Csapodár vevők – diszkontok és szuperek
A vevők ’promiszkuitása’ ront az Egyesült Királyság kiskereskedőinek eredményein” – ezzel a címmel írt cikket Mike Watkins, a Nielsen ottani vállalatánál a kiskereskedelmi és üzleti ismeretek osztályának vezetője.
Már egymás után az ötödik hónapban csökkent az Egyesült Királyság élelmiszer-kiskereskedelmében az eladott mennyiség – mindig az előző évi hasonló időszakhoz viszonyítva. Január első négy hete folyamán 0,8 százalékkal adtak el kevesebbet a boltok, mint a tavalyi hasonló periódus során. Érték szempontjából 0,6 százalékkal kisebb forgalmat regisztrált a Nielsen.
Több üzlet – kevesebb költés
– A brit fogyasztók fele változtatott költési szokásain azért, hogy pénzt spóroljon. Beleértve azt is, hogy árengedményekre vadásznak különböző boltokban – állapítja meg Mike Watkins. – Jellemzi a fogyasztók promiszkuitását, hogy a korábbiakhoz képest gyakrabban több üzletet keresnek fel, miközben kevesebbet vásárolnak. Ezt szenvedi meg a szupermarketek teljesítménye.
Például az Asda láncot az illojalitás azért rázkódtatja meg, mert alacsony áraival immár nem különbözik versenytársaitól.
Kilőtt az Aldi és a Lidl
Ha a top tíz szupermarket trendjeit vizsgáljuk a szigetországban, akkor a legutóbbi két november–januári időszakot összehasonlítva az Asda bevétele csökkent legnagyobb mértékben, 4,4 %-kal. Ezzel egy időben a top négy szupermarket közül csak a Sainsbury’s tudott nőni, 0,2%-kal.
Két számjegyű növekedést ért el viszont az Aldi (18,7%) és a Lidl (17,2%). Ezáltal a diszkontok piaci részesedése 11 százalékra emelkedett az előző hasonló három hónapos periódus 9,4 százalékához képest.
Eltekintve a diszkontoktól, a többiek közül legnagyobb mértékben a Marks&
Spencer bevétele bővült, 6,2 százalékkal.
Figyelemre méltó a top négy közt legjobb eredményt elért Sainsbury’s esetében, hogy anélkül nyert meg sikeresen új vevőket, hogy a promóciókban ugyanúgy bízott volna, mint az előző év során, vagy éppen más kiskereskedők. Ezzel szemben például a Waitrose lánc élénkítette promóciós tevékenységét, és azzal egy időben ott lassult az eladás.
Összességében az értékben mért eladásokból a promóciós értékesítés részaránya újra 31 százalék alá esett az Egyesült Királyság piacán.
Térjenek vissza a vevők…
Annak ellenére, hogy a legtöbb élelmiszerlánc januárban nyert meg új vevőket, ők alkalmanként kevesebbet költenek, mint a megszokott, lojális vásárlók.
Mike Watkins így von mérleget:
– Most az a kihívás, hogy versenytársaiktól a kiskereskedők milyen módon tudnak különbözni. Képesek-e meggyőzni az embereket, hogy térjenek vissza és költsenek náluk többet. Szupermarketeknek ebbe az irányban szükséges haladniuk, míg ezen a téren az Aldi és a Lidl lett leghatékonyabb a legutóbbi két év során. //
Az Egyesült Királyságban a legnagyobb tíz élelmiszer-kiskereskedelmi vállalat értékben mért forgalmának trendjei. 2015-ben a január 31-ig, 2016-ban a január 30-ig terjedő tizenkét hét adatai alapján (százalékban)
Vállalat |
Piacrész2015 |
Piacrész2016 |
Változás mértéke |
Tesco | 28,0 | 27,4 | -1,5 |
Sainsbury’s | 16,4 | 16,4 | +0,2 |
Asda | 16,0 | 15,2 | -4,4 |
Morrisons | 10,9 | 10,0 | -2,2 |
Aldi | 5,6 | 6,6 | +18,7 |
Co-operative | 5,1 | 5,1 | +0,8 |
Lidl | 3,8 | 4,4 | +17,2 |
Waitrose | 4,4 | 4,4 | +0,1 |
Marks&Spencer | 3,3 | 3,5 | +6,2 |
Iceland | 2,2 | 2,2 | -0,6 |
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Egyre korábban indul a karácsonyi szezon: az ár-érték arány a kulcs
Az idei évben a magyarok 40 százaléka hozta előre a…
Tovább olvasom >Prémium legyen, de fenntartható is – a legifjabb generáció elvárásai
A kiskereskedelmi szereplők kénytelenek lesznek egyre nagyobb figyelmet fordítani fenntarthatósági…
Tovább olvasom >Fél év alatt 100 millió forint felajánlást tettek karitatív célokra a fogyasztók a kötelező visszaváltási rendszer révén
A hat hónapja kezdődött és a mindennapok szerves részévé vált…
Tovább olvasom >