Csökkenő árbevétel mellett is javuló eredmények: nehéz év után stabilizálódik az Alföldi Tej Kft.
Lélegzethez jutott az Alföldi Tej Kft. 2024-ben: bár a vállalat teljes nettó árbevétele több mint 7,6 milliárd forinttal csökkent az előző évhez képest, a veszteség jelentős mérséklődését sikerült elérniük. A magyar tejipar egyik meghatározó szereplője így a piaci nehézségek ellenére is eredményesebb működésről tett tanúbizonyságot – írja az Agrárszektor.
Visszaeső bevétel, szűkülő piac
A társaság belföldi értékesítésből származó nettó árbevétele 2023-ban 77,14 milliárd forint volt, 2024-ben viszont már csak 70,16 milliárd forint – több mint 7 milliárd forintos visszaesést mutatva. Az exportpiacokon is hasonló tendencia érvényesült: a külföldről származó árbevétel a korábbi 5,11 milliárdról 4,45 milliárd forintra csökkent. Ennek következtében az Alföldi Tej Kft. teljes éves nettó árbevétele 2024-ben 74,61 milliárd forint lett, szemben a 2023-as 82,25 milliárddal.
Mérséklődő veszteség, javuló pénzügyi mutatók
A bevételcsökkenés ellenére a vállalat gazdálkodási hatékonysága javult: az üzemi eredmény mínusz 1,64 milliárd forintról mínusz 765 millióra csökkent. A pénzügyi műveletek eredménye szintén kedvezőbben alakult, mínusz 1,62 milliárdról mínusz 1,11 milliárdra javult. Az adózás előtti eredmény így mínusz 1,88 milliárd forint lett, amely közel 1,4 milliárdos javulás az egy évvel korábbi mínusz 3,26 milliárdhoz képest.
Jelentős csökkenés történt a kamatkiadások terén is: míg 2023-ban 1,57 milliárd forintot tett ki a fizetendő kamat és kamatjellegű ráfordítás, 2024-re ez 959 millió forintra mérséklődött.
A piaci környezet továbbra is nyomás alatt
A tejipari cégek 2024-ben is jelentős alkalmazkodásra kényszerültek. A piacon eltérő stratégiák érvényesültek: a Sole-Mizo Zrt. árbevétele 8 milliárddal csökkent ugyan, de adózott eredménye 1,76 milliárdra nőtt. A Naszálytej Zrt. 38,6 milliárdos árbevétel mellett 1,26 milliárdos nyereséget ért el, míg a FrieslandCampina 51,4 milliárdos forgalom mellett 3,91 milliárdos profitot könyvelt el.
Az exportpiacokra összpontosító Óvártej Zrt. 83,1 milliárdos árbevételének 94%-át külföldön realizálta, a hazai értékesítés visszaesése ellenére is 1,31 milliárd forintos nyereséget ért el, még a szektor legmagasabb, 535 millió forintos kamatkiadása mellett is.
Lesz-e tartós fordulat?
Az Alföldi Tej Kft. teljesítménye egyértelműen azt mutatja, hogy a bevételcsökkenés ellenére is van mozgástér a veszteségek mérséklésére, főként a költségstruktúra optimalizálásával és a pénzügyi eredmények javításával. Ugyanakkor a hazai tejágazat egészét sújtó kihívások – például az olcsó import, a szűkülő kereslet és a növekvő költségek – továbbra is komoly bizonytalanságot jelentenek.
A kérdés most az, hogy az Alföldi Tej Kft. képes lesz-e az eredményesség további javítására egy csökkenő volumenű, de erősen versengő piacon – miközben a fogyasztók is egyre árérzékenyebbek.
Kapcsolódó cikkeink
Drágult a tej, csökkent a túró: átalakulóban a hazai tejtermékpiac
A hazai tejtermékek ára 2025 első felében jelentős éves drágulást…
Tovább olvasom >Itt a bejelentés: a tejtermékeket és a tojáspiacot is vizsgálja a GVH
Gyorsított ágazati vizsgálatokat indított a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a tej…
Tovább olvasom >Elkezdték felhalmozni a tejet az emberek Szlovákiában
A szlovákiai száj- és körömfájás-járvány újabb gócpontjai hatására nő a…
Tovább olvasom >További cikkeink
Marad 2026-ra is a kiskereskedelmi különadó
A magyar gazdaság szereplői és a lakosság számára is jelentős…
Tovább olvasom >Az Európai Bizottság követeli az árréscsökkentés eltörlését
Az Európai Bizottság kötelezettségszegési eljárást indított Magyarország ellen az élelmiszerekre,…
Tovább olvasom >Drágult a tej, csökkent a túró: átalakulóban a hazai tejtermékpiac
A hazai tejtermékek ára 2025 első felében jelentős éves drágulást…
Tovább olvasom >