Celsius-fokozás

Szerző: Ipacs Tamás Dátum: 2025. 02. 20. 15:06

Az élelmiszer-kereskedelemben használt hűtők piacának alakulását elsősorban az energiaárak határozzák meg, de főszerepet kap az eladásösztönző funkció és persze a digitalizáció felgyorsulása is. A szegmens néhány nagy szereplőjét a tanácsadással, szervizzel kapcsolatos tevékenységükről is kérdeztük.

A cikk a Trade magazin 2025/2-3. lapszámában olvasható.

Kisgyörgy Gábor
területi képviselő
Liebherr Magyarország

A fagyasztott élelmiszereket kínáló berendezések esetében látványos „evolúció” zajlott le, amit az eladásösztönzés, illetve az alapterület- és költségoptimalizálás indukáltak – mutat rá Kisgyörgy Gábor, a Liebherr Magyarország Kft. területi képviselője. – Eleinte a mélyhűtő ládák magukban álltak az üzletekben. Később ezeket szigetszerűen kezdték elhelyezni, a tetejükön pedig állványok jelentek meg, ahol hűtést nem igénylő cikkeket kínáltak a boltok. Majd a neutrális polcokat felváltották a mélyhűtött felépítmények, manapság pedig már egyre több helyen találkozunk a sorolható, üvegajtós, álló mélyhűtőkkel. Ezek használatával lehet egységnyi alapterületen a legtöbb mélyhűtött árut bemutatni, értékesíteni és a fagyasztott élelmiszer nagyon fontos része a boltok kínálatának.

Elsődlegessé vált az áruk eladásösztönző, impulzusvásárlásra biztató bemutatása, ezért a készülékek üvegfelületei (TDA) egyre nagyobbak lettek. A különböző felügyeleti és riasztási rendszerek alkalmazása egyre elterjedtebb, segítségükkel például nyitvatartási időn kívül is gyorsan lereagálhatóak az esetleges készülékmeghibásodások.

A Liebherr a piac valamennyi szereplője számára kínál hűtési megoldásokat: az áruházi hűtőbútorokon, ládákon, mélyhűtött felépítményeken és vertikális mélyhűtőkön kívül italhűtőket, promóciós hűtő- és mélyhűtő szekrényeket is gyártunk. Emellett biztosítunk készülékeket a helyben sütött pékárut forgalmazó, valamint a helyben fogyasztásra is termelő üzletek számára.

Igények és költségek

Károlyfi Zsuzsanna
ügyvezető
Interlevin Európa

– Cégünk a hűtőberendezések kis- és közepes nagyságú retail üzleteknek történő értékesítésében jár az élen – mondja Károlyfi Zsuzsanna, az Interlevin Európa Kft. ügyvezetője. – Főleg beépített aggregátos termékeket kínálunk, de vannak gyárak, ahol külön kérésre a telepítésre is előkészítik termékeinket.

Az energiaárak drasztikus emelkedésével megnőtt a kereslet az energiatakarékos hűtők iránt, még ha azok picit többe is kerülnek. A gyártók is egyre inkább a környezetkímélő konstrukciók felé fordulnak.

Ugyanakkor az energiahatékony berendezések terjedését hátráltatja is az energiaárak emelkedése. Ugyanis ezt a terhet több kisebb bolt már nem bírta elviselni, így a bezárások után a használt gépek piaca is fellendült, és a sok kisebb energiahatékonyságú gép visszakerült a körforgásba.

Az Interlevin legnépszerűbb termékei a csemegepultok, fali regál hűtők és üvegajtós hűtő- és fagyasztóberendezések. A termékeket külön megrendelésre hozzuk be, raktárkészletünk általában nincs, de viszonylag gyakran megyünk a gyárainkba áruért.

Népszerűek a sonkahűtőink, a húsérlelő hűtőink, illetve a két hőmérsékletű fagyasztóládáink is. A manuális vezérlést felváltotta az elektronikus hőfokszabályozás, ami azért nagyobb hibalehetőséget is magában hordoz.

