Csináljunk fesztivált!
Manapság a borfesztiválok és a borversenyek fogalma kezd összekapcsolódni, a fesztiválok státusa igényli a borversenyek okozta felhajtást. Pedig eléggé eltérő műfajokról van szó. Más a céljuk, és más a formájuk.Évente Magyarországon összességében mintegy 300 borversenyt rendeznek, majdnem minden napra jut egy. Azért nem kell megijedni, nem botlunk minden utcasarkon egy borversenybe, mert ezek nagyon különbözőek.
Versenyek a szakma okulására…
Először is vannak borversenyek, amelyek csak a szakmának szólnak. A termelők okulására szerveződnek, a borokat inkább elemezni nevezik, mint abszolút rangsorba állítani. A fajtákat, a borok készítésének a technológiáját, a termőhely hatását, az adott évjáratot, a borok karakterét és stílusát elemzik.
A településeken, a borvidékeken szervezett ilyen jellegű szakmai borversenyeket nagyon sokszor egészítik ki az úgynevezett tematikus borversenyek, amelyek között nemegyszer nemzetközit is találhatunk. A Kadarka-, a Furmint-, az Olaszrizling-borversenyek a kiválasztott fajtának vagy egy-egy bortípusnak (aszú, kései szüretelésű borok stb.) a versenye. A bírálók mély elemzésnek vetik alá a borokat, a termelők egyrészt teljes képet kaphatnak az adott terület állapotáról, a borok minőségéről, másrészt sokat okulhatnak az ilyen bírálatokból.
Ezeknél a borversenyeknél nem baj, ha a mintából kevés bor van a pincében, vagy éppen a piacra nem is jut belőle, mert okulni bármilyen kis mennyiségből is lehet. Nem baj, ha a mintát a termelő maga készítette ki: saját épülésükre bírálnak, tehát nincs értelme a borok manipulálásának. Az sem baj, ha a zsűri nem független, a bírálók bírálhatják saját és a szomszéd borát is, hiszen nem származik kereskedelmi hátrány ebből, az eredményt maguknak rögzítik.
…és a fogyasztó befolyásolására
A kereskedelmi borversenyek más céllal kerülnek meghirdetésre. Ezeken a fogyasztót vagy a borkereskedőt akarják informálni a borok tulajdonságairól. Az abszolút sorrend azt üzeni a borkedvelő számára, hogy a magasabb pontértékű jobb, mint az alacsonyabb pontszámú. Sok borfogyasztó ennek alapján vásárol, a megjelent listákat mindenhatónak tekinti – pedig nem kellene.
Tulajdonképpen a fogyasztói magazinok bortesztjeit is idesorolhatjuk, hiszen a kiválasztott borok zsűri általi minősítése formailag és céljában megegyezik az egyéb kereskedelmi borversenyekkel, amiket napilapokban, heti, esetleg havi magazinokban publikálnak.
A kereskedelmi borversenyeknél illik a boltok polcairól, másképpen a piacról venni a mintát. Olyan borokat szabad versenyeztetni, ami a fogyasztók számára elérhető. A független zsűri is elvárható követelmény, nehogy valaki a saját borát bírálja a fogyasztójának, vagy esetleg, ez az eset sem jobb, a konkurens bora kerül a bíráló elé.
A borversenyeknek területi hierarchiája is létezik. A települési, a körzeti, a borvidéki, a térségi, az országos borversenyeken át a nemzetközi borversenyekhez jutunk el. A VinItaly, vagy a Bordeaux-ban rendezett Vinexpo, a London Wine kereskedelmi kiállításokhoz kötött borversenyek mérvadóak a piacon, de a brüsszeli borverseny talán az egyik legrangosabb. Magyarországon a Vinagora méltán kezd a nemzetközi élmezőny tagjává fejlődni, de a természetes édes borok, a botritiszes borok borversenye is Tokaj miatt kapcsolódik Magyarországhoz. Itthon az országos borversenyt kétévente rendezik meg.
Borfesztiválok egymás hegyén-hátán
Mi tagadás, a borfesztiválok is divatba jöttek. Alig vannak olyan bortelepülések, amelyeknek nincs meg a maguk rendezvénye, borfesztiválja, borutcája, nevezzék azt akárhogyan. Még a végén azt hiszik, ha nincs borfesztiváljuk, nincs boruk sem. Pedig a borfesztiválok haszna is hevesen vitatott szakmai körökben. Nem is a létük, azok jogosultsága, de a számuk, azok szükségessége és a megvalósításuk színvonala sokkal inkább a viták tárgya.
Tudniillik, nem mindegyik borfesztivál olyan, mint a Budai Várban, minden évben szeptember elején, hosszú évtizedek alatt bejáratott fesztivál. Ott sokan vannak, professzionális a rendezés, nem lehet elvitatni. Ez még akkor is így van, ha egy-két látogató lába az egyenetlen köveken hamar elfárad, nem tud leülni, esetleg nem találja elsőre, vagy a tömegben nehezen tudja megközelíteni kedvenc borászatának a standját, vagy este 6 után már a panoráma sem élvezhető. Ezen a borfesztiválon a legnagyobb létszámú termelői gárda találkozik 5 napon keresztül a legnagyobb létszámú, benne nem kevés külföldi borkedvelői sereggel.
A Borfalu egy másik stílusú, a Dózsa György úti kezdettől vándorfesztivállá alakult esemény, a Pannon Bormustra mint borverseny a nyár eleji, a Városligetben meggyökerezett fesztivál borversenye, amely nagyon kellemes környezetben, de kisebb méretekben nyújt borélvezeteket. Budapesten a Városház tér, valamint a Millenáris Park ad még nagyon kulturált otthont a borfesztiváloknak.
Szeged, Debrecen, Kecskemét és más nagyvárosok is rendeznek fesztiválokat, de azok jellege inkább térségi, akár az Egerben honos Bikavér-napok. Ezen felül a borvidék az ünnepségeit gyakorta köti a szürethez (szüreti fesztiválok), vagy a Vince- és az Orbán-napi mulatságokhoz.
A fesztiválok kezdetben inkább a borászok és a borkereskedők találkahelye volt, ma inkább a fogyasztó tart mustrát, ismerkedni, tanulni és természetesen jól érezni magát jön az eseményekre, leggyakrabban borbarátainak társaságában. A személyes kapcsolat varázsa, a borokhoz kapható információ minősége lehet számára a vonzó. Igaz, a borászok kezdetben maguk látták el a pult mögötti feladatokat, ma már erre ritkán van idejük. Talán megjósolható, hogy a fesztiválok rendjében is várható egy átrendeződés, az ismeretlenek eltűnnek vagy profilt váltanak, specifikálódnak, de mindenképpen vége van a sokasodásnak.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Gyümölcslékoncentrátum-gyártót vásárolt az Eckes-Granini Németországban
Európa egyik vezető gyümölcslégyártója, az Eckes-Granini megvásárolta Németországban a gyümölcsital-koncentrátumok…
Tovább olvasom >Megjelent a Trade magazin 2024/12-2025/1. száma
A digitális verzió ezúttal is bővített formában, 192 oldalon jelent meg. Alább, a levél alján…
Tovább olvasom >Visszafogott év után erős az ünnepi szezon
Az online vásárlók 74%-a, mintegy 3,1 millió fő készül az…
Tovább olvasom >