Magazin: Csökken a hazai, nő az import a tejtermék-értékesítésben
Az élelmiszer-ipari szakágazatok között a tejfeldolgozás az első helyen áll a 210 milliárd forintos 2010-es bruttó termelési értékével, ez egyébként tíz százalékot meghaladó részesedést jelent. Becslések szerint a 2011-es bevétel 6-8 százalékkal növekedhet.
A tej felvásárlási átlagos ára 2011 januárjában kilónként 82,02 forint volt, októberre ez 89,03 forintra növekedett. Ha a 84,87 forintos éves termelői átlagárat nézzük, akkor ez 2011 januárjában 23 százalékkal, októberben 12 százalékkal volt magasabb az egy évvel korábbinál.
A magyar alapanyagból előállított tej és tejtermék belpiaci értékesítése évről évre csökken. Az import 2011-ben értékben és mennyiségben is 16 százalékkal növekedett.
A Tej Terméktanács értékelése szerint a kereskedelem az importtermékek árképzésével folyamatosan nyomottan tartja a fő tejtermékek árait. Az importtermékek árképzésére jellemző, hogy egyes termékekre 0 Ft-os árrést alkalmazva, lényegében beszerzési áron értékesítenek a kiskereskedelmi forgalomban, míg a hazai eredetű ugyanazon termékkategória esetében a beszerzési árra tett 50-60 százalékos árréssel diszkriminatív megkülönböztetést alkalmaznak.
Ma Magyarországon az egy főre jutó tejtermékfogyasztás 170-180 liter tejjel egyenértékű. Ennek a mennyiségnek átlagosan a 35 százaléka – de például a trappista sajtból mintegy fele – importból származik. n
Általában javult a nagy forgalmú tejtermékek piaci pozíciója
Értékben 2-12 százalékkal nőtt a sajt, gyümölcsjoghurt, tejföl, túró, vaj, kefir és natúrjoghurt kiskereskedelmi eladása a Nielsen által mért tejtermék-kategóriák közül, 2010. december–2011. szeptember során, a tavalyi hasonló időszakhoz viszonyítva.
A hat termékcsoport együttes évi forgalma csaknem 180 milliárd forint. Sajtnál a szóban forgó időszakban, értéket tekintve plusz 7 százalékot, mennyiségi szempontból mínusz 2-t regisztráltunk.
Tejfölnél a bevétel 12 százalékkal nőtt, a mennyiségi forgalom 3-mal kisebb lett. A gyümölcsjoghurt bolti eladása értékben 8 százalékkal emelkedett, míg mennyiségben 1 százalékkal kevesebb lett.
A túrónál értékben plusz 2, mennyiségben pedig mínusz 5 százalékot regisztráltunk. A kefir szinte ugyanilyen teljesítménnyel rukkolt ki: 2 százalékkal nőtt a forgalma értékben, 6-tal viszont csökkent mennyiségben.
A vajnál érdekes módon értékben plusz 8, mennyiségben mínusz 7 százalék a forgalom változása. Natúrjoghurtnál értéket tekintve plusz 2 százalékot mértünk, míg mennyiség szempontjából stabil a piac.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Fidelity Outlook 2025: Új utakon a részvények
Így 2025 felé közeledve kijelenthetjük, hogy a makro- és monetáris…
Tovább olvasom >ESG – a fenntarthatósági szabványokról jogi szemmel
2023 decembere óta számos jogszabály látott napvilágot az ESG-részletszabályokról, amelyben…
Tovább olvasom >Felkészülten keresik a legjobb akciókat a vásárlók – EY karácsonyi felmérés
A vásárlók többsége kifejezetten keresi és várja az ünnepi leárazásokat…
Tovább olvasom >