Csökkent a boltok száma, de nem annyival
A piaci nehézségek ellenére a boltok számának csökkenése nem ugrott meg 2020 első félévében a korábbiakhoz képest. Az értékesítőhelyek száma ugyan csökkent 1.580 bolttal, de volt már ennél több is. Igaz, ezen belül iparcikkes boltból háromszor több zárt be, mint élelmiszeresből. De hát igaz az is, hogy a második félév még nem ért véget.
2020 első félévében 1.580 darabbal csökkent a boltok száma. A korábbi években folyamatosan, évről-évre karcsúsodott a bolthálózat, de az első félévi boltszám csökkenésében például 2017-ben és 2018-ban is nagyobb mértékű volt a leépülés, igaz, 2019-ben viszont kisebb.
Korábban arra lehetett számítani, hogy a koronavírus járvány okozta gazdasági bajok közepette a korábbi éveknél nagyobb számban kényszerülnek a boltosok végleg lehúzni a redőnyt, de végül nem így történt:
2010-től 2019-ig bezárólag az éves boltszám csökkenés átlaga 2.768 volt, aminek értéke persze hullámzott egyik évről a másikra. A boltszám csökkenésének irányzata azonban állandó volt, a boltos piac folyamatos bővülése mellett átalakult és az értékesítőhelyek számát tekintve kisebb lett a kiskereskedelmi hálózat az elmúlt években.
2020 első felében a boltos piac kikászálódott a gödörből, az átlagot tekintve persze, a nyári hónapokra elérte az előző évi szintet. A foglalkoztatás is megközelítette a korábbit, így megkapaszkodhattak a hagyományos boltok az áprilisi zuhanást követően:
Azért az iparcikkes boltokból háromszor több zárt be
Eltérő ütemben, de csaknem minden áruterületen csökkent a boltok száma:
Az áprilisi boltzár nyomán a ruházati piac szenvedte el a legnagyobb piacvesztést, így nem véletlen, hogy a bezárt iparcikkes boltok közel fele ruházatis volt. De csökkent például a bútorboltok, játékboltok, könyvesboltok száma is. Turkálóból is kevesebb maradt.
Kistelepülések: nem volt törés
Kisboltosok egyik tapasztalata volt, hogy a lakóhelyhez közeli vásárlási lehetőség is felértékelődött a járványidőszak alatt. Így a boltos kistelepülések száma gyakorlatilag nem változott 2020 első félévében (eggyel lett kevesebb mindössze a bolt nélküli falvak száma):
Kapcsolódó cikkeink
IGD: A retail média és a hatékonyságnövelés fontos lesz 2024-ben
Az alábbi cikkünkben azt az IGD nemrégiben megjelent előrejelzésében felvázolt öt…
Tovább olvasom >NGM: folytatódik a fogyasztás helyreállása, a kiskereskedelmi forgalom 2024 januárjában 0,6 százalékkal nőtt az előző év azonos időszakához képest
A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai alapján 2024 januárjában 0,6…
Tovább olvasom >A kiskereskedők többsége már alkalmaz AI-chatet az Egyesült Államokban
Egy a társalgási AI-platform szolgáltató, az On által készített felmérés…
Tovább olvasom >További cikkeink
Hét trend, amely 2024-ben az in-store marketingre és a kereskedelmi dizájnra hatással lesz
A fogyasztók figyelmének megragadása és megtartása évről évre egyre nehezebbnek tűnik.…
Tovább olvasom >2024 a kihívások éve a dohányipar és dohány-kiskereskedelem számára
A gazdasági nehézségek ellenére várhatóan növekedett a dohány-kiskereskedelem éves árbevétele…
Tovább olvasom >Megjelent a Trade magazin legújabb száma!
A digitális verzió ezúttal is bővített formában jelent meg, és olvasható a levél…
Tovább olvasom >