Diéta, fogyókúra, életmód: körkép a diétás termékek piacáról
A diabéteszesek száma világméretekben közel 250 millióra tehető, hazánkban 800 ezer főre becsülik a szakemberek a valamelyik típusú cukorbetegségben szenvedők számát.
A betegség oka a hasnyálmirigy által termelt inzulin nevű hormon hiánya, vagy a szervezet inzulinnal szembeni érzéketlensége (inzulinrezisztencia), vagy mindkettő. Következménye, hogy a sejtek nem jutnak hozzá a szervezet fő energiaforrásához, a glükózhoz, emiatt megemelkedik a vércukorszint, kísérőként pedig számos életveszélyes betegség alakulhat ki. A betegek és veszélyeztetettek 80 százaléka túlsúlyos, így a megelőzésben és a kezelésben is ajánlott a fogyás elérése. A táplálkozás minden esetben az alapvető szabályok betartását követeli meg. Nagyon kevés étel fogyasztható szabadon, mennyiségi korlát nélkül, ilyen például a búza- és zabkorpa, a zöld növények nagy része vagy éppen az ásványvíz. Általános irányelv a fehérliszt és cukor minimálisra csökkentése, helyette a rostban gazdag, teljes őrlésű változatok választása.
Export, import és hazai
– A diabetikus termékek glikémiás indexe általában alacsonyabb, mint a normál termékeké, ezért a szakértők egészségesebbnek tartják. Rostban gazdag, alacsony glikémiás indexű termékek fogyasztásával elkerülhető a vércukorszint hirtelen zuhanása, ami az agresszivitás kiváltó oka lehet. Fogyókúrában is ajánlott diabetikus termékeket fogyasztani, bár energiatartalmuk nem alacsonyabb a normál étkezésre szánt termékeknél, de lassabb felszívódásuk által hosszabb ideig tartó teltségérzetet okoznak – jellemzi a kategóriát Miskolczi Zita, az ASIX Distribution Kft. Brand Managere.
A vállalat diabetikus választékában elsősorban importédességek, így kekszek (spanyol Gullon), cukorkák (spanyol Intervan), csokoládék (lengyel Wawel), dzsemek (osztrák Darbo, német Schwartau) szerepelnek. Vevőkörük a felső középréteg, akik minőséget keresnek, elérhető áron. Jellemző rájuk a márkahűség, vásárlásaik nagy részét szuper- és hipermarketekben bonyolítják le.
A termékkör egyik legismertebb nemzetközi márkája a Canderel, célcsoportja elsősorban a cukorbetegek, illetve az egészségükre, alakjukra odafigyelők, a diétázók.
– Termékeinket nemcsak cukorbetegek, hanem mindenki más is fogyaszthatja, aki csökkenteni akarja a cukor bevitelét szervezetébe, megvédve azt annak káros hatásaitól – mondja Obreczán Brigitta, a DunaSweet Wellness Kft. Brand Managere.
Portfóliójukban a Canderel márka alatt kínálnak prémiumtermékeket. A Canderel íze nagyon közel áll a cukoréhoz, ezért több formátumban is sikeres. Termékei között megtalálható a főzéshez és sütéshez fejlesztett édesítőpor, a hideg és meleg italokhoz ajánlott édesítőtabletta, illetve diabetikus csokoládék, ostyák, cappuccinó- és kakaópor is. A Pötyi márkával azokhoz a fogyasztókhoz szólnak, akik jobban megnézik, hogy mennyit költenek. A Pötyi portfólió édesítőporból, tablettából és folyékony édesítőszerekből áll.
Schobert Norbert, az Update International Kft. tulajdonos-ügyvezetője személyesen is harcol a családi eredetű cukorbetegség ellen, hiszen édesanyja, nagymamája és több rokona is érintett. A jelenleg 250 terméket tartalmazó Norbi Update diétás portfólió 50-70 százalékkal csökkentett szénhidráttartalmával és finom ízével, hazai gyártásával és egyedülálló klinikai kutatási háttérrel ígér bizonyított fogyást. Cukorbetegek és gyermekek is fogyaszthatják, így emberek százezrei kapnak lehetőséget a kompromisszummentes életre. A portfólió folyamatosan bővül, de minden cikkelemnek meg kell felelni a szigorú minőségbiztosítási feltételeknek, amit a 3 havonta elvégzett független laboratóriumi ellenőrzés garantál.
A választék legjobban forgó 50-60 termékét szuper- és hipermarketek polcain is kínálják, a teljes portfóliót pedig az itthon és külföldön is növekvő számú franchise-boltok jelenítik meg. A nagyrészt hazai gyártású Norbi Update termékek a környező országokban is egyre ismertebbek, például Szlovákiában már a 12. franchise-üzlet nyílik, így a médiatámogatás mellett exportra is lehetőséget kapnak. A természetes alapanyagokra, az adalékmentes összetételre, a fogyás mellett az egészség tényezőire is ügyel a házaspár.
– Nem elég a szénhidrát men�nyiségét mérni, arra is oda kell figyelni, milyen típusú, összetételű szénhidrátot fogyasztunk. Idén ezt, a klinikai vizsgálatokból is leszűrt tanulságot és gyakorlati megvalósításának lehetőségeit fogjuk több csatornán is népszerűsíteni – magyarázza Norbi.
A Detki Keksz Édesipari Kft. is Update-beszállító. Hamarosan újra piacra kerül rostokban gazdag reggelizőtermékük 2 ízben, a Norbi Update portfólió részeként.
Saját választékukban a jól ismert Detki Háztartási keksz cukor hozzáadása nélkül készült, búzakorpával kiegészített változata Cukorstop néven kerül forgalomba, és évek óta stabil vásárlókörrel rendelkezik.
