Csatlakozott az Auchan a Tej Terméktanácshoz
A magyar tejtermelők és -feldolgozók belföldi piaci pozíciójának javulását eredményezheti, hogy több kiskereskedelmi áruházlánc is csatlakozik a Tej Terméktanácshoz.
Elsőként az Auchan Magyarország Kft. írta alá a csatlakozási megállapodást a szakmai szervezettel pénteken – közölte Lukács László, a Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács ügyvezető igazgatója a dokumentum aláírását követően az MTI-vel. Hozzátette: a szakmaközi szervezet tárgyalásokat folytat a Tesco és a Spar hipermarket-lánccal is a csatlakozásról.
Az ügyvezető igazgató rámutatott: a szakmaközi szervezet a kiskereskedők csatlakozásával a teljes vertikumot képviseli majd, így olyan kérdésekben is kialakulhat az együttműködés, amelyre eddig nem volt lehetőség.
Lukács László példaként említette, hogy több termék, de főként a dobozos UHT – hosszan friss – tej esetében adódtak olyan időszakok, amikor az áruházláncok tejkínálatának 70 százaléka külföldről származott. Az ügyvezető igazgató szerint az ilyen anomáliákat ki lehet majd küszöbölni azzal, hogy a kiskereskedőkkel közösen keresnek megoldást a gondokra.
Dominique Ducoux, az Auchan Magyarország Kft. vezérigazgatója az aláírást követően az MTI-nek elmondta: az együttműködési megállapodással céljuk, hogy a tejpiac valamennyi szereplője – a vásárlók, a beszállítók és a kereskedők – érdekeit egyaránt szolgálják azzal, hogy áruházaikban folyamatosan biztosítják a kiváló minőségű magyar tejet. „Ezzel a megállapodással a hazai vállalkozások pozícióit erősítjük” – szögezte le.
A terméktanács adatai szerint Magyarországon évente mintegy 1,7-1,8 milliárd liter tejet állítanak elő, amelyből 1,2-1,3 milliárd liter a belföldi felhasználás, a nyerstejexport pedig mintegy 250-300 millió liter. A fennmaradó hányadot az üzemi felhasználás, illetve a háztól való értékesítés teszi ki. Az export és az import értéke egyaránt 300 millió euró (mintegy 90 milliárd forint).
A külkereskedelem struktúrája azonban kedvezőtlen: Magyarországról elsősorban alapanyagot, folyékony tejet visznek ki, míg a behozatal főként a magasan feldolgozott termékek köréből származik, ilyenek a különféle sajtok és ízesített tejtermékek. Az Auchannal történt megállapodás keretében ezen is megpróbál a terméktanács változtatni.
Lukács László szerint a kiskereskedelmi láncok csatlakozása a szakmai szervezethez azért is fontos, mivel 2015-től a tejkvóta-rendszer eltörlésével az Európai Unióban életbe lép a tejpiaci liberalizáció, amelynek nyomán még nagyobb lesz a verseny a piacokért, így a magyarországiért is.
A tejnél most keresleti a piac, emiatt az alapanyagár várhatóan mintegy 10 százalékkal emelkedik, elérheti a literenkénti 110-120 forint közötti szintet. Ez maga után fogja vonni a tejtermékek átadási árának mintegy 7-8 százalékos emelését is, az ügyvezető igazgató becslése szerint a termékárakban pedig 5 százalék körüli növekedést eredményezhet. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Csökkentette az élelmiszerárakat az árrésstop és az online Árfigyelő bővítése
2025 áprilisában csökkent az infláció és az élelmiszerárak növekedési üteme…
Tovább olvasom >ÖRT-NMHH Minikonferencia: Merre tovább influenszer reklámozás?
Milyen szabályok vonatkoznak ma az influenszerekre? Hol húzódnak az etikai…
Tovább olvasom >Bővül az ALDI app: ezentúl kuponok is elérhetők
Újabb mérföldkőhöz érkezett az ALDI applikáció. A vásárlók mostantól bármely…
Tovább olvasom >