Csomagparádé minden korra
Az eddig bevált gyakorlatot követik a gyártók a karácsonyi csomagok kínálatának összeállításánál. Széles ársávban, ezer forinttól ötezer forintig állították össze kartonos vagy neszesszerben elhelyezett kollekcióikat.
A vásárlók összességében olcsóbban jutnak így
a termékekhez, mintha külön-külön válogatnák össze azokat, ráadásul a díszcsomagolás is biztosított.
Mint a – Nielsen-adatok szerint – kozmetikai ajándékcsomagok piacának vezető gyártója, az Unilever idén is igyekszik a lehető legtöbb igényt és célcsoportot kielégíteni.
– A csomagokat többnyire a ,,bestseller” variánsokból és az újdonságokból állítjuk össze. A korábbi években jól bevált csomagok mellett természetesen idén is készültünk újdonságokkal a termékeket és az ajándéktárgyakat illetően is – kezdi a téma felvezetését Kertész Bence, az Unilever Magyarország Kft. Junior Category Operations Managere, Xmas Project Manager.
Maguknak is veszik
A Nivea tapasztalata szerint a csomagokat első körben, novemberben inkább önmaguk számára veszik meg a vásárlók, hiszen tudják, hogy a csomagban kedvezményes áron jutnak a termékekhez, így megéri ezt az ajánlatot választani. December hónapban aztán felerősödik az ajándék célú vásárlás.
– 16 országos és 14 lánc-, illetve csatornaspecifikus csomaggal készültünk az idei évre. A változatos összeállítások a tradíciókat kedvelőknek éppúgy tartalmaznak ajánlatokat, mint az innovációkat keresőknek – hangsúlyozza Jáger Melinda, a Beiersdorf Kft. Shopper&Customer Marketing Managere.
A Sarantis 2010-ről 2011-re jelentős növekedést ért el az eladott karácsonyi csomagok tekintetében, és idénre is további emelkedést prognosztizálnak az áruházak által visszajelzett mennyiségek alapján.
– 2012-ben fokozott figyelmet fordítunk arra, hogy a fogyasztók vásárlóerejének csökkenésével mi is lépést tartsunk, azaz kedvező ár-érték arányú csomagokat tudjunk kínálni, hogy minden vásárlónk egyéni ízlésének és pénztárcájának megfelelő ajándékot találhasson portfóliónkban. Csomagjaink szinte mindegyike egy grátisz terméket tartalmaz – emeli ki Albert Szilvia, a Sarantis Hungary Kft. Brand Managere.
Trendi csomagok, csomagtrendek
A gyártók az 1000 Ft alatti árkategóriától egészen a 4000-5000 forintos árkategóriáig minden ársávban kínálnak összeállításokat.
Az Unilever portfóliójából a Dove-csomagok a karácsonyi szezon slágertermékei, így ennek a márkának a legszélesebb a karácsonyicsomag-választéka.
– Az egyszerű, két komponensű, papírdobozos csomagoktól az öt termékes, táskás, prémium ajándékcsomagokig terjedő termékpalettával minden főbb árszegmenst és célcsoportot lefedünk a Dove márkával. Axe ajándékcsomagot vásárolni a 2012-es karácsonyi szezonban is telitalálat lesz, hiszen a legnépszerűbb illatokon túl több hasznos és trendi ajándék is található a csomagokban. A Rexona választékában
pedig idén is mindenki találhat a pénztárcájának megfelelő, praktikus ajándékokat – sorolja a márkaérveket Kertész Bence.
Az igényes, ünnepi csomagolás már önmagában egy hozzáadott érték, tekintve, hogy ajándékozásra szánt
termékekről van szó. A választék kialakítása minden évben nagy feladat, de egyben remek lehetőség is, hogy
a gyártók erősítsék az egyes márkákon belül a termékkategóriák közti kereszthasználatot, hiszen sokan használják a termékeket, de nem feltétlenül választják ugyanazt a márkát minden termékkategóriában. A karácsonyi csomagok által a fogyasztóknak lehetőségük nyílik kipróbálni olyan termékeket, amilyeneket eddig még nem használtak.
– Meggyőződhetnek a vásárlók arról, hogy az Unilever termékei minden kategóriában hozzák az adott márkától elvárt minőséget. Így válhat például egy lojális Dove dezodor-használóból lojális Dove tusfürdő-használó is
– teszi hozzá az Unilever karácsonyi projektekért felelős managere.
Az ajándéktárgyak kiválasztásánál a fő szempont a praktikum. Ezenkívül nagyon fontos, hogy képviselje az adott márka imidzsét. Csak akkor lehet vonzó az ajándékcsomag, ha a termékeken túl az ajándék is releváns a célcsoport számára. Így az ajándéktárgyak megválasztásánál mindig az adott márka célközönségének fejével kell gondolkozni.
Az Axe esetében például nagyon kelendőek a különböző trendi, számítástechnikai ,,kütyük”. A Dove esetében a neszesszerek minden évben beválnak. Egy Rexona felhasználónak pedig mindenképpen az aktív életvitelben segítséget nyújtó, hasznos ajándékot kell kitalálni.
Eddigi tapasztalatait és hagyományait követi a Nivea az idei évben is.