Diabetikus Édes Omlós Teasüteményük a házias ízvilágot biztosítja a cukorbetegek és diétázók számára. A vaníliás finomság jó ár-érték arányának és széles disztribúciójának köszönhetően évek óta keresett termék, ezért tavaly bevezették a Kakaós Omlós ízvariánst is.
– Vevőink szeretik az átlátszó csomagolást, így pontosan látják, mit vásárolnak. Megbíznak a Detki márkában, és fontos számukra a hazai gyártás is. Megkóstolják és megszeretik, majd rendszeresen keresik a polcokon, hiszen sok a visszatérő, márkahű fogyasztónk – mondja Pavlova Olga, a vállalat ügyvezető igazgatója.
Vásárlás
és kommunikáció
A kommunikáció több csatornán keresztül is zajlik: cukorbeteg-egyesületek, klubok, saját magazin (Dr. Info – Cukorbeteg Élet), illetve a lokális és országos rendezvények. 2006 óta a Diabétesz Világnap alkalmával az Egy Csepp Figyelem mozgalom nagyszabású diabetikus napot tart, ahol az ASIX kiállítóként, szponzorként jelenik meg. Itt lehetőségük nyílik bemutatni, megkóstoltatni új termékeiket, találkozni vásárlóikkal. A visszajelzések alapján azt tapasztalták, hogy az idősebb cukorbetegek, akik a klubtalálkozók aktív résztvevői, nyugdíjuknak megfelelően az alacsonyabb áru termékeket keresik. Velük szemben a fiatalabb generációk sokkal nyitottabbak az újdonságokra és drágább termékeket is megvásárolnak, kipróbálnak.
– A kereskedelem felismerte a szegmens jelentőségét, és az évről évre növekvő piacot cukormentes blokkok kialakításával támogatja, megkönnyítve ezzel a vásárlást. Szállítói oldalról mindehhez megbízható kiszolgálással és kollégáink szakértelmével is hozzájárulunk – emeli ki Miskolczi Zita.
A Canderel és Pötyi márkák kommunikációja elsősorban instore történik, az eladóhelyeken, de 2010-ben megjelentek női magazinokban és fitnesztermekben is. Idén a tavaszi–nyári időszakra terveznek egy Canderel kommunikációs kampányt, a célcsoport érdeklődésének fenntartására, új fogyasztók megnyerésére koncentrálva.
– Mindkét márkával jelen vagyunk a hiper- és szupermarketekben, illetve a termékek megtalálhatóak a tradicionális láncokban és a független kisboltokban is, így elmondható, hogy igen széles disztribúcióval rendelkezünk – hangsúlyozza Obreczán Brigitta.
Tavasztól év végéig minden hétköznap főműsoridőben jelentkezik Norbi és Réka főzőműsora. A receptek, praktikák mind az egészséges életmód napos oldalát mutatják be, az egyszerre ízletes és diétás fogások az Update alapanyagok sokoldalú felhasználására adnak ötleteket.
– A 375 millió forintos kampány a tv mellett számos sajtó- és egyéb megjelenést is magában foglal. Nálunk a komplex megközelítés szellemében az edukációs és eseménymarketing is összekapcsolódik az egészséges életmód és a rendszeres mozgás népszerűsítésével – jelenti ki a fitnesz és az üzleti élet területén egyaránt elismert szakember.
Újdonságok, bevezetések
Az idén két új Gullon kekszet vezet be az ASIX Kft. A Ronditas egy igazi kekszkülönlegesség a cukormentes nyalánkságok kedvelőinek. A Diabetikus zabkekszet pedig inkább árérzékenyebb fogyasztóiknak ajánlják.
A nemzetközi tendenciáknak megfelelően hazánkban is hamarosan bevezetik a Canderel portfólió egy új tagját, a Canderel Green elnevezésű, új, növényi alapú édesítőszert. Így a forgalmazó DunaSweet Wellness Kft. alternatív megoldást kínál azoknak a fogyasztóknak is, akik elfordultak a cukortól, mégis a természetes anyagokat részesítik előnyben.
A Norbi Update portfólió a folyamatos fejlesztéseknek köszönhetően idén várhatóan megduplázódik. A korábbi választék mellett a kereskedelemben már kapható a kizárólag természetes összetevőkből álló Update édesítő és az adalékanyagoktól mentes Update liszt. A márkahatás erősítésére, a vásárlás megkönnyítésére pedig koncepcionálisan új bolti megjelenéssel is készülnek. n
Számos néven ismertek a diétához kapcsolódó termékek. Közös jellemzőjük, hogy csökkentett szénhidrát- és megnövelt rosttartalommal rendelkeznek. Közülük jó néhány terméket cukorbetegek is fogyaszthatnak. A tészta és pékáru, az édesítés és édességek területén legbővebb a választékuk, de sok más termékcsoportban is megjelennek, ahol beazonosításuk már jóval nehezebb.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
KSH: az ipari termelés 7,2 százalékkal csökkent szeptemberben
2024 szeptemberében az ipari termelés volumene 7,2, munkanaphatástól megtisztítva 5,4…
Tovább olvasom >A dolgozó fiatalok többsége fizetésemelésre számít
Saját fizetésük alakulását tekintve a dolgozó fiatalok többsége, 75 százaléka…
Tovább olvasom >Banai Péter Benő: jövőre a magyar gazdaság 3 százalék fölött növekedhet
Jövőre a magyar gazdaság, a gazdasági semlegesség értékelvű politikájára támaszkodva…
Tovább olvasom >