Magazin: Csökken a hazai, nő az import a tejtermék-értékesítésben

Szerző: trademagazin Dátum: 2012. 02. 20. 12:25

Az élelmiszer-ipari szakágazatok között a tejfeldolgozás az első helyen áll a 210 milliárd forintos 2010-es bruttó termelési értékével, ez egyébként tíz százalékot meghaladó részesedést jelent. Becslések szerint a 2011-es bevétel 6-8 százalékkal növekedhet.

A tej felvásárlási átlagos ára 2011 januárjában kilónként 82,02 forint volt, októberre ez 89,03 forintra növekedett. Ha a 84,87 forintos éves termelői átlagárat nézzük, akkor ez 2011 januárjában 23 százalékkal, októberben 12 százalékkal volt magasabb az egy évvel korábbinál.

A magyar alapanyagból előállított tej és tejtermék belpiaci értékesítése évről évre csökken. Az import 2011-ben értékben és mennyiségben is 16 százalékkal növekedett.

A Tej Terméktanács értékelése szerint a kereskedelem az importtermékek árképzésével folyamatosan nyomottan tartja a fő tejtermékek árait. Az importtermékek árképzésére jellemző, hogy egyes termékekre 0 Ft-os árrést alkalmazva, lényegében beszerzési áron értékesítenek a kiskereskedelmi forgalomban, míg a hazai eredetű ugyanazon termékkategória esetében a beszerzési árra tett 50-60 százalékos árréssel diszkriminatív megkülönböztetést alkalmaznak.

Ma Magyarországon az egy főre jutó tejtermékfogyasztás 170-180 liter tejjel egyenértékű. Ennek a mennyiségnek átlagosan a 35 százaléka – de például a trappista sajtból mintegy fele – importból származik. n

Általában javult a nagy forgalmú tejtermékek piaci pozíciója

Értékben 2-12 százalékkal nőtt a sajt, gyümölcsjoghurt, tejföl, túró, vaj, kefir és natúrjoghurt kiskereskedelmi eladása a Nielsen által mért tejtermék-kategóriák közül, 2010. december–2011. szeptember során, a tavalyi hasonló időszakhoz viszonyítva.

A hat termékcsoport együttes évi forgalma csaknem 180 milliárd forint. Sajtnál a szóban forgó időszakban, értéket tekintve plusz 7 százalékot, mennyiségi szempontból mínusz 2-t regisztráltunk.

Tejfölnél a bevétel 12 százalékkal nőtt, a mennyiségi forgalom 3-mal kisebb lett. A gyümölcsjoghurt bolti eladása értékben 8 százalékkal emelkedett, míg mennyiségben 1 százalékkal kevesebb lett.

A túrónál értékben plusz 2, mennyiségben pedig mínusz 5 százalékot regisztráltunk. A kefir szinte ugyanilyen teljesítménnyel rukkolt ki: 2 százalékkal nőtt a forgalma értékben, 6-tal viszont csökkent mennyiségben.

A vajnál érdekes módon értékben plusz 8, mennyiségben mínusz 7 százalék a forgalom változása. Natúrjoghurtnál értéket tekintve plusz 2 százalékot mértünk, míg mennyiség szempontjából stabil a piac.

Kapcsolódó cikkeink