Cofidis: átlagosan 33 ezer forintot szánunk karácsonyi ajándékokra
Idén november 21-ére esik a fekete péntek, azaz a karácsonyi bevásárlási szezon kezdete. A magyarok átlagosan 33 ezer forintot terveznek költeni szeretteik meglepetéseire, tizedük saját bevallása szerint valamivel többet, mint tavaly. Kétharmaduk úgy tervezi, hogy előre spórol az ajándékokra, míg 4 százalék hitelből fogja finanszírozni a fa alá kerülő csomagokat a Cofidis Hitel Monitor legfrissebb eredményei alapján.
Már ősszel a karácsonyra készülnek a magyarok
Novemberben indul a vásárlási láz
Szinte mindenki, a 18-69 éves korosztály kilenctizede tervez karácsonyra ajándékokat vásárolni szeretteinek. Ami a megajándékozottak számát illeti, a karácsonyi tervek nemigen különböznek a tavalyi ünneptől: 31 százalék 7 vagy több főt fog megajándékozni, közel ugyanennyien csak a legszűkebb körben (1-4 fő) osztják majd ki a csomagjaikat, míg 27 százalék 5-6 családtagnak, barátnak vesz majd meglepetést.
Bár a „hivatalos” vásárlási szezon csak november 21-én, a fekete pénteken indul, az ajándékozók 13 százaléka olyan előrelátó, hogy már ősszel el is kezdte a vásárlást. A legtöbben azonban novemberben (31%) és december első felében (25%) tervezik az ajándékok zömének beszerzését, ennél későbbre alig egynegyed hagyja, köztük is mindössze 4 százalék gondolja úgy, hogy az ünnepeket közvetlenül megelőző napokig ráér.
A legtöbben bevásárlóközpontba, plázába mennek majd a karácsonyi meglepetésekért (62%), míg 49 százalék hipermarketekből tervezi beszerezni a fa alá valót. Az internetet összességében a magyarok több mint egyharmada használja ajándékvásárlásra.
Minden tizedik magyar többet költ majd, mint tavaly
A karácsonyi ajándékokra szánt összeg alig tér el az előző év adataitól, személyenként átlagosan 6100 forintért terveznek ajándékot venni honfitársaink, összesen pedig körülbelül 33 ezer forintot költenek majd terveik szerint. Az idősebbek és a gyermeket nevelők ennél valamivel többet szánnak a karácsonyfa alatti meglepetésekre. A többség (55%) úgy nyilatkozott, hogy idén sem költ majd többet, mint korábban, bár kevesebbet sem terveznek kiadni. Saját bevallása szerint minden tízedik magyar idén anyagilag is tud emelni az ünnep fényén.
A karácsonyi kiadásokra az ajándékozni szándékozók több mint kétharmada takarékoskodik, köztük közel egyharmad (31%) már az őszi hónapokban félre is tett az ünnepekre. Az előre gyűjtögetők úgy tervezik, hogy a költségek több mint felét már december előtt összespórolják, de a többségnek aktuális havi jövedelmét (is) fel kell használnia az ünnepek előkészítésekor. Munkahelyi extra jövedelemben, jutalomban, utalványban összesen 18 százalék bízik, míg a téli ünnepek kiadásait 4 százalék finanszírozná kölcsönből.
Szórakoztató elektronika és szépségápolás a sláger
Ami a tervezett beruházásokat illeti, a Cofidis Hitel Monitor adatai alapján a karácsony közeledtével nő a szépségápolási, IT- és szórakoztató elektronikai termékek, illetve az ajándék jellegű élelmiszerek iránti kereslet, párhuzamosan a családi eseményekre való költési tervekkel. Bár a megkérdezettek csak kis hányada vallott úgy, hogy kifejezetten ajándékvásárlási célból venne fel kölcsönt, a következő negyedévben összességében kisebb-nagyobb beruházásokhoz 22 százalék fordulna pénzintézethez segítségért. A beruházási, vásárlási tervek kapcsán felmerülő hiteligény jellemzően kisebb összegű: döntő többség (76%) félmillió alatti összeget igényelne, felük pedig 100 ezer forintnál kevesebbel is elégedett lenne.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Fogyasztóvédelmi kiválóságok díjazása: elismerték a 2024. év legjobbjait
Az idei év kiemelkedő fogyasztóvédelmi referensei és különdíjazottjai vehették át…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelés 0,2 százalékkal mérséklődött októberben
Októberben az ipari termelés volumene 0,2, munkanaphatástól megtisztítva 3,1 százalékkal…
Tovább olvasom >A technológiai fejlődés és az üzleti utazások
Az International Workplace Group (IWG) – a hibrid munkamegoldások piacának…
Tovább olvasom >