Csökkenő piac, növekvő vállalatok
A pénzügyi válság átstruktúrálta a külföldi és hazai piac alapvető hitelviszonyait, előtérbe engedve a hiteleket elkerülhetővé tévő eszközök terjedését. Igazi növekedés nem történt, sőt az előzetes adatok szerint tovább csökkent a piac 2009-ben is. Bár a feltételek előnyösek, alacsonyabbak a költségek, nincs szükség fedezetre, ám Magyarországon még mindig kevés kis- és középvállalat él a faktorálás lehetőségével.A Magyar Faktoring Szövetség széles körben publikált adatai szerint mindössze 2,5 százalékkal részesedett a fakto-ringszolgáltatás 2008-ban a hazai GDP-ből, miközben az EU-ban csaknem háromszorosa ez az arány. Holott a magyar kis- és középvállalati szektor kifejezetten tőkehiányosnak minősül nyugat-európai társaikkal, vagy éppen hazai versenytársaikkal szemben. Az adatok azért is meglepőek, mert a magyar kkv-k tőkeellátottsága jóval alacsonyabb, mint az európai versenytársaké.
A kínálat viszonylag széles, a bankok közül többen is létrehozták a csak az erre az üzletágra szakosodott cégeiket. A piac összességében csökkent, de ez eltérően érintette a cégeket; egyesek növekedtek, míg mások csak visszaesést könyvelhettek el.
Ugyanakkor az is tény, a hitel kiszorulása önmagában nem teremti meg a faktorálás piacát, hiszen sok függ a potenciális ügyfelek minősítésétől, hitelképességétől. A hazai kis- és középcégek többsége azonban, a banki kockázati számításokat alapul véve, rosszabb adósnak számít, mint a partner multinacionális vállalatok.
Ugyanakkor erőteljesen változik a faktorálás szerepe is a vállalkozások hitelhez juttatásában. Korábban a faktoring tulajdonképpen a hitelek mellett meghúzódó egyik vállalati finanszírozási módot jelentette. Ma azonban a szolgáltatás ennél lényegesen többet nyújt: a követeléskezelés egyik módja. A piacon lévő faktorcégek közül többen nem csupán megvásárolják ügyfeleiktől a követelést, hanem nyilvántartják, és ha kell, behajtják a kinnlevőségeket. Valószínűleg egy multinacionális nagyvállalattal szemben hathatósabb fellépésre képes egy bank vagy egy ismert faktorház, mint a kisvállalkozó.
A piaci helyzet romlása azonban megköveteli új, vagy szélesebb körű szolgáltatások nyújtását. A faktorcégek most nem egyszerűen felvásárolják a követeléseket, hanem segítenek a piaci kockázatok felmérésében, nyilvántartják és behajtják az adósságokat.
A Magyar Faktor Szövetség tagvállalatai 2008-ban 4 400 ügyfél számára 815 milliárd forint forgalmat bonyolítottak le. A partnerek 25 százaléka a mikro-, 45 százaléka a kisvállalkozások közé tartozott, egy-egy üzlet értéke nem érte el átlagosan a 200 millió forintot.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >