Csökkent a román kiskereskedelmi forgalom
Májusban 4,7 százalékkal csökkent a kiskereskedelmi forgalom volumene az előző hónaphoz mérten – közölte kedden a román országos statisztikai intézet.
A szezonális és naptári hatással kiigazított érték szerint a csökkenés 1,6 százalék volt. Az élelmiszerek, italok és dohánytermékek értékesítése 11,6 százalékkal esett vissza, a nem élelmiszerekből 2,5 százalékkal kevesebbet adtak el, az üzemanyag értékesítése ugyanakkor 3,6 százalékkal nőtt áprilishoz képest.
Havi bontásban az idén májusban csökkent először a román kiskereskedelmi forgalom volumene az előző hónaphoz mérten.
Ugyanakkor éves szinten májusban 15,8 százalékkal nőtt a román kiskereskedelmi forgalom volumene a tavalyi ötödik hónaphoz képest.
Az első öt hónapban 18,4 százalékos bővülést jegyeztek a tavalyi első öt hónaphoz mérten, a szezonális és naptárhatással kiigazított érték szerint a bővülés 16,8 százalék volt.
Az első öt hónapban 26,5 százalékkal nőtt az élelmiszerek, az italok és a dohánytermékek eladása, a nem élelmiszerekből 16,3 százalékkal adtak el többet, az üzemanyag esetében csaknem 10 százalékos bővülést jegyeztek.
Romániában a kiskereskedelem a gazdasági növekedés fő hajtóereje azt követően, hogy tavaly 15 százalékponttal csökkentették az élelmiszerek áfáját, kiterjesztve valamennyi élelmiszerre és a közétkeztetésre a 9 százalékos kedvezményes kulcsot. Január 1-től négy százalékponttal, 20 százalékra mérsékelték az általános áfakulcsot.
A lakosság vásárlókedvét az is serkentette, hogy tavaly 25 százalékkal emelték az oktatásban és az egészségügyben dolgozók bérét, májustól pedig csaknem 20 százalékkal növelték a minimálbért.
A román kormány az idén 4,2 százalékos gazdasági növekedésre számít. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
Megnyílt a Żabka 100 Froo üzlete
A lengyel Żabka csoport megnyitotta 100. Froo márkájú kényelmi boltját…
Tovább olvasom >Májusban tovább nőtt Kína ipari termelése és kiskereskedelmi forgalma
Májusban tovább nőtt az ipari termelés Kínában, de hat hónapja…
Tovább olvasom >MBH gyorselemzés: Erős számokat produkált áprilisban a kiskereskedelem
A kiskereskedelmi forgalom áprilisban 5,0%-kal bővült éves szinten, ami meghaladja…
Tovább olvasom >További cikkeink
Akciók, árak, alternatívák – promóciós helyzetkép a magyar háztartásokban
Turcsán Tünde, a YouGov ügyvezető igazgatója a Promóciók Napja konferencián…
Tovább olvasom >K&H: hiánypótló iránytűt kapnak a befektetők
Elindult a K&H Értékpapír – befektetői hangulatindex, amely heti rendszerességgel…
Tovább olvasom >A kormány támogatja a magyar borászat megújulását és hagyományainak megőrzését
Régóta a mezőgazdaság zászlóshajójaként tekintünk a mindig megújulni képes borágazatra,…
Tovább olvasom >