Chez mélyhűtő!

Szerző: Ipacs Tamás Dátum: 2025. 10. 01. 16:40
🎧 Hallgasd a cikket:

Munkaerőhiány, infláció, hatékonysági kényszer – a vendéglátás előtt álló kihívásokra növekvő mértékben adnak választ a mélyhűtött élelmiszerek. Cikkünkben a piac meghatározó szereplői beszélnek elfogadottságról, eredményekről, termékelőnyökről, fejlesztési elképzelésekről.

A cikk a Trade magazin 2025/10. lapszámában olvasható.

Podán Márk
beszerzési vezető
METRO

Mélyhűtött termékeink választéka országosan 13 áruházban és országos lefedettséggel a kiszállításban is elérhető a hazai vendéglátás számára – mondja el Podán Márk, a METRO Magyarország beszerzési vezetője. – Ezeknek az áruknak a piaca, ahogy minden egyéb alapanyagé is, az elmúlt évek során a kényelmi szükségletek irányába indult. A piacot széles készételválaszték jellemzi, amely nemcsak lefedi a különböző megoldású, ízvilágú termékek körét, de méretben is választási lehetőségeket ad.

A vendéglátás különböző nehézségekkel néz szembe. A szakképzett munkaerő hiánya miatt előtérbe kerülnek a minél inkább feldolgozott, előkészített termékek. A csökkenő éttermi fogyasztás nehezebben kiszámíthatóvá teszi a vendégek számát, így a fagyasztott készlet segíti a készletgazdálkodást a friss termékekkel szemben.

Ugyanakkor egyre szélesebb igény mutatkozik a fogyasztók részéről a különböző ízvilágú ételekre, ezt az elvárást is kielégítik a fagyasztott készételek. Az ételallergia egyre erősebben jelen van a fogyasztók körében, így a glutén- és laktózmentes termékek létjogosultsága szintén erősödik.

Kósa Tamás
belkereskedelmi igazgató
Hungerit

– A hazai vendéglátás számára – érvel Kósa Tamás, a Hungerit Zrt. belkereskedelmi igazgatója – a gyorsaság, a kiszámítható minőség és a költséghatékonyság kulcskérdés. A Valdor márka panírozott, készre sütött baromfitermékei pontosan ezekre az igényekre adnak választ. A kínálatban megtalálhatók a klasszikus csirkemellfilék és minifilék, nuggets és falatkák, valamint sajttal töltött különlegességek. A közös nevező: rövid regenerálódási idő, egyenletes minőség és egyszerű porciózhatóság.

A HoReCa-szektort ma az infláció, a konyhai munkaerőhiány és a hatékonyság iránti igény formálja. A Valdor készre sütött megoldásai minimális előképzettséget igényelnek, csökkentik a hibalehetőségeket, és lehetővé teszik, hogy akár kevésbé tapasztalt dolgozók is stabil minőséget biztosítsanak rövid idő alatt. A hosszú fagyasztott eltarthatóság pedig raktározási biztonságot nyújt a szezonális ingadozások idején.

A panírozott termékek vendéglátói elfogadottsága mára magas: a gyorséttermektől a közétkeztetésig egyre több helyen választják a mélyhűtött baromfitermékeket, hiszen a vendégélmény szempontjából a gyors kiszolgálás és az állandó ízvilág ugyanúgy meghatározó, ahogy a frissesség.

Igények és válaszok

Kapás Gyula
üzletágvezető
Nestlé Professional

– A piaci trendek egyértelműen a konyhai hatékonyság, a raktározhatóság és a munkaerőhiány irányába mutatnak – véli Kapás Gyula, Nestlé Professional üzletágvezetője. – A gyorsfagyasztott, előkészített termékek lehetővé teszik a gyors tálalást, csökkentik az élőmunkaigényt, és hosszú minőségmegőrzési idejük révén logisztikai előnyt biztosítanak. Fontos, hogy a biztonságos hűtőláncot garantáló szállítási forma eltérő logisztikai feltételeket követel meg: alapkövetelmény, hogy a szállító garantálni tudja a minőségi szolgáltatást.

