Magazin: CSR: felelősség, fenntarthatóság, átláthatóság

Szerző: Tisza Andrea Dátum: 2020. 02. 21. 07:39

Megtartotta Felelős üzleti csúcs a jövő gazdaságáért című konferenciáját a CSR Hungary. A rendezvényen a vállalati felelősség és fenntarthatóság aktualitásairól esett szó.

A konferenciát dr. Boros Anita, az Innovációs és Technológiai Minisztérium építésügyért és infrastrukturális környezetért felelős államtitkára nyitotta meg. Beszédében kiemelte: nem szabad elmenni a gazdasági növekedés irányába úgy, hogy figyelmen kívül hagyjuk azokat a kérdésköröket, amelyek hosszú távon a gazdasági erőforrások kiaknázását lehetővé teszik számunkra. A kormány több területen is új stratégiát dolgoz ki, hogy a gazdaság, a társadalom és a környezet egyaránt fenntarthatóan tudjon működni hazánkban. Ezek az energetika, a klímapolitika, a hulladékgazdálkodás és vízgazdálkodás, amelyeket átfog egy vállalati fenntarthatósági stratégia, amelynek lényege, hogy megfogalmazzon olyan alapelveket, célokat és jó gyakorlatokat, amelyek által valóban át tudnak alakulni a hazai gazdasági társulások, kis- és középvállalkozások.

Geopolitikai játszmák árnyékában

A szakmai nap első szekciója a fenntarthatóság, mint a XXI. század legnagyobb lehetőségének témáját járta körül. Dr. Pintér István, a Geopolitikai Tanács elnöke a különböző részterületek – víz, olaj, adat, fenntarthatóság – geopolitikáját vette sorra. A fenntarthatóság geopolitikáját érintve a szakember elmondta: a vásárlók ráébredtek a fenntarthatóság fontosságára, s egyre szívesebben vásárolnak olyan termékeket, amelyek fenntartható módon készültek.

Dr. Pintér István úgy fogalmazott, a cégeknek látniuk kell, hogy az is a fenntarthatóság része, hogy képesek legyenek a saját tevékenységüket fenntartani, munkaerőt alkalmazni, terheket megfizetni, valamint jogszerűen és etikusan működni.

Őszinteség vs. marketing

Tálos Péter, a Joint Venture Szövetség elnöke a Foxconn csoport alelnöke prezentációjában hangsúlyozta: minden vállalatnak van társadalmi felelőssége, mivel jelentős hatást gyakorolnak a környezetre és a társadalomra az általuk előállított termékeken, szolgáltatásokon keresztül.

– Sajnos számos cég csupán azért hirdeti magáról, hogy fenntartható és felelős módon működik, mert ebből is tud profitálni. Ha pedig csak azért végez bizonyos tevékenységeket és hazudik bizonyos értékeket, hogy ezzel az értékesítést ösztönözze, akkor az nem CSR, hanem marketing – fogalmazott Tálos Péter.

EU 2020: fenntarthatósági előrejelzések

Takács Júlia, a CSR Hungary ügyvezető igazgatója a fenntarthatóság európai uniós fókuszairól beszélt. Előadásában elmondta: 2006 és 2010 között az EU nagyon intenzíven foglalkozott a fenntarthatósággal, s három biztosa is lett a témának, ami jelzi, mennyire komolyan veszik Brüsszelben ezt a kérdést.

Takács Júlia felvázolta azokat az irányokat, amelyek a leginkább befolyásolják majd 2020-ban a CSR-politikát és gyakorlatot. Az előrejelzés szerint a legtöbb nagyvállalat igyekszik stratégiai szinten beilleszteni a CSR-t működésébe. Mivel egyelőre nincs egységes iránymutató rendszer, a legtöbb vállalat azt fogja megvizsgálni, hogy a termékek, szolgáltatások előállítása során hogyan tudja a CSR-t a legjobban beilleszteni működésébe.

Mérhetőség és transzparencia

A második szekció a „Zárható hurok – a felelős hulladékgazdálkodás, innováció, hulladék/élelmiszer” címet viselte. Elsőként Klug Lajos, az FKF Zrt. nyugalmazott vezérigazgatója szólalt fel, aki a települési és lakossági zöldhulladék kertészeti felhasználásának növényvédelmi előnyeiről beszélt. A legfőbb cél a fenntartható növényvédelmi technológiák kialakítása, valamint az ugyancsak fenntartható, racionalizált felhasználás elősegítése.

Paparó Tamás, a Tesco-Globál Áruházak Zrt. külső kommunikációs felelős menedzsere előadásában kiemelte: 2030-ig megújuló forrásból fogják biztosítani az energiaellátásukat, emellett 2025-ig 60, 2050-ig pedig 100 százalékkal csökkentik a CO2-kibocsájtást. A műanyag hulladékot illetően 2020-ra eltávolítják a nehezen újrahasznosítható anyagokat saját márkás termékeiknél, 2025-re pedig minden saját márkás termék csomagolása újrahasznosítható lesz.

Az élelmiszer-pazarlás kapcsán Paparó elmondta: a Tesco több mint 200 áruházából több mint 170-ben eladományozza a keletkező élelmiszer-felesleget az Élelmiszerbanknak, s így a cég 2018–2019-ben 7500 tonna élelmiszer-felesleget, azaz 18,5 millió adag ételt juttatott el rászorulóknak.

Gy. O.

Kapcsolódó cikkeink