Horváth Tamás
területi értékesítési
vezető
EPTA International

– Az Epta a termékek széles skáláját kínálja a kereskedelmi hűtéstechnika terén – hangsúlyozza Horváth Tamás, az EPTA International Kft. területi értékesítési vezetője –, kezdve a pozitív és negatív hőmérsékletű rendszerre kötött, illetve saját aggregáttal rendelkező (Integral és Plug-in) moduláris hűtőbútorokkal egészen a fejlett energiahatékony hűtőrendszerekig. Ezen a téren teljes körű és innovatív technológiai kínálatot nyújtunk, tanácsadással és tervezéssel, hogy teljes mértékben megfeleljünk a kiskereskedelmi partnereink különböző igényeinek.

Az élelmiszer-kereskedelemben a hűtőbútorok és -rendszerek kiválasztásának elsődleges szempontjai a kereskedők igényeinek, az egyedi tervezési követelményeknek és az üzletek adottságainak való megfelelés, ehhez energiahatékony és hosszú távon fenntartható megoldásokat kínálunk. Az iparág mind a technológia, mind a szabályozás tekintetében rendkívül gyorsan fejlődik, ezért folyamatosan frissítjük a kínálatunkat – figyeljük és próbáljuk megelőzni a piaci trendeket.

A digitalizáció tekintetében a cégcsoport kínálata egyre bővül, és az EptaService által nyújtott fejlett szolgáltatási csomagokban testesül meg. A „Nagy szakértelemmel az Ön szolgálatában” vezérelv alapján kidolgozott program különböző osztályokba szerveződik, amelyek egyrészt a karbantartást, a hibaelhárítást és a 0–24-es segítségnyújtást jelentik, másrészt a kiegészítő szolgáltatásokat, mint például a távfelügyelet, valamint a digitális szolgáltatásokat, amelyek hozzáférést biztosítanak az EptaService digitális központhoz és a fejlett diagnosztikai platformokhoz.

A folyamatos KF-munka eredménye az egyre korszerűbb technológia (maglódi Auchan)

Okos megoldások

Szabó Tamás
tulajdonos-értékesítési
vezető
Assur

– A hagyományos elektromechanikus vezérlés teljesen eltűnik a kereskedelmi szektorban – véli Szabó Tamás, az Assur tulajdonos-értékesítési vezetője –, a digitális vezérlés vette át a helyét, illetve pár éve megjelentek az érintőkijelzős modellek is. Továbbá egyre fejlettebb hőmérsékleti adatgyűjtő rendszereket és SMART megoldásokat is kezdenek alkalmazni a gyártók, melynek köszönhetően a távoli elérés és a működési paraméterek távoli monitorozása is lehetővé válik.

Az üzletekben régebben nagy, nyitott hűtők voltak a jellemzőek, de a növekvő energiaköltségek miatt a hűtéstechnikai szempontból jobb hatásfokot biztosító nyíló- vagy tolóajtós hűtőkre tapasztaltunk nagyobb keresletet.

Cégünk a belga székhelyű Diamond cég hűtővitrinjeit, hűtött fali regáljait, bemutató hűtőit és hűtőpultrendszereit forgalmazza már 30 éve Magyarországon. Mindezek mellett hűtő- és mélyhűtőkamrákkal, üvegajtós Liebherr hűtőkkel és impulzus árusító hűtőládákkal is állunk retail partnereink rendelkezésére. Vásárlóink között megtalálhatók a nagy nemzetközi üzletláncok is, de főként a kisebb, független kereskedelmi egységek, delikátüzletek, látványpékségek, kávézók és cukrászdák keresik és vásárolják termékeinket.

