Csökkenthetik a női higiéniai termékek áfáját Németországban
Csökkenthetik a női higiéniai termékek után fizetendő általános forgalmi adót (áfa) Németországban, erről csütörtökön fogadott el javaslatot a szövetségi parlament (Bundestag).
A menstruációval kapcsolatos termékek (Menstruationsprodukte) áfájának 19 százalékról 7 százalékra csökkentéséről és egyéb adózási változtatásokról rendelkező jogszabályt még a törvényhozás tartományi kormányokat összefogó kamarájának, a Bundesratnak is el kell fogadnia, hogy érvénybe léphessen.
A női higiéniai termékek átsorolását a kedvezményes áfakulcs alá tartozó termékek körébe eredetileg a Baloldal (die Linke) nevű ellenzéki párt kezdeményezte. Indítványukban kiemelték, hogy a jövedelemtől független adónemek társadalmilag igazságtalanok. Minél kisebb a jövedelem, annál nagyobb terhet jelentenek az ilyen adók, és ez az igazságtalanság a nőket többszörösen sújtja, mert eleve átlagosan 21 százalékkal kevesebbet keresnek, mint a férfiak. Az pedig „különösen nyilvánvaló igazságtalanság”, hogy a menstruációs termékek nem a kedvezményes áfakulcs alá tartoznak – írták.
Az átsorolást civilek is sürgették, az úgynevezett tamponadó – vagyis a női higiéniai termékek 19 százalékos áfája – ellen online petíciót indítottak „A havi ciklus nem luxus” címmel, amelyhez több tízezren csatlakoztak.
A kormánypártok ugyan elutasították a Baloldal indítványát, de a kezdeményezést átvették, és az ügyet végül a kormány által összeállított úgynevezett éves adótörvényben rendezték, amely az adórendszer következő évi változtatásait foglalja össze. A jogszabály több tucat kisebb reformot irányoz elő, tartalmaz a többi között kedvezményeket az elektromos vagy hibrid meghajtású autók és a szolgálati járműként szolgáló kerékpárok használatával, és rendelkezik arról is, hogy a 19 százalékos áfakulcs alól a 7 százalékos kulcs alá kerülnek az elektronikus formátumú könyvek és időszaki kiadványok, újságok, magazinok, folyóiratok.
Kapcsolódó cikkeink
Rekordbevételt hozhat a Valentin-nap a kiskereskedelemben
A Valentin-napi költések világszerte rekordot dönthetnek idén, mind az Egyesült…
Tovább olvasom >A német piacvezető drogéria, a dm technológiába és a vásárlási élménybe invesztál
A német drogériaóriás dm Közép-Európa szerte kezdi lekörözni az élelmiszer-kiskereskedőket.…
Tovább olvasom >Németországban is elindul a HelloFresh ételházhozszállítási szolgáltatása
A HelloFresh bevezette Németországban a Factor nevű készétel-házhozszállítási szolgáltatását, amely…
Tovább olvasom >További cikkeink
A globális minimumadó transzferárazási vonatkozásai
A tavalyi évtől Magyarország is alkalmazza a globális minimumadó szabályait,…
Tovább olvasom >Hősök és árulók ‒ a visszaélésbejelentési rendszer első éve
Az egész Európai Unióban, így nálunk is legalább egy éve,…
Tovább olvasom >KSH: januárban 5,5 százalékkal haladták meg átlagosan a fogyasztói árak az előző év azonos hónapi értékeket
2024. januárhoz viszonyítva az élelmiszerek ára 6,0 százalékkal nőtt, ezen…
Tovább olvasom >