Csak a változás biztos a csomagolópiacon
A hazai csomagolási piac szereplői számos kihívás előtt találták magukat az elmúlt időszakban, amihez jelentős mértékben hozzájárult a koronavírus-járvány, majd az orosz–ukrán háború, illetve az ezek nyomán megindult negatív irányú gazdasági változások. Az innovációk azonban még a nehéz körülmények között sem torpantak meg, középpontjukban az energiatakarékosság, a költséghatékonyság és nem kihagyható tényezőként a fenntarthatósági szempontok állnak.
Cservenka Béla, a DS Smith Packaging Hungary local sales managere arról tájékoztat, hogy a COVID-korlátozások feloldásával fokozatosan visszatértek a fogyasztók a boltokba, valamint újra előtérbe került az utazás, az élmények szerzése, szemben a tárgyi eszközök vásárlásával. Mindez hatást gyakorolt a csomagolási piacra is.
A DS Smith működésének középpontjában a fenntarthatóság és a körforgásos gazdaság áll. Ezért is kínálnak 100%-ban újrahasznosítható hullámpapír csomagolást vevőiknek, melynek alapanyaga kizárólag felelős erdőgazdálkodásból származó papír.
– Aktívan segítjük partnereinket olyan csomagolási alternatívák fejlesztésével, melyek lehetővé teszik a nehezen, vagy nem újrahasznosítható elemek kiváltását csomagolásaikban. Iparági újításunkkal, a Circular Design Metrics eszközünkkel számszerűsítjük, mérhetővé tesszük partnereinknek a csomagolás fenntarthatósági teljesítményét. Nagy hangsúlyt fektetünk az innovációra, hogy új, a piacon még nem látott megoldásokat hozzunk partnereinknek – részletezi Cservenka Béla.
Mattyasovszky Hedvig, a Metsä Board Hungary sales directora azt tartja fontosnak kiemelni, hogy az elmúlt időszakban szigorodott a szegmensben a szabályozás, emellett a fenntartható és biztonságos csomagolás iránti igény megnőtt.
– Sok vállalat igyekszik helyettesíteni vagy csökkenteni a műanyagok használatát a természeti erőforrások védelme és megőrzése érdekében. Az elmúlt években azt tapasztaltuk, hogy sokkal nagyobb a kereslet az elsődleges rostból készült csomagolási megoldások iránt. Ez az erőforrások megtakarítására és a szénlábnyom csökkentésére irányuló igény a könnyebb és kisebb csomagolások trendjéhez vezetett, ami meglátásunk szerint a jövőben is kulcsfontosságú lesz minden csomagolás esetében – fejti ki Mattyasovszky Hedvig.
Ugyanakkor – mint mondja – az e-kereskedelmi trendnek köszönhetően a csomagolásnak most minden eddiginél jobban kell biztosítania a termékbiztonságot és növelnie a márka vonzerejét. Az elvárásoknak egyetlen csomagolási megoldással való megfelelés az iparág egyik nagy kihívása.
– A könnyített dobozkartonok és fehér kraftlinerek, mint amilyeneket a Metsä Boardnál kínálunk, magas minőséget jelentenek, mivel nagyszerű stabilitást és védelmet nyújtanak, kiválóan nyomtathatók és feldolgozhatók. Ugyanakkor megújuló forrásokból származnak és könnyen újrahasznosíthatók – emeli ki a sales director.
– A közelmúltban hangsúlyosabb teret nyert az „okos csomagolás” mint irányvonal. Ez minden iparági szektorban tetten érhető, legyen az édes- vagy gyógyszeripar – veszi át a szót Kolozsvári György, az STI Petőfi Nyomda Kft. értékesítési igazgatója.
– Ez azt jelenti, hogy például a gyógyszeripari szekunder csomagolásokon – gyógyszeres faltkarton – ma egyes piacokon egy speciális kódba kell rögzíteni számos, a termék gyártásával kapcsolatos, logisztikai és biztonsági adatot. Erre az igényre az STI egy speciális célgépet is telepített. De az egyéb szektorokban is vannak olyan tendenciák, amikor egy csomagolóanyag nemcsak „csomagolóanyag”, hanem például promóció vagy egyéb plusz hozzáadott értéket hordoz.
