el szemben, tavaly november végén pedig lezárta a TikTok vizsgálatát, amely során a magyar versenyhatóság globális hatású eredményeket ért el. A nemzeti versenyhatóság eljárásának köszönhetően 2024 májusában a Viber is módosított kereskedelmi és adatvédelmi gyakorlatain.
A GVH, versenyfelügyeleti tevékenysége mellett, rendkívül fontosnak tartja a fogyasztói tudatosság növelését is. Ezzel a céllal indította útjára 2024 elején a fiatalokat célzó Digitális Tudatosság Programját. A program első féléve eredményesen záródott, 52 iskola, 175 osztályában összesen több mint 4000 diáknak tartottak tanórákat a Gazdasági Versenyhivatal munkatársai. Ezen felül a nemzeti versenyhatóság szeptember 17-én együttműködési megállapodást írt alá a Tanítsunk Magyarországért program megvalósítóival, a Nemzeti Tehetség Központ Közhasznú Nonprofit Kft.-vel és a Tanítsunk Magyarországért Alapítvánnyal. Ennek köszönhetően a Tanítsunk Magyarországért programban résztvevő és a GVH által felkészített egyetemista mentorok is segítik a gyerekeket, miként válhatnak tudatosabb fogyasztóvá az online térben a digitális világ kihívásai között.
Kapcsolódó cikkeink
NGM: a karácsonyi vásárokban is vizsgálják a fogyasztói jogok érvényesülését
A kormányhivatalok munkatársai a karácsonyi vásárokban is vizsgálják a fogyasztói…
Tovább olvasom >Fogyasztóvédelmi kiválóságok díjazása: elismerték a 2024. év legjobbjait
Az idei év kiemelkedő fogyasztóvédelmi referensei és különdíjazottjai vehették át…
Tovább olvasom >Európai Kereskedelem Napja: átalakul a szektor
Huszadik alkalommal rendezték meg az Európai Kereskedelem Napját, amelyen a…
Tovább olvasom >További cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Átadásra kerültek a CO-OP Star idei Ezüstfenyő és Ezüstcsillag díjai
Ahogy minden évben karácsony előtt, úgy idén is, december közepén…
Tovább olvasom >Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >