Csökkent a karácsonyi ajándékozás részaránya az osztrák kereskedelemben

Szerző: trademagazin Dátum: 2012. 11. 15. 11:41

Csökkent a karácsonyi ajándékozás jelentősége az elmúlt évtizedekben az osztrák kiskereskedelmi forgalomban – közölte a Wirtschaftsblatt című osztrák gazdasági lap csütörtöki számában az Ernst&Young és az Osztrák Gazdasági Kamara (WKÖ) adatai alapján.

Habár az ajándékozásra fordított összeg abszolút értékben emelkedett, a teljes éves kiskereskedelmi forgalomhoz viszonyítva csökkent a karácsonyi bevásárlás aránya – idézi a lap Roman Seelingert, a kamara kereskedelmi tagozatának elnökét. Az 1950-es években még mintegy tíz százalékot tett ki ez az arány, ezzel szemben 2011-ben 2,5 százalék volt. Seelinger az idei évre jó, de nem kiemelkedő vásárlási kedvvel számol.

A WKÖ idén év elején közzétett adatsora szerint 2000-ben 1,43 milliárd eurót költöttek az osztrákok ajándékozásra, ami az éves bevétel 3,3 százalékának felelt meg. 2009-ben 1,52 milliárd euró volt a karácsonyi forgalom, ami 3 százalékkal volt több az előző évinél, ugyanakkor az éves bevételben már csak 2,5 százalékot tett ki. 2010-ben ugyancsak 3 százalékkal, 1,57 milliárdra emelkedett az összeg, míg 2011-ben változatlan bevételt értek el a kereskedők az ünnepek előtt.

Markus Jandl, az Ernst&Young tanácsadója a lapnak rámutatott, hogy egyre többen hagyják az utolsó napokra az ajándékok beszerzését. Emellett egyre népszerűbb ajándék a készpénz és az utalványok, ennek köszönhetően viszont karácsony és az év vége között egy második bevásárlási hullám érzékelhető.

Az Ernst&Young honlapján közzétett felmérésből emellett kiderül az is, hogy az ország felnőtt lakosai fejenként átlagosan 273 eurót (mintegy 77 500 forint) szándékoznak ajándékokra költeni. Tavaly 277 eurót, 2010-ben 298 eurót szántak erre a célra az előzetes felmérések szerint.

A fogyasztók 70 százaléka legfeljebb 300 eurót akar ajándékokra kiadni. A legnagyobb részük (29 százalék) 200-300 euróból akar kijönni. Várhatóan a készpénz és az utalvány lesz a legnépszerűbb ajándék az idén, ezek a megkérdezettek 60 százalékának terveiben szerepelnek, most először megelőzve a könyveket (56 százalék). A harmadik helyen változatlanul a ruházati cikkek állnak (55 százalék). (MTI, Pálfy M. Katalin)

Kapcsolódó cikkeink