Jövőre változik a transzferár szabályozása

Szerző: Trademagazin editor Dátum: 2017. 12. 01. 09:00

A Nemzetgazdasági Minisztérium tervezete értelmében a jelenlegi nyilvántartási formát egy jóval komplexebb és bonyolultabb verzió váltaná fel a kapcsolt vállalkozások esetében, amely már nemcsak a nagyvállalatokat, hanem a kis- és középvállalkozásokat is érinti, jelentős adminisztrációs terhet rakva ezzel rájuk.

A tervezet egyik legfontosabb újdonsága, hogy a kapcsolt vállalkozásokra vonatkozóan az új rendeletből hiányzik a 2009 óta hatályos törvény 1. § (3)/b része, amely arról rendelkezik, hogy a kis- és középvállalkozásokat nem terheli nyilvántartási kötelezettség. A tervek szerint az új rendeletet a 2018-ban kezdődő adóévi adókötelezettséghez kapcsolódó nyilvántartásokra kellene először alkalmazni. Érdemes figyelembe venni, hogy 2016 óta már az ügyvezetői egyezőség is kapcsolt viszonyt eredményez egy vállalkozás esetében.

A Crowe FST transzferár-tanácsadási területének igazgatója Békési Orsolya elmondta:

– A módosítás miatt rendkívül súlyos adminisztrációs terhekre számíthatnak a kis- és középvállalkozások, ráadásul a legtöbb érintett céget váratlanul érheti a törvényi módosítás. Továbbá lényeges módosítás, hogy a mostani transzferár-nyilvántartási formákat egy új váltaná fel, amely egy fődokumentumból és egy helyi dokumentumból áll. Ez a verzió a korábbiakhoz képest jóval összetettebb, mivel több információt tartalmaz az érintett cégről, illetve a cégcsoportról.

Illetve kiemelendő, hogy amennyiben a felek szóbeli szerződést kötöttek egymással, annak a részletes tartalmát is le kell írni ezentúl, vagyis az ilyen típusú szerződésekre is nagyobb figyelem irányulhat.

A tervezetben ugyanakkor jelentős könnyítést jelent, hogy amennyiben nincs jelentősebb változás a cég életében, akkor az érintett cégnek az összehasonlíthatóként kiválasztott vállalkozásokra vonatkozóan készített adatbázisszűrését elég lesz háromévente, míg a pénzügyi adatokat évente frissítenie. //

Kapcsolódó cikkeink