Cognac & Co.

Szerző: Tisza Andrea Dátum: 2020. 02. 21. 10:19

A boralapú égetett szeszes italok az elmúlt két évtizedben a spiritek kategóriájának vesztesei közé kerültek. Mind a cognacok és armagnacok, mind a brandyk fogyasztása csökkent. A szakma globális szereplői 20 éve egymástól eltérően válaszolnak a kérdésekre: a cognacok kommunikációja a tradíciók hangsúlyozására vagy a fiatalok megszólítására építsen, illetve, hogy mennyire érdemes prémiumizálni a brandyt. Az italok hazai megközelítéséről a piac két meghatározó szereplőjét kérdeztük.

Boralapú égetett szeszes italok közül a Pernod Ricard itthon Martell cognacot és Ararat brandyt értékesít – mondja el Mosonyi Csaba, a forgalmazó cég marketingigazgatója. – Továbbra is kis piac a cognacoké, és nem is nagyon növekszik. A brandy prémium részével foglalkozunk, ez a szegmens növekszik, az Ararat egyre népszerűbb: a régi hírneve segíti a növekedésben. Ezeket az italokat elsősorban idősebbek isszák, fogyasztják, ajándékozási céllal veszik, vagy otthon, vendégség keretében, szivar mellett kóstolgatják, kortyolgatják. Létezik márkahűség a kategóriában, de inkább az ízvilághoz hűek a fogyasztók.

Palcsó Sára
marketingigazgató
Zwack Unicum

A Zwack a Lánchíd De Luxe Brandyt és a Maximilian likőrkülönlegességet forgalmazza – fejti ki Palcsó Sára marketingigazgató. – A piac kismértékben bővül. A termékek megtalálhatóak a kiskereskedelmi hálózatokban ugyanúgy, mint a gasztronómiában, a magasabb minőségű cognacok pedig jellemzően gourmet boltokban, borszaküzletekben, online áruházakban. Aperetifként és digestifként egyaránt fogyasztják őket. A magyar fogyasztó rendkívüli módon árérzékeny, de a magas árkategóriában inkább a márkahűség jellemző, többek között ezért is nehéz új márkával piacra lépni. A Zwack legutóbbi innovációja a Lánchíd brandy, melynek alapját egy kiváló 7 éves francia prémium borpárlat adja. A brandyt magyar tölgy- és gesztenyefa hordókban érleltük. Italszakértőnk a Lánchíd brandyből izgalmas koktélt alkotott, ebben a formában Budapest Sourként ajánljuk koktéllapokon.

A boralapú égetettszesz-termékek területén is megjelentek az innovációk, ilyen például az Ararat barackízesítésű prémium brandy, az Ararat Apricot – emeli ki Mosonyi Csaba. – A cognac nem alkalmazkodik a modern italfogyasztási szokásokhoz, de erre szerintem nincs is szükség. A hazai barmenek számára sem tűnik fontosnak ez a kategória, így aztán a hazai fogyasztás sosem fog a cognac-alapú koktélokról szólni. Az italfajta jövőjét leginkább az értékek mentén lehet elképzelni, az ital minőségének, presztízsének, ízvilágának tiszteletben tartásával.

A cognacok és brandyk újszerű fogyasztási módjait is láthatjuk már – mutat rá Palcsó Sára –, például jégre töltve, illetve különböző üdítőitalokkal, koktélként elkészítve. Viszont a cognac-alapú kevert italok a hazai bárszcénában még alig-alig jelentek meg néhány helyen, az út elején járunk, sokat kell még tenni a kategória népszerűsítése érdekében. A brandyt kedvelik a hazai mixerek, fantasztikus italokat készítenek belőle, a fogyasztók pedig akkor fogyasztják, ha ajánlja nekik a barman – azaz egyelőre még nincs a fejekben a voda&szóda, gin&tonik, negroni mellett a képzeletbeli listán.

A cognacok reklámkommunikációjában korábban a tradíció és a minőség volt a legfőbb kommunikációs irány – folytatja a szakember –, az elmúlt években pedig megjelentek a nemzetközi porondon az influencerekre és rap sztárokra építő kampányok, ezek rendkívül sikeresek. A különböző célcsoportban, országokban, kultúrákban más-más kommunikációs irány működik. //

Kapcsolódó cikkeink