Csatlakozott az Auchan a Tej Terméktanácshoz
A magyar tejtermelők és -feldolgozók belföldi piaci pozíciójának javulását eredményezheti, hogy több kiskereskedelmi áruházlánc is csatlakozik a Tej Terméktanácshoz.
Elsőként az Auchan Magyarország Kft. írta alá a csatlakozási megállapodást a szakmai szervezettel pénteken – közölte Lukács László, a Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács ügyvezető igazgatója a dokumentum aláírását követően az MTI-vel. Hozzátette: a szakmaközi szervezet tárgyalásokat folytat a Tesco és a Spar hipermarket-lánccal is a csatlakozásról.
Az ügyvezető igazgató rámutatott: a szakmaközi szervezet a kiskereskedők csatlakozásával a teljes vertikumot képviseli majd, így olyan kérdésekben is kialakulhat az együttműködés, amelyre eddig nem volt lehetőség.
Lukács László példaként említette, hogy több termék, de főként a dobozos UHT – hosszan friss – tej esetében adódtak olyan időszakok, amikor az áruházláncok tejkínálatának 70 százaléka külföldről származott. Az ügyvezető igazgató szerint az ilyen anomáliákat ki lehet majd küszöbölni azzal, hogy a kiskereskedőkkel közösen keresnek megoldást a gondokra.
Dominique Ducoux, az Auchan Magyarország Kft. vezérigazgatója az aláírást követően az MTI-nek elmondta: az együttműködési megállapodással céljuk, hogy a tejpiac valamennyi szereplője – a vásárlók, a beszállítók és a kereskedők – érdekeit egyaránt szolgálják azzal, hogy áruházaikban folyamatosan biztosítják a kiváló minőségű magyar tejet. „Ezzel a megállapodással a hazai vállalkozások pozícióit erősítjük” – szögezte le.
A terméktanács adatai szerint Magyarországon évente mintegy 1,7-1,8 milliárd liter tejet állítanak elő, amelyből 1,2-1,3 milliárd liter a belföldi felhasználás, a nyerstejexport pedig mintegy 250-300 millió liter. A fennmaradó hányadot az üzemi felhasználás, illetve a háztól való értékesítés teszi ki. Az export és az import értéke egyaránt 300 millió euró (mintegy 90 milliárd forint).
A külkereskedelem struktúrája azonban kedvezőtlen: Magyarországról elsősorban alapanyagot, folyékony tejet visznek ki, míg a behozatal főként a magasan feldolgozott termékek köréből származik, ilyenek a különféle sajtok és ízesített tejtermékek. Az Auchannal történt megállapodás keretében ezen is megpróbál a terméktanács változtatni.
Lukács László szerint a kiskereskedelmi láncok csatlakozása a szakmai szervezethez azért is fontos, mivel 2015-től a tejkvóta-rendszer eltörlésével az Európai Unióban életbe lép a tejpiaci liberalizáció, amelynek nyomán még nagyobb lesz a verseny a piacokért, így a magyarországiért is.
A tejnél most keresleti a piac, emiatt az alapanyagár várhatóan mintegy 10 százalékkal emelkedik, elérheti a literenkénti 110-120 forint közötti szintet. Ez maga után fogja vonni a tejtermékek átadási árának mintegy 7-8 százalékos emelését is, az ügyvezető igazgató becslése szerint a termékárakban pedig 5 százalék körüli növekedést eredményezhet. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
A Lidl kiadta 3. fenntarthatósági jelentését
Megjelent a Lidl Magyarország 2022/2023-as üzleti évekre vonatkozó fenntarthatósági jelentése.…
Tovább olvasom >Tíz millió forintnyi tetőcserepet ajánlott fel a törökbálinti Tábitha Hospice Ház építéséhez a Wienerberger
Tizenharmadik alkalommal indult el a „Jónak lenni jó!” adománygyűjtő aktivitás,…
Tovább olvasom >Zárás után extra vásárlási lehetőséggel várja törzsvásárlóit az Auchan
December 14-én záróra után különleges vásárlási lehetőséget biztosít Bizalomkártyás törzsvásárlóinak…
Tovább olvasom >