– A környezettudatosság a termékek csomagolásában is teret követel magának, így a műanyagot mindinkább a karton váltja fel. Cégünk amellett, hogy tevékenységében a környezetbarát folyamatokat részesíti előnyben, a végtermék globális hatását is szem előtt tartja, valamint közvetlenül a technológiai folyamatokba is beépítjük az ökoelemeket – informálja lapunkat Kolozsvári György.
Fókuszban a fenntarthatóság
Büki-Kovács Kitti, a BS Plastic Trade Kft. marketingvezetője az elhangzottakat azzal egészíti ki, hogy a hazai csomagolóiparban az utóbbi időben jelentősen megnövekedett az automata töltő/csomagoló gépsoron használt fóliák iránti kereslet.
– Nagymértékben megfigyelhető a vásárlói trendekben, hogy a költségcsökkentés érdekében az egyneműsítésre és a falvastagság csökkentésére törekszenek azokon a területeken, ahol erre van lehetőség – ismerteti a szakember.
Büki-Kovács Kittitől azt is megtudjuk, hogy napjainkban a csomagolásoknak egyre több kritériumnak kell megfelelniük. Fontos, hogy milyen alapanyagból, milyen körülmények között készül a termék. Különösen igaz ez az élelmiszeripari fóliákra.
A fenntarthatóság és a környezetvédelem a BS Plastic Trade Kft. mindennapjaiban is fontos szerepet játszik. Termékeik esetében ezt mi sem bizonyítja jobban, mint az, hogy több mint egy évtizede fejlesztenek és gyártanak biopolimer alapú termékeket, melyek tökéletesen illeszkednek a fenntartható és körforgásos gazdaság elméletébe. Jelenleg is több terméktípus fejlesztésén dolgoznak az élelmiszeripar és a mezőgazdaság számára.
Miklós Zsolt, a Rondo Hullámkartongyártó Kft. ügyvezetője úgy látja, hogy a piacot alapvetően a szomszédunkban zajló háború miatt kialakult gazdasági helyzet befolyásolja. Tendenciaként említi a műanyagok kiváltására való törekvést, valamint a csomagolások egyneműsítésére is rámutat, aminek következtében a belső betétrendszereket is papíralapúra váltják át a polisztirol és hasonló anyagok helyett.
Azt is fontosnak tartja megemlíteni, hogy míg fogyasztói oldalról az ár-érték arány, az egyszerű felhasználhatóság, a megfelelő információ megjelenítése a csomagoláson, a hulladék kezelhetősége, valamint az esetleges újrahasználhatóság a főbb szempontok, a kereskedők részéről mindezek mellett a megfelelő minőségű és pontos szállítás, illetve a logisztikai költségek – szállítás, tárolás – minimalizálása is nagy jelentőséggel bír.
– Termékeink a lehető legjobb irányt képviselik, hisz papíralapú csomagolásról van szó, mely teljes mértékben újrahasznosítható, körkörös gazdasági folyamatba illesztett, a gyártás során keletkező technológiai hulladékot papírgyári alapanyagként használják – újságolja Miklós Zsolt.
Bart Dobbelaere, a VPK ügyvezető igazgatója azt állapítja meg, hogy a csomagolási piac folyamatosan változik, jelen pillanatban a háború mellett az emelkedő energiaárak és a globális infláció van rá hatással leginkább.
– Még mindig nagyon sokan használnak hagyományos dobozokat termékeik csomagolásához. Gyakran előfordul, hogy egy kis terméket egy nagy dobozba tesznek, így helyet veszítenek szállításkor, valamint a felhasznált karton alapanyag hulladékmennyisége is jelentősebb. Ezeket figyelembe véve folyamatosan törekszünk partnereinkkel közösen az alternatív megoldások fejlesztésre – jegyzi meg Bart Dobbelaere.