Az örök slágerek, régóta népszerű termékek, mint például a Nivea Creme és Nivea Milk testápoló tej összecsomagolása nem maradhat ki a kínálatból. A fiataloknak a Nivea Vitamin csomag, a férfiaknak a Nivea for Men összeállítások, a hölgyeknek
a különböző kényeztető variációk lehetnek ünnepi meglepetések.
– Hagyományosan kartonban kapható a legtöbb csomagunk, ám a prémium áru csomagokat idén is neszesszerben
dobjuk piacra. 2012 augusztusában pedig már elkezdtük a 2013-as szezon előkészítését is – jegyzi meg Jáger Melinda.
A Sarantis ügyelt arra, hogy alacsonyabb árkategóriás termékeik csomagolása is igényes, vonzó legyen. Női, BU márkájú ajánlataik között idén is főszerepet kapnak az egyedi termékként is bizonyított, fogyasztók által kedvelt tusfürdők, mindezt fiatalos, üde csomagolásban, kedvező áron kínálják elsősorban a tini fogyasztóknak. Az idei új illatok, újdonságok különös hangsúlyt kapnak a portfólióban. Férfi márkájuk, a STR8 idén 5-féle csomaggal készült az ünnepekre.
– Igyekeztünk minél jobb ajánlatot nyújtani mind partnereinknek, mind a fogyasztóknak. Egy variáns két- vagy többféle applikációs formájából a fő termék mellé jellemzően egy alacsonyabb árkategóriás kiegészítő terméket tettünk, hogy a fogyasztónak sehol se kelljen kedvenc illatát nélkülöznie – világít rá a koncepcióra Albert Szilvia.
Eladáshelyre szabva
Az eladáshelyi támogatás sarkalatos pont a karácsonyi csomagok sikerét illetően, hiszen tipikus emocionális kategóriáról van szó.
– A karácsonyi reklámforgatagból nehéz kitűnni, így a siker titkát elsősorban nem a mennyiségi, hanem a minőségi megjelenésben látom. Idén finomítottunk a dizájnon, így még egységesebbek a csomagok az egyes márkákon belül.
A polcokon ugyanis a jól elkülönülő márkablokkok könnyítik meg a vásárló-navigálást – magyarázza Kertész Bence.
Az Unilever idén is változatos marketing- és instore eszközöket – másodkihelyezés, imázsmegjelenések, trade magazinok stb. – használ, valamint releváns üzenettel és figyelemfelkeltőbb dizájnnal különbözteti meg csomagjait.
Csomagszám-növekedésre elsősorban a hipermarketekben és a drogériákban számítanak minden árkategóriában. Partnereikkel minden évben egyeztetnek a karácsonyi csomagokról,
az együttműködés eredményeképpen készítenek az adott partner számára specifikus csomagot, figyelembe véve a partner és a vásárlóközönség igényeit.
A Nivea választékában is egyre inkább megjelennek a kereskedelmi partnerek tapasztalatait tükröző egyedi változatok, amit a tailor made csomagok számának jelentős bővülése fémjelez. Ezeket a variációkat csak az adott lánc vagy csatorna polcain találhatják meg a vásárlók.
A Sarantis azt az év közben tapasztalt tendenciát várja a karácsonyi csomagoknál is, hogy a hipermarket és field partnerek forgalma jelentősen növekszik a tavalyi évhez képest. Mind a férfi, mind a női márka növekedésére számítanak, de utóbbi esetében sokkal markánsabbra, ami maga a BU márka dinamikus fejlődésének tudható be.
Idén kétféle láncspecifikus csomagot kínálnak, mindkettőt a magasabb
árkategóriában. A STR8 tailor-made csomagja 3-féle terméket – after shave, deo spray és tusfürdő – tartalmaz,
a BU-csomag pedig egy edt és egy dezodor összecsomagolása.
A hazai láncokba és kisebb szupermarketekbe jellemzően az alacsonyabb árkategóriás, például deo spray és tusfürdő összecsomagolásokat kínálják, mindkét márka esetében.
– Az utóbbi években hangsúlyosabb lett az eladáshelyi támogatás, gondolavégek, displayes vagy szigetes kihelyezések, egyéb POP-anyagok formájában. Lehetőségeinkhez mérten mi is mindenhol képviseltetjük magunkat – zárja a beszélgetést Albert Szilvia.
A gyártók egyetértenek abban, hogy a karácsonyi csomagok gondos előkészítést, piacfelmérést, kutatást igényelnek. Ahogy a szezon lezárul, azonnal nekifognak az adatok elemzésének, partnerkonzultációknak, ami alapján meghatározzák a következő ünnepi időszak kínálatát.
K. I.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Orbán Viktor: jövőre reális a három százalékot meghaladó gazdasági növekedés
Reális a három százalékot meghaladó gazdasági növekedés 2025-ben Magyarországon –…
Tovább olvasom >Nehéz helyzetben a sertéshúságazat: emelkedő költségek, csökkenő fogyasztás és átalakuló szokások
Évek óta kihívásokkal néz szembe a hazai és az uniós…
Tovább olvasom >Az NGM tájékoztató levélben kéri az embereket, hogy költsenek
A Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) tájékoztató levélben fogja értesíteni az önkéntes…
Tovább olvasom >