Csapody Balázs az Év vendéglátója
Csapody Balázs, a balatonszemesi Kistücsök étterem tulajdonos-üzletvezetője lett a Magyar Vendéglátók Ipartestülete által alapított az „Év vendéglőse” díj idei kitüntetettje. 2011-ben készítettük vele eddigi utolsó interjúnkat – ezt idézzük most fel.
Kistücsök-élet
A jól ismert balatonszemesi étterem tulajdonosa közel két évtizednyi következetes munka után nem szereti, ha a helyet „felkapottnak” titulálják – a Kistücsök ma már nem egyszerűen sikeres vállalkozás, sokkal inkább vendéglátói stílust, életformát, elkötelezettséget jelent. Csapody Balázs olyan ritka személyisége a szakmának, akiről rosszat aligha hallani.
Ön más szakmai szervezetekben is aktívan jelen van, miért vállalta el mégis az egyik vezetői funkciót az MVI-ben?
Nem valamiféle ”aktivista” vagyok, a KISOSZ-ban egyszerű tagként szerepelek, az MGE-ben pedig a közös munkában veszek lelkesen részt. Meggyőződésem, hogy ennek során – a teszteken, közös főzésekkor, szakmai rendezvényeken – rengeteget tudok tanulni Molnár B. Tamástól és a többiektől.
Az MVI másféle közösségépítő tevékenységet végez. A szakma fejlődéséhez szükség van az érintettek összefogására, és az ipartestület ennek lehetőségeit, járható útját keresi. A jelenlegi elnökben, Kovács Lászlóban azt a képességét tartom munkánk szempontjából meghatározónak, hogy jó érzékkel mozogva és mozgatva a tagokat épít kapcsolatrendszert. Tetszik nekem, hogy az új vezetés az érdekérvényesítés mellett a csapatépítésre is nagy hangsúlyt helyez.
Mit tud ehhez Ön az elnökség tagjaként hozzátenni?
A Délnyugat-magyarországi régió elnökeként a Balaton körzetében próbálom összefogásra serkenteni a vendéglátósokat, ezt annyira a környék elemi érdekének tartom, hogy MVI nélkül is ezt csinálnám, legfeljebb a szervezet sokat jelentő támogatása nélkül. Akkor lennék elégedett – és ez mindannyiunk érdeke is – ha az egész régió egyszerre fejlődhetne, ehhez viszont a környék minden érintett vállalkozójának összefogására szükség lenne. Ahogy a Kistücsök a folyamatos munka eredményeképpen „szezonális étteremből” gyakorlatilag egész évben keresett hellyé vált, úgy lehetne egymással kooperálva, akár a vendéglátós szakma keretein túllépve is elérni, hogy a Balaton egész évben vonzó turisztikai célponttá formálódjon.
Saját fejlesztései is valamiféle komplex tervnek megfelelően folynak!
Az utóbbi két hónapban az étterem százéves épületének, elsősorban szerkezeti elemeinek a felújítása folyt – ezt nem tudtuk már halasztani –, és terveink szerint egy tízszobás panzió épül majd az étterem mellé. Azért ekkora, mert ez az a vendégmennyiség, amelyet nagyobb költségnövekedés nélkül tud a jelenlegi személyzet is kezelni, és a környék borászatai számára is kezelhető létszám ez. Ez azért érdekes, mert vendégeinknek komplex programot szeretnénk kínálni: gasztronómiánk mellett borpince-látogatást, kulturális élményeket a környéken, túralehetősségeket.
A Kistücsök egyik legnagyobb erőssége, hogy Ön 18 éve kitartó munkával, szélsőségektől mentesen fejleszti vállalkozását. Az étterem 7-8 éve nem csak ott van a köztudatban, de nagyon népszerű, a szakma által is elismert üzlet lett.
Mit vár a jövőtől?
Az étterem eredményei többek között arra épülnek, hogy folyamatosan „építünk”, fejlesztünk, igyekszünk minél tökéletesebbet nyújtani vendégeinknek. A családom és én nem vállalkozásként kezeljük munkánkat, hanem életformaként; a fiam is a „Kistücsök-életre” készül. Jó séffel dolgozunk, jó stábot formáltunk. Nem szeretem, ha azt mondják, az ország TOP X étterme között vagyunk, hiszen nem ez a lényeg, hanem hogy a vendég napról napra jobban érezze magát. A szakmai elismeréseknek persze örülünk – ezeket valószínűleg úgy értük el, hogy bár nem vagyunk tökéletesek, de van díjazható stílusunk. Elégedett tehát csak a még jobbal lehetek! A fejlesztések, felújítások a mi munkakörülményeinket is javítják. Örülnék, ha a környezetemben megtalálnék minden szükséges alapanyagot tökéletes minőségben, ám ez is még a szebb jövő zenéje.
És mi a véleménye a hazai vendéglátás szebb jövőjéről?
Maradjunk az alapanyagnál! A megfelelő mennyiségű jó alapanyag, amelynek használata a szakma általános színvonalán is sokat emelne, a mezőgazdaság fejlettségét feltételezi – ennek eléréséhez viszont nemcsak összefogás, támogatás is szükséges lenne. A vendéglátás fejlődésének nyilvánvalóan nemcsak a felső kategóriában kell végbemennie, hanem párhuzamosan a közepes és alacsonyabb kategóriákban is. Magyarországon a többség a profitért főz, kevés a szív és a lélek a szakmában, pedig ezek bizony a recesszió átvészelésében is sokat segítenének!
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
A csodálatos mandarin – A nap videója
Yoshihiro Okada „műveit” már ismerik olvasóink: néhány vágást ejt mandarinok héján,…
Tovább olvasom >Mit meg nem tesznek a frissességért! – A nap képe
A skandináv országokban kultusza van a friss élelmiszereknek – íme…
Tovább olvasom >