Coop: 30 év után is irányt mutat
Változékony, gyakran nehezen tervezhető gazdasági környezetben kellett helytállniuk 2024-ben is a hazai kereskedelmi szektor szereplőinek. A Coop Gazdasági Csoport azonban nemcsak ellenállt ezeknek a kihívásoknak, hanem tovább erősítette azt a stabil, fenntartható és értékalapú rendszert, amely immár harminc éve biztos pontként szolgál a vásárlók és a partnerek számára. A piac legnagyobb lefedettségű üzletláncának vezetőit, Pekó Lászlót, a CO-OP Hungary Zrt. igazgatóságának elnökét, valamint Tóth Gézát, a társaság vezérigazgatóját kérdeztük az elmúlt év tapasztalatairól és az előttük álló kihívásokról.
– Milyen év volt 2024 a Coop számára?

Pekó László
az igazgatóság elnöke
CO-OP Hungary
Pekó László: – Azzal szeretném kezdeni, hogy az idei év különleges számunkra, hiszen a Coop Gazdasági Csoport megalakulásának 30. évfordulóját ünnepeljük. Ez a három évtized egyértelműen bizonyítja, hogy az értékalapú, közösségi gondolkodás mentén működő kereskedelmi modellünk hosszú távon is működőképes. A tavalyi évet tekintve változékony gazdasági környezet és a szabályozói kihívások ellenére is eredményes évet zártunk. Árbevételünk elérte a 860 milliárd forintot, ami közel 4%-os növekedés 2023-hoz képest. A 2100 üzletből álló hálózatunk továbbra is biztosítja az alapvető ellátást az ország legtöbb településén, immár 1400 helyszínen.
– Milyen üzletfejlesztési eredményekre a legbüszkébbek?
Tóth Géza: – A Coop mindig is a helyi közösségek szolgálatában működött, és 2024-ben ezt újabb mérföldkövekkel erősítettük meg. Kiemelkedő eredménynek tartom, hogy a Magyar Falu Program támogatásával 12 milliárd forint ráfordítással 461 üzletet újítottunk fel, ezzel 450 ezer ember életminőségét javítva – olyan településeken, ahol gyakran a Coop az egyetlen élelmiszerbolt.
Emellett tovább bővült a Szuper Plusz üzleteink hálózata, amelyek egyszerre képviselik a modern, környezettudatos technológiát, a széles választékot és az egészségtudatos kínálatot. Már több mint ötven ilyen bolt működik országszerte, 2024-ben pedig 42 milliárd forint forgalmat realizáltak.
Fejlődött a törzsvásárlói rendszerünk is: a Coop Klub applikáció aktív felhasználóinak száma dinamikusan nő, és immár több mint egymillió visszatérő vásárlót köt össze velünk. A digitalizáció jegyében 12 franchise-üzletben már 39 önkiszolgáló kassza áll a vásárlók rendelkezésére, és ez a szám folyamatosan emelkedik.

Coop Szuper Plusz Gönyű községben
– A fenntarthatóság nemcsak cél, hanem gyakorlat is – mit jelent ez konkrétan a Coopnál?

Tóth Géza
vezérigazgató
CO-OP Hungary
Tóth Géza: – A Coop számára a fenntarthatóság nem kampánytéma, hanem hosszú távú stratégiai alapelv. Az elmúlt évben is folytattuk energiahatékonysági fejlesztéseinket: már 770 üzletünkön működik napelem, amelyek éves szinten 38 GWh villamos energiát termelnek – ez a teljes áramfogyasztásunk 23%-át fedezi.
Tovább korszerűsítettük hűtőrendszereinket, világításainkat, és a környezetterhelés csökkentése érdekében több mint 145 ezer liter használt étolajat gyűjtöttünk vissza 572 üzletünkben. A csomagküldési szokásokhoz igazodva már több mint 1000 csomagautomatánál vehetik át rendeléseiket vásárlóink, a Coop Klub tagok pedig több szolgáltatónál is kedvezményben részesülnek.
A RePont visszaváltási rendszerhez való csatlakozásban is előreléptünk: összesen 1295 ponton – automata vagy kézi átvételi hely formájában – biztosítjuk a visszaváltható göngyölegek leadásának lehetőségét.
Innováció terén pedig fontos mérföldkőhöz érkeztünk: Szegeden megnyitottuk első automata hibrid okosboltunkat, amely nappal hagyományos üzletként működik, este és hétvégén pedig távfelügyelet mellett, bolti dolgozók nélkül szolgálja ki a vásárlókat. Ez a bolt jól példázza, hogyan tudjuk ötvözni a korszerű technológiát a Coop értékalapú, helyi közösségeket kiszolgáló szemléletével.
– A Coop mindig hangsúlyt fektetett a magyar termékekre – most hol tartanak ebben?
Pekó László: – Ez valóban alapelv nálunk, és ma is határozottan érvényesítjük. A Coop kínálatában a magyar termékek aránya tartósan 80% felett van, bizonyos termékcsoportokban pedig ennél is magasabb. A tőkehús, baromfi, friss zöldség-gyümölcs szinte kizárólag hazai forrásból érkezik, és sok régióban pékáruk, cukrásztermékek, sőt kézműves helyi specialitások is kaphatók – ezeket szándékosan kisebb, magyar beszállítóktól szerezzük be.
A saját márkás kínálatunkat is folyamatosan alakítjuk, de itt már nem a választék bővítése a cél, hanem a szerkezet átalakítása. Egyre több olyan terméket fejlesztünk, amely speciális igényekre ad választ, és amely minőségi előrelépést jelent a meglévő portfólión belül. Több ilyen kereskedelmi innováció jelenleg is tesztelés alatt áll.

