Csak az ásványvíz-eladások nőttek
Az alkoholmentes italok fogyasztása Magyarországon az elmúlt évtizedben folyamatosan növekedett, de 2009 megtorpanást hozott. A magyarországi alkoholmentes italok sorából egyedül az ásványvízgyártók voltak képesek növelni eladásaikat tavaly. Az évet 5-6 százalékos növekedéssel zárták, és ez a tendencia folytatódhat 2010-ben is. A cégek várakozásai szerint 5-7 százalékos bővülésre számítanak. Ezzel stabilizálódik az egy főre jutó 105 liter feletti éves fogyasztás nagysága. 2009 folyamán a II. és a III. negyedév volt a legeredményesebb, 30-30 százalékos részesedéssel az eladásokból. De kisebb fogyasztási csúcsot hoztak az év végi ünnepek, ekkor vásárolták meg az éves fogyasztás 25 százalékát. Csendesebb időszaknak az esztendő első három hónapja számít.
A szénsavas üdítőitaloknál a forgalom tendenciája évek óta szinte stagnáló, eltekintve néhány, kiugróan kedvezőtlen időjárás miatti, gyengébb évtől. Tavaly – hosszú szolid növekedési periódus után – csökkent a fogyasztás. Legkedveltebb íz a kóla, melynek részaránya ugyan lassan visszaszoruló, de még mindig 55 százalék feletti. További kedvelt ízek a narancs és a citrom, de az új ízkombinációk, ezen belül a „piros gyümölcsök” és a koktélalapként is fogyasztható keserűbb ízek népszerűsége emelkedik.
A fogyasztói igények változása miatt a csekély cukortartalmú, vagy kizárólag mesterséges édesítőszert tartalmazó, alacsonyabb energiatartalmú light termékek térnyerése fokozódott.
A magyar gyümölcslégyártás még mindig mintegy évi 600 millió literes termelőkapacitással rendelkezik, amelynek kihasználtsága csak részleges. Az import hagyományosan ebből a termékcsoportból nem jelentős. A narancslé a legnépszerűbb, aránya a gyümölcslépiacon 38 százalékos, amely csökkenő tendenciát jelez. Hazánkban 2009 első félévében a háztartások 13 százalékkal kevesebb gyümölcslevet vásároltak. A két legkedveltebb íz továbbra is a narancs és a barack, amelyek együtt a piac 40 százalékát adják. Ezt követik hazánkban a majd 30 százalékos piaci jelenléttel bíró egyre népszerűbb keverékek, majd az alma (16 százalék), a szőlő és az ananász (4-4 százalék).
2010 változást hoz a gyártók életében, hiszen változik a termékdíj fizetésének szabályozása. A korábbi palackonkénti díjfizetést tömegalapú váltja fel, ami miatt a gyártók bizonyára formát is váltanak. Hiszen a közteher változása a kisebb tömegű és a nagyobb kiszerelésű csomagolások használatára ösztönöz.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >