Csökkenő árbevétel mellett is javuló eredmények: nehéz év után stabilizálódik az Alföldi Tej Kft.
Lélegzethez jutott az Alföldi Tej Kft. 2024-ben: bár a vállalat teljes nettó árbevétele több mint 7,6 milliárd forinttal csökkent az előző évhez képest, a veszteség jelentős mérséklődését sikerült elérniük. A magyar tejipar egyik meghatározó szereplője így a piaci nehézségek ellenére is eredményesebb működésről tett tanúbizonyságot – írja az Agrárszektor.
Visszaeső bevétel, szűkülő piac
A társaság belföldi értékesítésből származó nettó árbevétele 2023-ban 77,14 milliárd forint volt, 2024-ben viszont már csak 70,16 milliárd forint – több mint 7 milliárd forintos visszaesést mutatva. Az exportpiacokon is hasonló tendencia érvényesült: a külföldről származó árbevétel a korábbi 5,11 milliárdról 4,45 milliárd forintra csökkent. Ennek következtében az Alföldi Tej Kft. teljes éves nettó árbevétele 2024-ben 74,61 milliárd forint lett, szemben a 2023-as 82,25 milliárddal.
Mérséklődő veszteség, javuló pénzügyi mutatók
A bevételcsökkenés ellenére a vállalat gazdálkodási hatékonysága javult: az üzemi eredmény mínusz 1,64 milliárd forintról mínusz 765 millióra csökkent. A pénzügyi műveletek eredménye szintén kedvezőbben alakult, mínusz 1,62 milliárdról mínusz 1,11 milliárdra javult. Az adózás előtti eredmény így mínusz 1,88 milliárd forint lett, amely közel 1,4 milliárdos javulás az egy évvel korábbi mínusz 3,26 milliárdhoz képest.
Jelentős csökkenés történt a kamatkiadások terén is: míg 2023-ban 1,57 milliárd forintot tett ki a fizetendő kamat és kamatjellegű ráfordítás, 2024-re ez 959 millió forintra mérséklődött.
A piaci környezet továbbra is nyomás alatt
A tejipari cégek 2024-ben is jelentős alkalmazkodásra kényszerültek. A piacon eltérő stratégiák érvényesültek: a Sole-Mizo Zrt. árbevétele 8 milliárddal csökkent ugyan, de adózott eredménye 1,76 milliárdra nőtt. A Naszálytej Zrt. 38,6 milliárdos árbevétel mellett 1,26 milliárdos nyereséget ért el, míg a FrieslandCampina 51,4 milliárdos forgalom mellett 3,91 milliárdos profitot könyvelt el.
Az exportpiacokra összpontosító Óvártej Zrt. 83,1 milliárdos árbevételének 94%-át külföldön realizálta, a hazai értékesítés visszaesése ellenére is 1,31 milliárd forintos nyereséget ért el, még a szektor legmagasabb, 535 millió forintos kamatkiadása mellett is.
Lesz-e tartós fordulat?
Az Alföldi Tej Kft. teljesítménye egyértelműen azt mutatja, hogy a bevételcsökkenés ellenére is van mozgástér a veszteségek mérséklésére, főként a költségstruktúra optimalizálásával és a pénzügyi eredmények javításával. Ugyanakkor a hazai tejágazat egészét sújtó kihívások – például az olcsó import, a szűkülő kereslet és a növekvő költségek – továbbra is komoly bizonytalanságot jelentenek.
A kérdés most az, hogy az Alföldi Tej Kft. képes lesz-e az eredményesség további javítására egy csökkenő volumenű, de erősen versengő piacon – miközben a fogyasztók is egyre árérzékenyebbek.
Kapcsolódó cikkeink
Miért fogy el ilyen gyorsan a sajátmárkás tej? Az árrésstop ésszerűtlenségei a tejpiacon
Soha nem volt még ilyen bizonytalan a sajátmárkás tejtermékek helyzete…
Tovább olvasom >Ezek a tényezők befolyásolták az árakat a tej- és a tojáspiacon
Két gyorsított ágazati vizsgálatot is lezárt a Gazdasági Versenyhivatal (GVH).…
Tovább olvasom >Két korsóval a túlélésért – így zárták a 2024-es évet a hazai kisüzemi sörfőzdék
A hazai kisüzemi sörpiac szereplői 2024-ben többnyire növekvő árbevételről számolhattak…
Tovább olvasom >További cikkeink
Visszahívja az irodába dolgozóit a Starbucks
Szigorítja a Starbucks a hibrid munkavégzés szabályait: októbertől a vállalat…
Tovább olvasom >Fojtott tempóban: a cégvilág még zsugorodik, de lassul a visszaesés
A hazai cégek száma továbbra is csökken, de a visszaesés…
Tovább olvasom >Czomba Sándor: több mint 1,5 éve folyamatosan nő a fizetések vásárlóereje
Brüsszel hosszú ideje elhibázott gazdaságpolitikát folytat, a háborút támogatja a…
Tovább olvasom >