A Nestlé Professional Garden Gourmet márkája évek óta elkötelezetten támogatja a fenntarthatóbb étkezési szokásokat, különösen a vendéglátásban. A hazai HoReCa-szektor számára kínált mélyhűtött termékportfóliónk célja, hogy ízletes, praktikus és gazdaságos alternatívát nyújtson a növényi alapú étkezés iránti növekvő keresletre.

Kínálatunkban megtalálhatóak a Sensational Vegán Burger, Vegán Schnitzel, Vegán Nuggets, Vegán Golyók, Vegán Darált, Vegán Falatkák és Vegán Sausage termékek, valamint a VUNA, amely a tonhal növényi alternatívája. Ezek a termékek jellemzően 2 kg-os kiszerelésben, 3×2 kg-os kartonban érhetők el.

A vendéglátás szereplői egyre nyitottabbak a növényi alapú alternatívákra, különösen, ha azok ízletesek, sokoldalúan felhasználhatók és könnyen elkészíthetők. A Garden Gourmet termékek kiválóan alkalmazhatók hamburgerekben, tortillákban, tésztákban, salátákban, pizzákon vagy akár főzelékfeltétként is.

Nagy Ádám
ügyvezető igazgató
Nádudvari Élelmiszer

– A HoReCa vonalon az utóbbi években – mutat rá Nagy Ádám, a Nádudvari Élelmiszer Kft. ügyvezető igazgatója – felértékelődött a mélyhűtött termékek szerepe, bővültek lehetőségeik. Az éttermi szolgáltatásokban hosszú évekig igyekeztek kerülni a félkész- és késztermékek használatát, ám a megváltozott körülmények miatt nőtt a mélyhűtött élelmiszerek piaci súlya – ehhez a piac minden szereplőjének alkalmazkodnia kell, így a konstans minőség, a sokszínűség, a megfelelően alacsony ár-érték arány, amit a konyhákban a fagyasztott félkész- és késztermékeinkkel biztosítani tudunk, felértékelődik.

Változatos portfólióban kínáljuk panír­üzemünkben termékeinket, rántott zöldségek, sajtok és húsok, levesbetétek, a könnyen és sokféleképpen felhasználható termékek széles skáláját nyújtjuk a fogyasztóknak – ezeket nagy kiszerelésben is biztosítani tudjuk a vendéglátás szereplőinek.

A jó minőségű alapanyag biztosítása, a kiváló minőségű gyártástechnológia, a folyamatos egyenletes áruellátás, az otthoni ízeket biztosító, változatosan elkészíthető termékportfólió jó hívószó a HoReCa szereplőinek. A fast food divatot teremtett a panírozott termékekkel, így ezek napi szintű megjelenése mind a catering, mind a vendéglátás vonalán kissé egyszerűbbé vált.

 

Az európaiak 63%-a úgy véli, hogy a fagyasztott élelmiszer ugyanolyan tápláló, mint a friss

A felhasználó oldaláról

Semsei Rudolf - Vakvarjú

Semsei Rudolf
tulajdonos
Semsei Gastronomy
cégcsoport

– Cégcsoportunkban, amelyhez a közkedvelt VakVarjú étteremcsalád, a Dobay cukrászdák és a Budapest Party Service is tartozik, tudatosan használunk mélyhűtött alapanyagokat – hangsúlyozza Semsei Rudolf, a Semsei Gastronomy cégcsoport tulajdonosa. – Tapasztalataink szerint ezek hozzájárulnak a stabil minőséghez és a kiszámítható ízvilághoz, ami a vendégeink elégedettségét is szolgálja.

Más-más okból, de mindhárom üzletágunkban jelen vannak a mélyhűtött alapanyagok. A rendezvénygasztronómiában például fontos, hogy a szezonokon átívelően is változatos kínálatot tudjunk nyújtani.

