Csapodár vevők – diszkontok és szuperek
A vevők ’promiszkuitása’ ront az Egyesült Királyság kiskereskedőinek eredményein” – ezzel a címmel írt cikket Mike Watkins, a Nielsen ottani vállalatánál a kiskereskedelmi és üzleti ismeretek osztályának vezetője.
Már egymás után az ötödik hónapban csökkent az Egyesült Királyság élelmiszer-kiskereskedelmében az eladott mennyiség – mindig az előző évi hasonló időszakhoz viszonyítva. Január első négy hete folyamán 0,8 százalékkal adtak el kevesebbet a boltok, mint a tavalyi hasonló periódus során. Érték szempontjából 0,6 százalékkal kisebb forgalmat regisztrált a Nielsen.
Több üzlet – kevesebb költés
– A brit fogyasztók fele változtatott költési szokásain azért, hogy pénzt spóroljon. Beleértve azt is, hogy árengedményekre vadásznak különböző boltokban – állapítja meg Mike Watkins. – Jellemzi a fogyasztók promiszkuitását, hogy a korábbiakhoz képest gyakrabban több üzletet keresnek fel, miközben kevesebbet vásárolnak. Ezt szenvedi meg a szupermarketek teljesítménye.
Például az Asda láncot az illojalitás azért rázkódtatja meg, mert alacsony áraival immár nem különbözik versenytársaitól.
Kilőtt az Aldi és a Lidl
Ha a top tíz szupermarket trendjeit vizsgáljuk a szigetországban, akkor a legutóbbi két november–januári időszakot összehasonlítva az Asda bevétele csökkent legnagyobb mértékben, 4,4 %-kal. Ezzel egy időben a top négy szupermarket közül csak a Sainsbury’s tudott nőni, 0,2%-kal.
Két számjegyű növekedést ért el viszont az Aldi (18,7%) és a Lidl (17,2%). Ezáltal a diszkontok piaci részesedése 11 százalékra emelkedett az előző hasonló három hónapos periódus 9,4 százalékához képest.
Eltekintve a diszkontoktól, a többiek közül legnagyobb mértékben a Marks&
Spencer bevétele bővült, 6,2 százalékkal.
Figyelemre méltó a top négy közt legjobb eredményt elért Sainsbury’s esetében, hogy anélkül nyert meg sikeresen új vevőket, hogy a promóciókban ugyanúgy bízott volna, mint az előző év során, vagy éppen más kiskereskedők. Ezzel szemben például a Waitrose lánc élénkítette promóciós tevékenységét, és azzal egy időben ott lassult az eladás.
Összességében az értékben mért eladásokból a promóciós értékesítés részaránya újra 31 százalék alá esett az Egyesült Királyság piacán.
Térjenek vissza a vevők…
Annak ellenére, hogy a legtöbb élelmiszerlánc januárban nyert meg új vevőket, ők alkalmanként kevesebbet költenek, mint a megszokott, lojális vásárlók.
Mike Watkins így von mérleget:
– Most az a kihívás, hogy versenytársaiktól a kiskereskedők milyen módon tudnak különbözni. Képesek-e meggyőzni az embereket, hogy térjenek vissza és költsenek náluk többet. Szupermarketeknek ebbe az irányban szükséges haladniuk, míg ezen a téren az Aldi és a Lidl lett leghatékonyabb a legutóbbi két év során. //
Az Egyesült Királyságban a legnagyobb tíz élelmiszer-kiskereskedelmi vállalat értékben mért forgalmának trendjei. 2015-ben a január 31-ig, 2016-ban a január 30-ig terjedő tizenkét hét adatai alapján (százalékban)
Vállalat |
Piacrész2015 |
Piacrész2016 |
Változás mértéke |
Tesco | 28,0 | 27,4 | -1,5 |
Sainsbury’s | 16,4 | 16,4 | +0,2 |
Asda | 16,0 | 15,2 | -4,4 |
Morrisons | 10,9 | 10,0 | -2,2 |
Aldi | 5,6 | 6,6 | +18,7 |
Co-operative | 5,1 | 5,1 | +0,8 |
Lidl | 3,8 | 4,4 | +17,2 |
Waitrose | 4,4 | 4,4 | +0,1 |
Marks&Spencer | 3,3 | 3,5 | +6,2 |
Iceland | 2,2 | 2,2 | -0,6 |
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >