Csökkent a kiskereskedelmi forgalom Japánban
A várakozásokkal ellentétben nem emelkedett, hanem csökkent a kiskereskedelmi forgalom októberben Japánban, ami kétségessé teszi azokat a reményeket, hogy a gyenge harmadik negyedév után feléled a fogyasztók költekezési kedve.
Éves összevetésben 0,2 százalékkal csökkent, szeptemberhez képest pedig stagnált a kiskereskedelmi forgalom októberben, míg elemzők 0,2 százalékos bővülésre számítottak éves és havi szinten is. Szeptemberben még éves összehasonlításban 2,3 százalékos, havi szinten pedig 0,8 százalékos emelkedést mértek.
A nagyáruházakban és szupermarketekben 0,7 százalékkal csökkent a forgalom októberben, valamelyest enyhébb ütemben az elemzők által várt 0,8 százalékos visszaeséshez képest.
A japán gazdaság növekedését az utóbbi két évben elsősorban az export hajtotta, de a háztartások fogyasztása is emelkedésre váltott, és ha szerény mértékben is, de hat egymást követő negyedévben nőtt, mígnem július-szeptemberben 0,5 százalékkal csökkent. A visszaesést főleg annak tulajdonítják elemzők, hogy augusztusban a kedvezőtlen időjárás miatt sokan a lábukat sem tették ki otthonról. Októberben is hasonló volt a helyzet, a tájfunok és heves esőzések miatt, ráadásul tavalyhoz képest eggyel kevesebb volt a szombatra eső napok száma.
Mindazonáltal a fogyasztók bizalmát tükröző hangulatindex négyéves csúcson áll, amit az immár hét negyedéve töretlen gazdasági növekedés, illetve a béremelkedési várakozások támasztanak alá.
Tokuda Hidenobu, a Mizuho Kutatóintézet vezető közgazdásza szerint alapvetően továbbra is a fellendülés a trend, és magas részvényárfolyamok az egyik tényező, ami a fogyasztást ösztönzi. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
A német kiskereskedelmi forgalom csökkent áprilisban havi szinten
Németországban reálértéken 1,1 százalékkal csökkent a kiskereskedelmi forgalom áprilisban havi…
Tovább olvasom >Új korszak a világgazdaságban? – Új kihívások hazánk előtt
2025 májusa a világgazdaságban a változások felgyorsulását hozta. A Közel-Keleten…
Tovább olvasom >Árat emel Japánban a Suntory októbertől
A japán italóriás Suntory 2025. október 1-jétől áremelést hajt végre…
Tovább olvasom >További cikkeink
Orbán Viktor: az árréscsökkentést új termékekre is be fogjuk vezetni, ha szükséges
Az árrésszabályozást fenn kell tartani, mert az indokolatlan áremelésekkel szemben…
Tovább olvasom >Felfutóban a hazai ginpiac – A SPAR szerint a vásárlók egyre tudatosabbak, és nyitottak a magyar márkákra
A gin értékesítése az elmúlt években látványosan erősödött a magyar…
Tovább olvasom >Egészséges, rostban és fehérjében gazdag húskészítményeket fejlesztettek ki Debrecenben
Új, egészségvédő, rostban és fehérjében gazdag, egyedi bioaktív hatóanyagokat tartalmazó…
Tovább olvasom >