Ha egzotikus gyümölcsökre van szükségünk egy desszerthez, fagyasztott formában mindig elérhetők, miközben frissen sokszor nem beszerezhetők megfelelő minőségben. A cukrászüzemben olyan püréket – például mangót vagy passiógyümölcsöt – használunk, amelyek nélkül bizonyos mousse-ok vagy torták, friss termékek híján, egyszerűen nem készülhetnének el.

Az éttermek konyháiban pedig egészen más a megközelítés: itt a nagy vendégforgalom és a korlátozott előkészítő kapacitás miatt például a fagyasztott burgonyatermékek segítenek abban, hogy a fogások mindig megbízható minőségben kerüljenek a vendégek tányérjaira.

– A piac egyértelműen a kényelmi megoldások irányába halad – elemez Podán Márk –, az ilyen igényeket is kiszolgálják a mélyhűtött termékek – mindez a mai modern gyártástechnológiának köszönhetően nem jár minőségi kompromisszumokkal.

Mélyhűtött választékunk rendkívül széles, következő lépésként a „mentes” termékkör fejlesztésén dolgozunk, legyen szó akár desszertekről, fagylaltokról vagy készéte­lekről.

Szem előtt tartjuk a vendéglátás sokszínűségét: a közétkeztetés számára például fontosak a nagy kiszerelésű termékek is, így folyamatosan nyomon követjük e szükségleteik teljesülését.

A mélyhűtött termékek választéka – a piac igényei és változásai miatt – biztosan tovább fejlődik majd a következő években. Markáns piaci tendencia a fenntartható csomagolás és megoldások iránti elkötelezettség; a termékfejlesztéseket ez is nagyban befolyásolja majd.

Trendek mentén

– Fejlesztéseink a közeljövőben is a piaci trendekhez igazodnak – mondja el Kósa Tamás – új ízek és töltelékek, mentes és egészségtudatos panírozások is fókuszban vannak. A professzionális felhasználást 2,5–5 kg-os HoReCa-kiszerelések, könnyen kezelhető, praktikus csomagolások támogatják.

A Valdor hároméves piaci előrejelzése stabil növekedéssel számol: a készre sütött, panírozott termékek szerepe tovább erősödik, miközben a prémiumizáció, az allergénmentes fejlesztések és a fenntartható csomagolási megoldások lesznek a fejlődés motorjai.

– A közeljövőben limitált idejű termékekkel, új ízprofilokkal és street foodra optimalizált megoldásokkal készülünk – emeli ki Kapás Gyula. – A termékfejlesztés során kiemelt figyelmet fordítunk a professzionális kiszerelésekre és a fenntartható csomagolásra. Az egyre gyorsabban fejlődő, magas színvonalú gyártástechnológiának köszönhetően, a kategória további terjedésére számíthatunk: e termékek teljesen elfogadottak lesznek bizonyos csatornákban, értékesítőhelyeken, és lehetőség nyílik a választék fejlesztésére magas minőségben.

A következő három évben célunk, hogy vezető szereplővé váljunk a növényi alapú húshelyettesítők piacán, és tovább erősítsük kategóriafejlesztő szerepünket a HoReCa-szektorban. A termékeink többsége vegán, Nutri-score A minősítéssel rendelkezik, csomagolásaink újrahasznosíthatóak – ezzel is hozzájárulunk a fenntartható vendéglátáshoz.

Igények és termékelőnyök

– Panírozott termékeink kiszereléseinek megválasztásakor mindig vizsgáljuk – magyarázza el Nagy Ádám –, hogy a termék szállítása milyen termékromlást okozhat – ettől függ a méretválasztás. A fenntartható módon elkészített, egyenletesen magas minőséget és változatos elkészítési lehetőséget biztosító folyamatos áruellátás, az időtakarékos felhasználás olyan előnyhöz juttathatja a HoReCa szereplőit, ami miatt megkerülhetetlen a jó minőségű fagyasztott termékek használata. Termékfejlesztéseink alkalmazkodnak a trendekhez, figyelünk a vegán, vegetáriánus és más irányzatokra, és folyamatosan lépünk ki a piacra újabb termékekkel, termékcsoportokkal.