Kistelepülési üzletfejlesztés Sajópálfalán
– Milyen társadalmi ügyek mellé állt a Coop az elmúlt évben?
Pekó László: – A közösségi szerepvállalás nálunk nem kampányszerű, hanem szerves része a működésünknek. 2024-ben immár tizennyolcadik alkalommal rendeztük meg a Coop Rallyt, amellyel a hazai élelmiszeripar szereplőit támogatjuk és mutatjuk be – az esemény mára a magyar termékek népszerűsítésének egyik legismertebb fóruma lett.
A Magyar Olimpiai Bizottsággal (MOB) való együttműködésünk pedig már 29 éve tart. A tavalyi párizsi olimpián is aktívan hozzájárultunk az olimpikonok erkölcsi támogatásához, és digitális felületeinken az #együttvagyunknagyok kampányunkban több mint 100 ezres szurkolói közösséget mozgattunk meg. Az idei évben pedig újabb négyéves ciklusra meghosszabbítottuk együttműködésünket a MOB-bal.
A fiatalokat is támogatjuk: a Bartolák Mihály Fiatalokkal a Jövőért Alapítványon keresztül az elmúlt évben is 20 tehetséges diák tanulmányait segítettük.
A Coop Segély Alapítvány működése már 15 éves múltra tekint vissza, és 2024-ben is folytattuk az állami intézményekben élő, különleges ellátást igénylő gyermekek étkeztetésének támogatását – csak az elmúlt évben hat vármegyében, 2700 gyermek kapott segítséget mintegy 30 millió Ft értékű Coop saját márkás termékekből álló adománycsomaggal.
Emellett stratégiai partnerként működünk együtt a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetemmel, amellyel közösen adtunk át egy Coop névvel ellátott oktatótermet a budai campuson. Ezzel is hozzájárulunk a szakember-utánpótláshoz és az élelmiszer-ellátás biztonságához.
– Milyen célokkal vágnak neki a 2025-ös évnek?
Tóth Géza: – A 2025-ös év is számos bizonytalanságot tartogat, de a Coop Csoport egyik erőssége mindig is az volt, hogy képes volt alkalmazkodni a változásokhoz anélkül, hogy közben feladta volna az alapértékeit. A legfontosabb célunk továbbra is az, hogy stabil, megbízható ellátást biztosítsunk vásárlóinknak – főként ott, ahol más piaci szereplő már nincs jelen.
Továbbra is erősíteni szeretnénk a magyar termékek szerepét a kínálatban, és olyan fejlesztéseken dolgozunk, amelyekkel még inkább a vásárlói igényekhez tudunk igazodni – legyen szó technológiai újításokról, szolgáltatásbővítésről vagy a bolti élmény javításáról.
A környezettudatos beruházásokat is folytatjuk, és külön figyelmet fordítunk arra, hogy üzleteink működése minden téren megfeleljen a fenntarthatósági elvárásoknak.
Tudjuk, hogy a jövő kereskedelmét a jelen döntései formálják – és ez felelősség, amivel mi mindennap tudatosan élünk. Az elmúlt 30 év minket igazol, hiszünk abban, hogy döntéseinkkel a következő 30 év sikerét is megalapozzuk. (x)
Kapcsolódó cikkeink
Akciók, árak, alternatívák – promóciós helyzetkép a magyar háztartásokban
Turcsán Tünde, a YouGov ügyvezető igazgatója a Promóciók Napja konferencián…
Tovább olvasom >Promóció 2025: egyszerűség, adat, élmény
A Promóciók napjának nyitóelőadását Barna Tamás, a Republic Group tulajdonos-ügyvezetője…
Tovább olvasom >A kereskedelem tartotta magát a munkáltatói vonzerő terén – A bizonytalan gazdasági helyzet ártott az FMCG megítélésének
A kihívásokkal teli időszakból a Coca-Cola és a MediaMarkt jött…
Tovább olvasom >További cikkeink
Innováció és hagyomány kéz a kézben
Fenntartható fejlődés, technológiai újítások, tudatos márkaépítés – ezek mentén alakítja…
Tovább olvasom >A kiberbűnözés kora 2025 – Új gazdasági realitás
A kiberbűnözés éves globális kára 2028-ra elérheti a 14 ezer…
Tovább olvasom >Sweet Palermo® – a tökéletes paprika nyomában
A Sweet Palermo® paprikák története nem csupán egy sikeres fajtanemesítésé,…
Tovább olvasom >