Csökkent a kiskereskedelmi forgalom Japánban
A várakozásokkal ellentétben nem emelkedett, hanem csökkent a kiskereskedelmi forgalom októberben Japánban, ami kétségessé teszi azokat a reményeket, hogy a gyenge harmadik negyedév után feléled a fogyasztók költekezési kedve.
Éves összevetésben 0,2 százalékkal csökkent, szeptemberhez képest pedig stagnált a kiskereskedelmi forgalom októberben, míg elemzők 0,2 százalékos bővülésre számítottak éves és havi szinten is. Szeptemberben még éves összehasonlításban 2,3 százalékos, havi szinten pedig 0,8 százalékos emelkedést mértek.
A nagyáruházakban és szupermarketekben 0,7 százalékkal csökkent a forgalom októberben, valamelyest enyhébb ütemben az elemzők által várt 0,8 százalékos visszaeséshez képest.
A japán gazdaság növekedését az utóbbi két évben elsősorban az export hajtotta, de a háztartások fogyasztása is emelkedésre váltott, és ha szerény mértékben is, de hat egymást követő negyedévben nőtt, mígnem július-szeptemberben 0,5 százalékkal csökkent. A visszaesést főleg annak tulajdonítják elemzők, hogy augusztusban a kedvezőtlen időjárás miatt sokan a lábukat sem tették ki otthonról. Októberben is hasonló volt a helyzet, a tájfunok és heves esőzések miatt, ráadásul tavalyhoz képest eggyel kevesebb volt a szombatra eső napok száma.
Mindazonáltal a fogyasztók bizalmát tükröző hangulatindex négyéves csúcson áll, amit az immár hét negyedéve töretlen gazdasági növekedés, illetve a béremelkedési várakozások támasztanak alá.
Tokuda Hidenobu, a Mizuho Kutatóintézet vezető közgazdásza szerint alapvetően továbbra is a fellendülés a trend, és magas részvényárfolyamok az egyik tényező, ami a fogyasztást ösztönzi. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
Van okunk óvatos optimizmusra
Hogyan alakul a magyar gazdaság a következő években? Milyen kihívásokkal…
Tovább olvasom >K&H: félénkebbek a középkorú magyarok, hiába a nagyobb jövedelem
Évtizedes távlatban fokozatos növekedést mutat a középkorúak jövedelme, az elmúlt…
Tovább olvasom >A klímaváltozás veszélyezteti Japán híres rizstermelését
A klímaváltozás nemcsak a magyar gazdákat sújtja, de Japánban is…
Tovább olvasom >További cikkeink
A magyar családi vállalkozások együttműködésbe fektetnek, nem a generációváltásba
A ma Magyarországon működő 515 ezer társas vállalkozás több, mint…
Tovább olvasom >Hogyan fognak az európaiak vásárolni az idei ünnepi szezonban?
A ShopFully és az Offerista Group az „Holiday Shopping Study…
Tovább olvasom >Az irodapiacon túlkínálat, a kiskereskedelmi ingatlanok és szállodák terén visszatérő kereslet várható 2025-ben
A magyar kereskedelmi ingatlanpiacot jelenleg a tranzakciószámok csökkenése és a…
Tovább olvasom >