Egyedi csomagolási megoldások
Bakó-Pallang Dóra, a Doroti Pack Kft. HR- és pénzügyi vezetőjének megfigyelése szerint a jelenlegi gazdasági körülmények az élelmiszeriparra is kihatnak, az élelmiszert feldolgozó üzemek rövid és középtávon a takarékosságra és a beruházások visszaszorítására törekednek. – Az egyedi gyártású automata DorPack mélyhúzó csomagológépek kínálatával közre tudunk működni abban, hogy partnereink a termékeiket gazdaságosabban, hatékonyabban és környezetkímélőbben csomagolhassák. A mélyhúzott csomagolástechnikai módszert alkalmazva csökkenthető az anyagfelhasználás mennyisége – nyilatkozza Bakó-Pallang Dóra.
Hozzáteszi: a jó minőségű vákuumos, védőgázas mélyhúzott csomagok növelik a termék élethosszát, így elősegítve azt, hogy minél kevesebb élelmiszer kerüljön a háztartásokban a kukába.
– A fenntarthatóság érdekében az anyagtakarékosságra kell törekednünk, azonban jelenleg az élelmiszeripari csomagolás esetében nem nélkülözhetjük a műanyagokat, hiszen egyértelmű előnyöket biztosítanak, de fontos, hogy gondolni kell a felhasználásra és a reciklálásra.
Julius Mazan, a Smurfit Kappa innovation managere arra hívja fel a figyelmet, hogy a COVID megváltoztatta a vásárlók és a felhasználók szokásait olyan mértékben, hogy az befolyásolta a csomagolási piacot is. Megszakadtak a több éven át bevált csomagolóanyag-fenntarthatósági ciklusok, és emiatt megnőtt a kereslet a hulladékpapírra, ami az alapvető alapanyag (80%-ban) a papírgyártáshoz. Ez azonnal papíráremelést okozott – főleg 2021-ben – a világpiacokon. Emellett az emberek nagyon gyorsan átálltak az online vásárlásra, amire a gyártók nem voltak felkészülve a csomagolások terén.
– Cégcsoportunk jelentős összegeket költ újrahasznosítható energiaberuházásokra, amelyek segítenek csökkenteni az energiaigényt, és egyben mérséklik a CO2-kibocsátást is – jelzi Julius Mazan.
A Smurfit Kappánál minden dolgozó számos alkalmazással rendelkezik a csomagolások funkcionális paramétereinek kiszámításához, de a csomagolások ár-érték arányának megállapításához és összehasonlításához is. Az egyik ilyen alkalmazás nagyon pontosan kiszámítja a csomagolás előállítása során felhasznált CO2-mennyiségét a kiszállításától az ártalmatlanításáig terjedő szakaszban.
Sipos Gyula, a Sipospack Kft. ügyvezető igazgatója arra világít rá, hogy a bizonytalanságot fokozza az erős inflációs és árfolyamhelyzet, a hosszú távú alapanyag-lekötések pedig jelentős kockázatvállalást rejtenek magukban.
– Napjaink csomagolásai az egyediség irányába haladnak, a csomagolás feladata többé nem csupán az ételek minőségének megőrzése, hanem egy komoly marketingeszköz, amelynek feladata, küldetése van: a vásárló személy szerinti megszólítása. Ezen egyediség kisebb térfogatú csomagolásokat kíván, így rendkívül fontos, hogy az erre használt alapanyagok teljes egészében újrahasznosíthatóak legyenek, törekedve a teljes fenntarthatóság megőrzésére – hangsúlyozza Sipos Gyula.
A cég által működtetett feldolgozóüzem energiaellátását jelenleg 2×50 kW-os napelempark (nemsokára további 200 kW kerül beüzemelésre) segíti, amivel nemcsak termelő gépeik energiaellátását igyekeznek zöld energiával biztosítani, hanem például a dolgozóikat szállító elektromos kisbuszt is arról töltik.
– Az általunk felhasznált csomagolóanyagok szinte teljes mértékben újrahasznosíthatóak, a nálunk keletkező hulladékokat pedig újrafeldolgozással foglalkozó partnerünknek értékesítjük – fűzi hozzá a Sipospack Kft. ügyvezető igazgatója.
Széles körű szolgáltatások
A DS Smithnél úgy gondolják, hogy környezettudatos, megbízható, hatékony és a márkát erősítő tulajdonságokkal kell rendelkeznie a jövő e-kereskedelmi csomagolásainak.