– A hűtőberendezések teszik ki az üzletek energiafogyasztásának jelentős részét – állítja Kisgyörgy Gábor –, ez akár 40-50% is jelenthet, ezért az energiaárak növekedésével a kiválasztás során elsődleges szempont lett az energiahatékonyság. 2021 óta a kereskedelmi hűtőberendezések esetében is kötelező az energiahatékonysági címkézés, így könnyebben összehasonlítható a készülékek fogyasztása. Költséghatékonyabb üzemeltethetőségük miatt előtérbe kerültek a „plug-in” készülékek.

Úgy gondolom, az egyszeri beruházási költség helyett az üzemeltetés teljes költsége (TCO) vagy komplexebb beruházások esetén az alternatívákat is figyelembe vevő (TVO) metódus használatával minimalizálható a rossz döntések esélye. A vásárlói élmény biztosítása ugyanakkor gyakran felülírja a racionalitást. A tejtermékeket például nyitott fali regálokban találjuk sok boltban – ezzel elérhető közelségbe kerül az áru, viszont magasabb a készülék fogyasztása, mint egy ajtóval szerelt változaté.

Partnereinknek teljes körű szolgáltatást nyújtunk, amit „One-stop shop” metódusnak hívunk. A tervezéstől a készülékek szállításán és installálásán át a szervizelésig mindent saját kézben tartunk. Teljes körű tanácsadást, közvetlen gyári támogatást, magyar nyelvű vevőszolgálatot biztosítunk ügyfeleinknek, és országos szervizhálózattal rendelkezünk. Gyártócégként az alkatrészellátást közvetlenül biztosítjuk.

Ergonomikus, sorolható, üvegajtós, plug-in mélyhűtők – legnagyobb kapacitás egységnyi alapterületen

Karbantartás, tanácsadás

– Választáskor a kis- és középkategóriájú kereskedelmi egységeknél még mindig az ár a döntő tényező – emeli ki Károlyfi Zsuzsanna –, viszont a pályázatok megnyitásakor fel szokott csillanni a remény, hogy partnereink a műszaki tartalmat és a tartós konstrukciókat helyezik előtérbe. Speciális igények leginkább a termékpromóciókra szoktak felmerülni (hűtősziget, matricázás és hasonlók), segítséget ezekben is tudunk nyújtani.

A rossz vásárlói döntéshez elsősorban az árérzékenység vezethet, de persze érthető, hogy meghatározó tud lenni, ha egy adott keretből kell gazdálkodni és nincs más forrás. Rengeteg a félrevezető web­oldal, rendkívül kecsegtető árakkal, de mögötte semmi szaktudás, valós magyar cég. Erre nagyon kell vigyázni, nem pusztán itt, hanem bármilyen netes rendelésnél.

A használatkor a legjellemzőbb hiba a legfontosabb karbantartási szabály be nem tartása, hogy évente legalább egyszer lássa egy hűtőszerelő a gépeket – pedig az odafigyelés hosszú távon mindenképp kifizetődő!

Úgy gondolom, egy komoly cégnél az országos szerviz, a gyors alkatrészbeszerzés, a garanciális időn belüli és túli gyors javítás alapkövetelmény. A tanácsadás pedig az elmúlt 30 évben szerzett tapasztalataink alapján szintén borzasztóan fontos, hogy a vevő azt kapja, amire igazán szüksége van, és elégedetten távozzon, esetleg a későbbiekben szívesen térjen is vissza hozzánk.

– Ebben a tradicionálisan energiaigényes és jelentős környezeti hatással bíró ágazatban – magyarázza Horváth Tamás – a fenntartható innováció iránti elkötelezettségével az Epta az iparág környezetbarát átalakulásának vezetőjeként jelent meg. Folyamatosan törekszünk hűtőberendezéseink teljesítményének maximalizálására a környezetbarát tervezés és energiacímkézés európai irányelveivel összhangban.

Ennek köszönhetően új termékeink még jobb energiaosztályt képviselnek a korábbi modellekhez képest. Erre példa a Costan Outfit termékcsaládjának bővítése, ahol az új Batik üvegajtós modellek B energiaosztályt értek el, szemben a nyitott változat D energiaosztályával.

