Csökkent a karácsonyi ajándékozás részaránya az osztrák kereskedelemben
Csökkent a karácsonyi ajándékozás jelentősége az elmúlt évtizedekben az osztrák kiskereskedelmi forgalomban – közölte a Wirtschaftsblatt című osztrák gazdasági lap csütörtöki számában az Ernst&Young és az Osztrák Gazdasági Kamara (WKÖ) adatai alapján.
Habár az ajándékozásra fordított összeg abszolút értékben emelkedett, a teljes éves kiskereskedelmi forgalomhoz viszonyítva csökkent a karácsonyi bevásárlás aránya – idézi a lap Roman Seelingert, a kamara kereskedelmi tagozatának elnökét. Az 1950-es években még mintegy tíz százalékot tett ki ez az arány, ezzel szemben 2011-ben 2,5 százalék volt. Seelinger az idei évre jó, de nem kiemelkedő vásárlási kedvvel számol.
A WKÖ idén év elején közzétett adatsora szerint 2000-ben 1,43 milliárd eurót költöttek az osztrákok ajándékozásra, ami az éves bevétel 3,3 százalékának felelt meg. 2009-ben 1,52 milliárd euró volt a karácsonyi forgalom, ami 3 százalékkal volt több az előző évinél, ugyanakkor az éves bevételben már csak 2,5 százalékot tett ki. 2010-ben ugyancsak 3 százalékkal, 1,57 milliárdra emelkedett az összeg, míg 2011-ben változatlan bevételt értek el a kereskedők az ünnepek előtt.
Markus Jandl, az Ernst&Young tanácsadója a lapnak rámutatott, hogy egyre többen hagyják az utolsó napokra az ajándékok beszerzését. Emellett egyre népszerűbb ajándék a készpénz és az utalványok, ennek köszönhetően viszont karácsony és az év vége között egy második bevásárlási hullám érzékelhető.
Az Ernst&Young honlapján közzétett felmérésből emellett kiderül az is, hogy az ország felnőtt lakosai fejenként átlagosan 273 eurót (mintegy 77 500 forint) szándékoznak ajándékokra költeni. Tavaly 277 eurót, 2010-ben 298 eurót szántak erre a célra az előzetes felmérések szerint.
A fogyasztók 70 százaléka legfeljebb 300 eurót akar ajándékokra kiadni. A legnagyobb részük (29 százalék) 200-300 euróból akar kijönni. Várhatóan a készpénz és az utalvány lesz a legnépszerűbb ajándék az idén, ezek a megkérdezettek 60 százalékának terveiben szerepelnek, most először megelőzve a könyveket (56 százalék). A harmadik helyen változatlanul a ruházati cikkek állnak (55 százalék). (MTI, Pálfy M. Katalin)
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
KSH: januárban 1,0 millió vendég közel 2,3 millió vendégéjszakát töltött el
2025 januárjában a turisztikai (kereskedelmi, magán- és egyéb) szálláshelyeken 1,0…
Tovább olvasom >Lendülj formába idén tavasszal! – szakértői tippek az aktív életmódhoz
A tavasz közeledtével egyre többen érzik a vágyat, hogy új…
Tovább olvasom >A higiéniai szegénység enyhítésére társult az Amazon, az Unilever és a Colgate-Palmolive
Az Amazon az Unileverrel, a Colgate-Palmolive-val és más vezető márkákkal…
Tovább olvasom >