– Ellátási lánci szakértőink tudása és designereink innovatív megközelítése mind-mind beépülnek csomagolásainkba. Így született meg például a ragasztószalag kiváltására szolgáló megoldásunk, amely megvédi a terméket a nem kívánatos behatásoktól. Az alapanyag megválasztásában is segítjük partnereinket, hiszen a jól megválasztott alapanyag többszörösen megtérül. Környezeti szempontból lényeges, hogy az általunk kínált papíralapú konstrukciók 100%-ban újrahasznosíthatóak. Az pedig a költséghatékonysághoz járul hozzá, ha a szükséges, de annál nem több csomagoló-alapanyagot használjuk fel, ez ugyanis súly és méretcsökkenéssel járhat, ami lehetővé teszi a ki nem használt, üres terek minimalizálását és a logisztikai költségek mérséklését – fogalmazza Cservenka Béla.
A Metsä Board 2020-ban megnyitotta Kiválósági Központját, egy aktív együttműködési környezetet, amely felgyorsította a karton- és csomagolási innovációt, hogy megoldásokat fejlesszen ki a mai és jövőbeli csomagolások számára.
– A központ egy fedél alatt egyesíti a kutatás-fejlesztés, a csomagolástervezés, valamint a karton- és csomagolási teljesítmény csúcstechnológiáját, és inspiráló együttműködési platformot biztosít az ügyfelek és partnerek számára világszerte – adja hírül Mattyasovszky Hedvig.
A vállalat egy évvel később elindította új, együttműködésen alapuló 360°-os szolgáltatási megközelítését is, amely a vezető globális technológiai szolgáltatókkal, kutatóintézetekkel, márkatulajdonosokkal, feldolgozókkal, nyomdákkal, hullámpapírgyártókkal, valamint logisztikai és informatikai szolgáltatókkal való több évtizedes együttműködés során szerzett széles körű karton- és csomagolási szakértelemre épül.
A BS Plastic Trade Kft. szakemberei számára vevőik elégedettsége mindennél fontosabb.
– Feladatunk nem merül ki a termék gyártásában. Szorosan együttműködünk a csomagolás tervezésében, a megfelelő vastagság kiválasztásában és az optimális felhasználás meghatározásában. Szolgáltatásaink közé tartozik továbbá a kommunikáció és marketing támogatása ügyfeleink részére, ami az utóbbi időben egyre nagyobb jelentőséggel bír – konstatálja Büki-Kovács Kitti.
Folyamatos innovációk
A Rondo Hullámkartongyártó Kft. szolgáltatásként az alapvető vevőszolgálati tevékenységek mellett a csomagolások kialakítását, fejlesztését kínálja a csomagolandó termék alapján, így vevőinek komplett megoldásokat ad a lehetséges csomagolási kialakítások kapcsán.
– Bővítésként az SAP-rendszer bevezetését említhetjük, mellyel egyszerűbben, hatékonyabban tudjuk majd vevőink igényeit feldolgozni, kezelni, és lehetőség nyílik a közvetlenebb EDI kapcsolatok kiépítésére is – vetíti előre Miklós Zsolt.
A VPK Ecovadis arany fokozattal rendelkezik, ami tanúsítja, hogy komolyan veszik a fenntarthatóságot. Cégcsoportjukon belül folyamatos fejlesztések zajlanak a fenntartható csomagolóanyagok kidolgozására.
– FMCG-partnereinkkel közösen, igényeiknek megfelelően alakítjuk ki számukra innovatív megoldásainkat, figyelve a költségekre és a fenntarthatóságra – avat be Bart Dobbelaere.
A Sipospack Kft.-nél a következő három évben közel 3000 m2-es üzemcsarnok-bővítést valósítanak meg, ahol új termelőgépeket – többek között hulladékfeldolgozó gépeket is – munkába állítanak.
– Szolgáltatásunk még az idén Doypack géppel bővül, ami jelenleg a leggyorsabban teret nyerő csomagolóanyag-trend a piacon, a boltok polcain egyre gyakrabban látható ez a fajta csomagolátípus – árulja el Sipos Gyula.