A kiskereskedők számára átfogó értékesítés előtti és utáni tanácsadást nyújtunk. A támogatást tovább erősíti egy innovatív alkatrész e-shop platform is.

– A gépek kiválasztásakor a vásárló számára legfontosabb a méret és a kapacitás – állapítja meg Szabó Tamás –, illetve, hogy milyen funkcióra, milyen hűtési feladatra kell a hűtőt beszereznie. Amennyiben egy meglévő üzletberendezésbe kell illeszteni egy új gépet, úgy a design, az utólagos dekorálhatóság és a színválasztás lehetősége is jelentős szerepet kap. Természetesen az ár is lényeges választási szempont, de szerencsére a hűtővásárlás terén is egyre tudatosabbak a vásárlók, és egyre kevesebben keresik a legolcsóbb – és ezzel a leggyengébb minőséget jelentő – hűtéstechnikai megoldásokat.

Teljesíthetetlen igénnyel nem igazán szoktunk találkozni. Beszállító partnereinknél a hűtéstechnika széles spektruma áll rendelkezésünkre: amit a vevő speciális igénynek gondolna, az lehet nálunk egy standard gép a kínálatunkban.

A gépek kiválasztásában személyes tanácsadással és helyszíni felméréssel segítjük partnereinket, az általunk forgalmazott készülékek garanciális és garancia­időn túli szervizellátását pedig országos szervizlefedettséggel és gyári alkatrész-utánpótlással biztosítjuk. //

 

Promóciós eszközként

Roboz Robert
ügyvezető
SilverDot Communications

Az élelmiszerüzletekben másodlagos kihelyezésként használható, de a fogyasztói promóciók támogatására is alkalmas praktikus eszközöket kínál a SilverDot Communications marketingügynökség – a részletekről Roboz Robert, a cég ügyvezetője beszélt lapunknak.

A display hűtőket az ügynökség tervei, egyedi instrukciók alapján a Thermotechnika-Crown Cool Kft. gyártja. Az egyszerű és praktikus eszköz minden oldala egyedi a megrendelő által tervezett kreatív dizájn alapján mágneses fóliával dekorálható, amely a készülék teljes felületét lefedi.

A kreatív gyártását minden esetben az ügynökség végzi, mivel egy speciális ferromagnet anyagról van szó.

Magukat a hűtőket jellemzően az adott ügyfél helyezi el a választott üzletekben az előre egyeztetett időpontokban, akár éves tárgyalások során megállapodva a részletekről. A bérleti díj nem tartalmazza a foglalási díjat, ezek minden esetben a gyártó és a kereskedelmi lánc közötti szerződés részei.

A hűtőegység egyik előnye a könnyű mozgathatóság, így akár rövid idő alatt több helyszínen is elhelyezhető, például promóciós időszakokban. A bérlők gyakran kasszazónákban vagy forgalmas helyeken helyezik el, de lehetőség van kreatív termékkapcsolásra is, amikor a készülékek egy adott termék mellé kerülnek, például sajt mellé szalámi vagy alkoholos ital mellé üdítő.

Az első feltöltést rendszerint az ügynökség végzi az ügyfél által meghatározott planogram alapján, erre azért van szükség, hogy a kívánt vizuális és funkcionális megjelenést biztosítani lehessen. A feltöltés és kihelyezés során fényképes dokumentáció készül, amit a SilverDot saját észrevételeivel kiegészítve továbbít az ügyfélnek.

A hűtőegységek műszaki szervizelését kizárólag a SilverLine Consulting szakemberei végzik a garanciális feltételek betartása érdekében. A meghibásodási arány nagyon alacsony, mivel megbízható konstrukcióról van szó. Esetleges meghibásodás esetén 48 órás cseregaranciát biztosítanak. //

Kapcsolódó cikkeink