Csak az ásványvíz-eladások nőttek

Szerző: trademagazin Dátum: 2010. 02. 14. 08:00

Az alkoholmentes italok fogyasztása Magyarországon az elmúlt évtizedben folyamatosan növekedett, de 2009 megtorpanást hozott. A magyarországi alkoholmentes italok sorából egyedül az ásványvízgyártók voltak képesek növelni eladásaikat tavaly. Az évet 5-6 százalékos növekedéssel zárták, és ez a tendencia folytatódhat 2010-ben is. A cégek várakozásai szerint 5-7 százalékos bővülésre számítanak. Ezzel stabilizálódik az egy főre jutó 105 liter feletti éves fogyasztás nagysága. 2009 folyamán a II. és a III. negyedév volt a legeredményesebb, 30-30 százalékos részesedéssel az eladásokból. De kisebb fogyasztási csúcsot hoztak az év végi ünnepek, ekkor vásárolták meg az éves fogyasztás 25 százalékát. Csendesebb időszaknak az esztendő első három hónapja számít.
A szénsavas üdítőitaloknál a forgalom tendenciája évek óta szinte stagnáló, eltekintve néhány, kiugróan kedvezőtlen időjárás miatti, gyengébb évtől. Tavaly – hosszú szolid növekedési periódus után – csökkent a fogyasztás. Legkedveltebb íz a kóla, melynek részaránya ugyan lassan visszaszoruló, de még mindig 55 százalék feletti. További kedvelt ízek a narancs és a citrom, de az új ízkombinációk, ezen belül a „piros gyümölcsök” és a koktélalapként is fogyasztható keserűbb ízek népszerűsége emelkedik.
A fogyasztói igények változása miatt a csekély cukortartalmú, vagy kizárólag mesterséges édesítőszert tartalmazó, alacsonyabb energiatartalmú light termékek térnyerése fokozódott.
A magyar gyümölcslégyártás még mindig mintegy évi 600 millió literes termelőkapacitással rendelkezik, amelynek kihasználtsága csak részleges. Az import hagyományosan ebből a termékcsoportból nem jelentős. A narancslé a legnépszerűbb, aránya a gyümölcslépiacon 38 százalékos, amely csökkenő tendenciát jelez. Hazánkban 2009 első félévében a háztartások 13 százalékkal kevesebb gyümölcslevet vásároltak. A két legkedveltebb íz továbbra is a narancs és a barack, amelyek együtt a piac 40 százalékát adják. Ezt követik hazánkban a majd 30 százalékos piaci jelenléttel bíró egyre népszerűbb keverékek, majd az alma (16 százalék), a szőlő és az ananász (4-4 százalék).
2010 változást hoz a gyártók életében, hiszen változik a termékdíj fizetésének szabályozása. A korábbi palackonkénti díjfizetést tömegalapú váltja fel, ami miatt a gyártók bizonyára formát is váltanak. Hiszen a közteher változása a kisebb tömegű és a nagyobb kiszerelésű csomagolások használatára ösztönöz.

Kapcsolódó cikkeink