Csökkent a brit infláció, de az élelmiszerek inflációja a teljes kosáron belül továbbra is magas
Jelentősen lassult, de továbbra is 10 százalék felett járt januárban az éves brit infláció, különösen az élelmiszerárak miatt. A brit statisztikai hivatal (ONS) szerdai beszámolója szerint a lakhatási költségek nélkül számolt fogyasztói árak az idei első hónapban átlagosan 10,1 százalékkal voltak magasabbak, mint egy évvel korábban.

Januárban 16,7 százalékkal voltak drágábbak az élelmiszerek és a nem alkoholos üdítők, mint egy évvel korábban
Decemberben 10,5, novemberben 10,7, októberben 11,1 százalék volt a tizenkét havi brit infláció.
A Bank of England éves inflációs célja 2 százalék. Az októberben mért ütem volt a legmagasabb azóta, hogy az éves infláció havi rendszerességű mérése a jelenlegi módszertannal 1997 januárjában megkezdődött.
Az indikatív modellezéssel még korábbra visszaszámolt adatok alapján legutóbb éppen 41 évvel korábban, 1981 októberében volt a tavaly októberinél magasabb az éves brit infláció, 11,2 százalékos ütemmel.
A statisztikai hivatal szerdai tájékoztatása szerint januárban átlagosan 0,4 százalékkal csökkentek a fogyasztói árak Nagy-Britanniában a decemberi szinttel összevetve.
Decemberben és novemberben egyaránt 0,4 százalék, októberben 2 százalék volt a havi összevetésű brit infláció.
Az ONS friss adatai alapján az infláció januári lassulásában a teljes kosár átlagán belül a közlekedési szektornak volt a legnagyobb szerepe.
Ebben a kategóriában tavaly júniusban 15,2 százalékkal tetőzött az éves áremelkedési ütem, januárban viszont átlagosan 3,4 százalékkal emelkedtek az árak tizenkét havi összehasonlításban.
Az ONS hangsúlyozza, hogy a közlekedési szektorban, amelynek inflációjában az üzemanyagárak változása a meghatározó, hét hónapja folyamatosan lassul az áremelkedés üteme, amely 2021 februárja óta a múlt hónapban volt a legalacsonyabb.
A statisztikai hivatal szerdai ismertetése szerint a nagy-britanniai üzemanyagárak januárban átlagosan 7,7 százalékkal voltak magasabbak, mint a tavalyi azonos hónapban. Decemberben 11,5, novemberben 17,2, októberben 22,2 százalékos üzemanyag-áremelkedést mértek éves összevetésben.
Az ONS kimutatása szerint az áremelkedési ütem lassulását ebben a termékcsoportban mindenekelőtt a motorbenzin és a dízelüzemanyag kiskereskedelmi árainak markáns csökkenése okozta.
A motorbenzin literje januárban átlagosan 1,494 fontba (647,10 forintba), a dízelüzemanyagé 1,721 fontba (745,45 forintba) került Nagy-Britanniában. Ez azt jelenti, hogy a benzin literje 5,9 pennyvel (26 forinttal), a gázolajé 7 pennyvel (30,40 forinttal) lett olcsóbb egy hónap alatt.
A brit statisztikai hivatal szerdai adatsora szerint ugyanakkor az élelmiszerek inflációja a teljes kosáron belül továbbra is magas: januárban 16,7 százalékkal voltak drágábbak az élelmiszerek és a nem alkoholos üdítők, mint egy évvel korábban.
Ebben a szektorban még nem mérhető érdemi inflációs lassulás: decemberben 16,8 százalékos volt az élelmiszerek éves árinflációja Nagy-Britanniában.
A jelenlegi brit inflációs környezetben a Bank of England – az EU-n kívüli legnagyobb európai gazdaság jegybankja – több mint egy éve folyamatosan és agresszív mértékben szigorítja monetáris politikáját.
A brit jegybank 2021. december 16-án kezdte a mostani pénzügypolitikai szigorítási ciklust az addigi 0,10 százalékos rekordmélységű kamatszintről, és azóta tíz kamatemelést hajtott végre; jelenlegi alapkamata 4,00 százalék.
Kapcsolódó cikkeink
Tempósabbá vált az infláció
A drogéria termékeknél a vártnál mérsékeltebb árcsökkenés volt júniusban, emellett…
Tovább olvasom >A görög szupermarketekben a legolcsóbb az élelmiszer Európában
A görög IELKA kutatóintézet friss jelentése alapján nyolc európai ország…
Tovább olvasom >Három év alatt 54 milliárd dollárt fektet be az Amazon Nagy-Britanniában
Komoly beruházásról tett bejelentést az Amazon Nagy-Britanniában: a világ legnagyobb…
Tovább olvasom >További cikkeink
Spanyolországban vezeti be első AI-alapú megoldását a Carrefour
A francia Carrefour Spanyolországot választotta első mesterségesintelligencia-alapú megoldásának bevezetésére. Az AI.Carrefour…
Tovább olvasom >Kétszeres POP világbajnok a magyar Gösser Spritz display
Idén két világbajnoki címre is büszke lehet a hazai POP-szakma.…
Tovább olvasom >Legendás olasz panettone-gyártót vett az ír Valeo Foods
Újabb olasz cég felvásárlását jelentette be az ír székhelyű Valeo…
Tovább olvasom >