Csapodár vevők – diszkontok és szuperek

Szerző: trademagazin Dátum: 2016. 04. 13. 10:18

A vevők ’promiszkuitása’ ront az Egyesült Királyság kiskereskedőinek eredményein” – ezzel a címmel írt cikket Mike Watkins, a Nielsen ottani vállalatánál a kiskereskedelmi és üzleti ismeretek osztályának vezetője.

Már egymás után az ötödik hónapban csökkent az Egyesült Királyság élelmiszer-kiskereskedelmében az eladott mennyiség – mindig az előző évi hasonló időszakhoz viszonyítva. Január első négy hete folyamán 0,8 százalékkal adtak el kevesebbet a boltok, mint a tavalyi hasonló periódus során. Érték szempontjából 0,6 százalékkal kisebb forgalmat regisztrált a Nielsen.

Több üzlet – kevesebb költés

– A brit fogyasztók fele változtatott költési szokásain azért, hogy pénzt spóroljon. Beleértve azt is, hogy árengedményekre vadásznak különböző boltokban – állapítja meg Mike Watkins. – Jellemzi a fogyasztók promiszkuitását, hogy a korábbiakhoz képest gyakrabban több üzletet keresnek fel, miközben kevesebbet vásárolnak. Ezt szenvedi meg a szupermarketek teljesítménye.

Például az Asda láncot az illojalitás azért rázkódtatja meg, mert alacsony áraival immár nem különbözik versenytársaitól.

Kilőtt az Aldi és a Lidl

Ha a top tíz szupermarket trendjeit vizsgáljuk a szigetországban, akkor a legutóbbi két november–januári időszakot összehasonlítva az Asda bevétele csökkent legnagyobb mértékben, 4,4 %-kal. Ezzel egy időben a top négy szupermarket közül csak a Sainsbury’s tudott nőni, 0,2%-kal.

Két számjegyű növekedést ért el viszont az Aldi (18,7%) és a Lidl (17,2%). Ezáltal a diszkontok piaci részesedése 11 százalékra emelkedett az előző hasonló három hónapos periódus 9,4 százalékához képest.

Eltekintve a diszkontoktól, a többiek közül legnagyobb mértékben a Marks&
Spencer bevétele bővült, 6,2 százalékkal.

Figyelemre méltó a top négy közt legjobb eredményt elért Sainsbury’s esetében, hogy anélkül nyert meg sikeresen új vevőket, hogy a promóciókban ugyanúgy bízott volna, mint az előző év során, vagy éppen más kiskereskedők. Ezzel szemben például a Waitrose lánc élénkítette promóciós tevékenységét, és azzal egy időben ott lassult az eladás.

Összességében az értékben mért eladásokból a promóciós értékesítés részaránya újra 31 százalék alá esett az Egyesült Királyság piacán.

Térjenek vissza a vevők…

Annak ellenére, hogy a legtöbb élelmiszerlánc januárban nyert meg új vevőket, ők alkalmanként kevesebbet költenek, mint a megszokott, lojális vásárlók.

Mike Watkins így von mérleget:

– Most az a kihívás, hogy versenytársaiktól a kiskereskedők milyen módon tudnak különbözni. Képesek-e meggyőzni az embereket, hogy térjenek vissza és költsenek náluk többet. Szupermarketeknek ebbe az irányban szükséges haladniuk, míg ezen a téren az Aldi és a Lidl lett leghatékonyabb a legutóbbi két év során. //

Az Egyesült Királyságban a legnagyobb tíz élelmiszer-kiskereskedelmi vállalat értékben mért forgalmának trendjei. 2015-ben a január 31-ig, 2016-ban a január 30-ig terjedő tizenkét hét adatai alapján (százalékban)

Vállalat

Piacrész

2015

Piacrész

2016

Változás mértéke

Tesco 28,0 27,4 -1,5
Sainsbury’s 16,4 16,4 +0,2
Asda 16,0 15,2 -4,4
Morrisons 10,9 10,0 -2,2
Aldi 5,6 6,6 +18,7
Co-operative 5,1 5,1 +0,8
Lidl 3,8 4,4 +17,2
Waitrose 4,4 4,4 +0,1
Marks&Spencer 3,3 3,5 +6,2
Iceland 2,2 2,2 -0,6

Kapcsolódó cikkeink