Jelenleg egy komoly beruházás előkészítésében vagyunk, mert a panírüzemünk az utóbbi 1-1,5 évben maximális kihasználtsággal dolgozik. Ennek eredményeként az új üzemben a termelésünk megháromszorozódik. Minőséget, otthoni ízeket tudunk kínálni, és ha ez időmegtakarítást jelent a felhasználóknak, csak sikerünk lehet.

– A modern fagyasztási technológiáknak köszönhetően – erősíti meg Semsei Rudolf – ma már egyáltalán nem kell attól tartani, hogy a fagyasztott zöldségek vagy gyümölcsök gyengébb minőségűek lennének a frisseknél. Ezek a betakarítás után szinte azonnal, gyorsfagyasztással kerülnek feldolgozásra, így megőrzik a színüket, állagukat, ízüket és a tápanyagtartalmuk nagy részét is.

A fagyasztott alapanyag kiszámítható és biztonságos is: árban stabilabb, szezonon kívül is elérhető, ráadásul segít csökkenteni az élelmiszer-hulladékot, hiszen hosszabb ideig eltartható. Fontos szempont az is, hogy fagyasztva nagy mennyiséget tudunk tárolni belőlük, ezért kevesebbszer kell rendelni ezekből, ezzel csökken ökológiai lábnyomunk, így használatuk fenntarthatósági szempontból is fontos számunkra.

 

Prémium fagyasztott termékek

Nyugat-Európában a fagyasztott élelmiszerek már nem a friss áruk „másodhegedűsei”, hanem a vendéglátás professzionális eszközei. A HoReCa-szektorban – a fine dining éttermektől a szállodai konyhákon át a franchise-láncokig – egyre erősebb a prémium fagyasztott kínálat, amely stabil minőséget, munkaerő-megtakarítást és menüinnovációt biztosít.

A fagyasztott termékek csökkentik az élőmunkaigényt és logisztikai előnyt adnak

A vendéglátásban egyszerre jelent kihívást a munkaerőhiány, a költségek növekedése és az alapanyagok szezonális elérhetősége. Az egyenként gyorsfagyasztott, pontosan adagolt termékek ezekre stabil megoldást adnak: kiszámítható minőséget és árakat garantálnak, miközben csökkentik a konyhai előkészítési terheket és a veszteséget. A prémium fagyasztott termék így nem kényszer vagy kompromisszum, hanem tudatos szakmai választás.

A kínálat mára a teljes spektrumot lefedi:

Gourmet készételek, séfek által fejlesztett receptekkel, ready-to-serve formátumban.

Tengeri különlegességek, amelyek a fagyasztásnak köszönhetően egész évben elérhetők, MSC-tanúsítvánnyal a fenntarthatóság jegyében.

Növényi fehérjék, amelyek a vegán, vegetáriánus és flexitáriánus vendégek igényeit szolgálják ki, hosszú eltarthatósággal.

Prémium desszertek és pékség, előre szeletelt tortáktól a minőségi fagylaltokig, amelyek egyedi tálalással azonnal éttermi szintet képviselnek.

A piac országonként más-más fókuszt mutat: Franciaországban a Sysco szezonális és világkonyhai kínálata erős, Németországban a METRO Chef és a FrischeParadies convenience és prémium portfólióval dolgozik, míg az Egyesült Királyságban a Bidfood és a Brakes vezetik a trendet.

A nyugat-európai iparági lapok szerint 2024–2025-ben a fagyasztott kínálatban tovább nő az „egzotikus és prémium” termékek aránya. Ez a fejlődés a jövőben még inkább stratégiai eszközzé teszi a mélyhűtött megoldásokat: egyszerre oldják meg a munkaerőhiányt, biztosítják az állandó minőséget, és támogatják a menü folyamatos megújítását.

Kapcsolódó cikkeink