Bakó-Pallang Dóra szerint az FMCG-szektor szereplőinek tökéletes választás egy DorPack mélyhúzó védőgázas vákuumos csomagológép, hiszen technológiai szempontból ezek a gépek alkalmazkodnak a vékony anyagból jól kialakítható csomagok gyártásához, szem előtt tartva a csomagolóanyag-felhasználás redukálását.
– Főként az élelmiszeriparban fontos az, hogy ne csökkenjen a csomag gázzáró képessége, ami a védőgáz szivárgásához vezet, így a termék könnyedén és gyorsan megromlik, és a csomagolás elveszíti az alapvető funkcióját. Vállalatunk ennek a problémának a megoldására rendelkezik egy találmánnyal, melyre korábban szabadalmi okiratot is kézhez vettünk – közli a Doroti Pack Kft. HR- és pénzügyi vezetője.
– A piacon már számos olyan papír csomagolóanyag található, amely részben vagy teljes mértékben alkalmas az élelmiszerekkel való közvetlen érintkezésre. Többségét külföldön gyártják, és gyakran nem felelnek meg a helyi élelmiszer-termelők követelményeinek, így nem tudják kihasználni a papírcsomagolás előnyeit, mivel nem tudnak változtatni kivitelezésükön. Az élelmiszerekkel történő közvetlen érintkezésre alkalmas papírcsomagolás megfelelő meghatározását cégünk, a Smurfit Kappa Obaly Štúrovo, a. s. szakértőcsapata kiértékeli, és ez alapján készíti el ajánlatát, dizájnmegoldásait – zárja gondolatait Julius Mazan. //
Világújdonság: a magyar fűpapír, ami megmenti a fákat
Folyamatosan növekszik itthon a fűpapír iránti kereslet, egyéni fogyasztók és cégek egyaránt nagy érdeklődést mutatnak a környezetbarát alternatíva iránt – ezt tapasztalja a Cardex Európa Kft., Magyarország meghatározó ajándékozási, csomagolási termékeket forgalmazó vállalata, amely a napokban mutatta be hivatalosan fűpapírból készült „Green Grass” termékcsaládját.
A magyar szakemberek közreműködésével fejlesztett papír gyártásához sokkal kevesebb energiára van szükség, és környezetkímélőbb a hagyományos, farostból előállítotthoz képest, ezáltal minden harmadik fa megmenthető a kivágástól.
– A fűpapírból készült termékek ma már a Cardex csomagolóanyagainak mintegy 15 százalékát teszik ki, a legnagyobb érdeklődés a fűtasakok iránt tapasztalható. A környezetbarát termékre az egyéni vásárlók mellett egyre több cég figyel fel. Dinamikusan nő a céges megrendelések száma, ami azzal van összefüggésben, hogy ma már számos vállalatnál határozott célkitűzés a környezettudatosság növelése. Ennek nagyon jó eszköze és kifejezője a fűtasak, amely környezetbarát alternatívát nyújt az ajándékozások alkalmával – hangsúlyozta Pulay Balázs, a Cardex Európa Kft. ügyvezető igazgatója. //
Ez az összeállítás a Trade magazin 2022/11. számában olvasható
Kapcsolódó cikkeink
KSH: Az élelmiszeripar értékesítési árai 0,9 százalékkal emelkedtek
Szeptemberben az ipari termelői árak átlagosan 0,9 százalékkal magasabbak voltak…
Tovább olvasom >Az Alfa Group gyorsítaná az ingatlanok zöld átállását Magyarországon
Jelentősen fel kell gyorsítani a hazai ingatlanpiac ESG követelményeknek való…
Tovább olvasom >Hamarosan elkészül a második európai Heatcube a KALL Ingredients magyarországi telephelyén
A Kyoto Group bejelentése szerint jelentős előrehaladást ért el a…
Tovább olvasom >További cikkeink
Visszafogottabb eredményt hozott az ősz az idegenforgalomban
A nyári szezon növekedése után az ősz első hónapja visszafogottabb…
Tovább olvasom >Nagy Márton: A hazai fogyasztás erősödik
A hazai fogyasztás erősödik, a belső kereslet és az ettől…
Tovább olvasom >Csokiláz és pikáns rendelések – a magyarok így ünneplik a halloweent
Különleges rendelések és új édességtrendek Közép-Európában: egyre népszerűbbek az intim…
Tovább olvasom >