Deloitte BankIndex: optimistábbak vagyunk, mint tavaly
Az elmúlt egy évben jelentősen nőtt a magyarok megtakarítási kedve és a fogyasztási képességükkel kapcsolatos optimizmusa, a lakosság jelentős része azonban továbbra is tartózkodna a hitelfelvételtől – derül ki a Deloitte-Scale BankIndexéből. Az országos, reprezentatív kutatás a 18 éven felüli hazai lakosság pénzügyi attitűdjeit vizsgálta, különös tekintettel a fogyasztással, a hitelfelvétellel és a megtakarításokkal kapcsolatos véleményükre. Annak ellenére, hogy mindhárom területen jelentősen csökkent a legpesszimistább válaszadók aránya, az indexek azt jelzik, hogy a magyar lakosság szerint még mindig messze a gazdasági kilábalás.
Szép Péter lapunk kérdésére elmondta, hogy a bankok rossz megítélése nem tapasztalható a pénzügyi szolgáltatásokat ajánló kiskereskedők megítélésében, hiszen ott inkább részletfizetésként, az árucikkhez könnyebb hozzájutásként fogják fel a vásárlók a hitelfelvételt. Úgy vélik, hogy a fogyasztói költéssel kapcsolatos optimizmus (1 év alatt 20 százalékos növekedés) a napicikkekre fordított kiadásokban is hamarosan tükröződni fog.
Fülöp András, a Deloitte Magyarország pénzintézeti szektorának vezető partnere elmondta: A BankIndex létrehozásával szerettünk volna az elmúlt 6 év során felgyülemlett kutatási adatok felhasználásával egy objektívabb, a rövid és hosszú távú összehasonlítást is lehetővé tévő számszerű indexet létrehozni. A pénzügyi szektorban a jelenlegi keresleti piacról alapvetően három főbb terület, a fogyasztás, a megtakarítás és a hitelfelvétel feltérképezésével lehet a legátfogóbb képet adni. Összességében mindhárom szegmensben a másfél éves átlag feletti lakossági optimizmust érzékeltünk 2013-ban, javult tehát a magyarok hangulata a mindennapi pénzügyeket illetően. Sajnos a javuló hangulat ellenére továbbra sem tapasztalható jelentős áttörés a lakossági piacon, de remélhetőleg a pozitív tendencia a következő időszakban is megmarad.
Csúcson a befektetési alapok
A Deloitte fogyasztási várakozásokat vizsgáló hangulati indexe egész évben átlag feletti értéket mutatott. A megkérdezettek a megelőző időszakhoz képest kisebb arányban (67 százalék) látták úgy, hogy egyáltalán nem tudnak többet költeni a mindennapokban. Annak ellenére azonban, hogy jelentős javulást mutatnak az index 2013-as értékei, ez az arány még mindig nagyon magasnak tekinthető.
A legpozitívabb tendencia ugyanakkor a megtakarításokkal kapcsolatos lakossági hangulatban mutatkozott, csaknem 5 százalékkal csökkent azon válaszadók aránya, akik úgy ítélték meg, továbbra sem tudnak majd többet félretenni, mint az elmúlt hónapokban. Érdemes megjegyezni, hogy a megtakarítási képesség erősödése és a javuló fogyasztási várakozások között szoros összefüggés tapasztalható, a két index mozgása egymás követve alakult 2013-ban.
Szép Péter, a Deloitte Magyarország pénzintézeti szektorának partnere elmondta: A jelenleg tapasztalható alacsony kamatkörnyezetben – ami egyelőre tartósnak tűnik – új kihívások elé néz nem csak a lakosság, de az egész pénzügyi rendszer is. Jól látható, hogy a folyamat nagy nyertesei a befektetési alapok, csak 2013-ban több mint 700 milliárd forinttal emelkedett a pénzügyi vagyon ebben a megtakarítási szegmensben. A pénzügyi rendszer számára fontos kérdés, hogyan tudnak alkalmazkodni a szereplők ezekhez az adottságokhoz. A hagyományos betéti konstrukciók értékesítése mellett egyre fontosabb szerepet kaphatnak a komplex forrás oldali termékek, ami miatt alapvetően új megközelítés szükséges a piaci szereplők részéről.
A hitel továbbra is fekete bárány
A hitelfelvétellel kapcsolatban alapvetően változatlanul elutasítóak az emberek, és ez a hozzáállás csak kis mértékben javult az utóbbi egy évben. A válaszadók közel 78 százaléka egyáltalán nem tartja valószínűnek, hogy hitelt venne fel a közeljövőben. A lakosság emellett meglehetősen ambivalensen viszonyul a bankpiaci szereplőkhöz, mert bár 70 százalékuk szerint a bankok nem működnek tisztességesen, közel kétharmadunk ennek ellenére fontosnak tartja a tevékenységüket. Nagyon hasonló trend figyelhető meg a biztosítótársaságoknál is. A megfelelő hiteltermék kiválasztásakor továbbra is az ár és a kamatok alakulása a legfontosabb az emberek számára, a szolgáltatás széleskörűsége és minősége csak ezután következik. Emellett az ismerősöktől, megbízható személyektől származó információk is döntő tényezők a hitelfelvételkor.
Nincs ugyanakkor szignifikánsan megfigyelhető elmozdulás abban, hogy a magasabb jövedelmi kategóriába tartozók pozitívabbnak, az alacsonyabb keresetűek pedig negatívabbnak látják hitelfelvételi lehetőségeiket. Az alapvetően stabil helyzet egyben azt is jelenti, hogy nem figyelhető meg a társadalmi, vagyoni szegregáció bővülése az elmúlt évben, ami alapvetően jó hír.
Szép Péter elmondta: A BankIndex mindemellett azt is segített felderíteni, kik lehetnek a pénzügyi szektor legaktívabb, legtudatosabb fogyasztói, kikre érdemes speciálisabb piaci termékeket szabni. A válaszok tanúsága szerint ezt a szegmenst a 25-34 év között, edukált, magas jövedelmű, aktív internet- és okostelefon használó fogyasztók alkothatják. Számukra fontos és tudatosan megfontolt döntés a bankválasztás, illeve a különböző hiteltermékek igénybevétele, így nekik akár komplexebb, szofisztikáltabb megoldásokat is érdemes fejleszteni. Ez ugyanakkor azt is jelenti, hogy a többség számára továbbra is komoly igény van a könnyen átlátható, egyszerűbb hiteltermékekre, melyek kialakítására szintén érdemes hangsúlyt fektetnie a piaci szereplőknek.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >