Trade magazin > Hírek és cikkek > Piaci Hírek > Céges várakozások: sok munkáltató tervez létszámbővítést jövőre – Profession.hu
Céges várakozások: sok munkáltató tervez létszámbővítést jövőre – Profession.hu
Munkaerőfelvételre készülnek a hazai cégek, sok helyen a szükséges költségkeretet és a toborzást végző munkatársak létszámát is bővíteni fogják jelenlegi terveik szerint. A megfelelő jelöltek megtalálásában az állásportálokra támaszkodnak elsősorban a szakemberek, míg a közösségi médiát többen mellőznék inkább. Harmaduk tart a felvételi folyamat elnyúlásától, amelyet azonban a mesterséges intelligencia bevetése ellensúlyozhatna – derült ki a Profession.hu elemzéséből.
![](https://trademagazin.cdn.webgarden.io/wp-content/uploads/2023/03/hands-g785611c3c_640-300x190.jpg)
Létszámbővülési tervek 2025-ben
Bár az előző évhez képest idén a munkavállalói aktivitás erősödése mellett az álláshirdetések számának enyhe csökkenése figyelhető meg, a 2025-re vonatkozó tervezés során a legtöbb cégnél létszámbővítéssel számolnak: 45% nyilatkozta, hogy növelni fogják a foglalkoztatottak számát, csökkenést mindössze 11% prognosztizál.
A vállalati döntéshozók kalkulációiban is tetten érhető már a toborzásra szánt költségkeret növelése (21%), vagy legalábbis az idei szint tartása (63%). Ezen felül sok vállalatnál a munkaerőfelvételt végző csapatok volumenére is ráerősítenek és több embert alkalmaznak e célra.
„A válaszadók csaknem harmada tapasztalta, hogy nagyobb erőforrás kellett az év során a toborzáshoz és az új munkaerő kereséséhez, valamint ugyanennyien nyilatkoztak arról, hogy a kiválasztási folyamatukat át kellett gondolniuk és rövidebbé vagy rugalmasabbá tették. A 2025-re vonatkozóan viszont minden harmadik vállalatnál a felvételi folyamat hosszabbodására számítanak, rövidülését csak 15%-uk látja esélyesnek”
– mondta el Dencső Blanka, a Profession.hu piackutatási és üzletfejlesztési szakértője.
A humán és anyagi erőforrás mellett a munkaerőfelvételre bevetett eszköztáron azonban a többség nem tervez érdemben változtatni: a bevált csatornákat fogják jövőre is alkalmazni, amelyek között évek óta az első helyen szerepel az állásportál. Ezt követi a közösségi média, amely eszközt azonban többen inkább mellőzni fogják jövőre.
A mesterséges intelligencia bevetése a hatékonyság növelésére
A munkaerőfelvétel hatékonyságának növelésben fontos szerep juthat a mesterséges intelligencián alapuló eszközök bevetésének, amellyel költséghatékonyan gyorsíthatóak bizonyos feladatok.
„2023 márciusában végzett felmérésünk során a megkérdezett ügyfeleink 13%-a használt már a munkahelyén valamilyen mesterséges intelligencián alapuló megoldást. A toborzási és kiválasztási folyamatban alkalmazott AI eszközök iránt a nyitottság már akkor is érzékelhető volt, azonban látványosan nem növekedett azóta ezek használata e területen. Mivel idén is kevés cég alkalmaz még AI megoldást a toborzáshoz, így az ebből származó adatok tájékoztató jellegűek”
– mondta el Dencső Blanka.
„Akik használják már az AI-t a toborzási és kiválasztás folyamataik során – a rémhírekkel ellentétben – többnyire (64%) a munkakörök átalakulásáról és új munkakörök létrejöttéről számoltak be, nem pedig azok megszüntetéséről. Az AI átveheti a rutinszerű feladatokat, a recruiter munkájában pl. az előszűrést és az adatelemzést, így a toborzók az olyan nagyobb volumenű, stratégiai teendőkre tudnak koncentrálni, mint a jelöltélmény javítása és a megfelelő tehetségek célzott bevonzása”
– tette hozzá a Profession.hu szakértője.
Az AI technológiát használó cégek 93%-a szerint ezzel számottevő időt takaríthatnak meg, 66%-a a hatékonyságnövelést jelölte meg a kecsegtető előnyök között, míg 24%-a a szélesebb jelöltbázis elérését. Ahol bevezették már a mesterséges intelligenciát a HR-esek napi munkájába, ott leginkább a munkaköri leírások szövegezését bízzák rá erre a szakemberek (66%), de a közeli jövőben szinte mindenhol tervezik, hogy ezt a feladatot átadják a technológiának (91%). A hirdetés megjelentetéséhez hívják még többnyire segítségül az AI-t (49%), valamint gyakoribb a jelöltek felkutatásában (24%) és a jelöltekkel való kommunikációban, kapcsolattartásban is a hasznosulása (21%).
Kapcsolódó cikkeink
A sikeres piaci növekedés receptje az elégedett munkaerővel kezdődik
Az elmúlt években számos bizonytalanság övezte nemcsak a nagyobb világgazdasági…
Tovább olvasom >Profession.hu: a diploma egyre kevesebb álláshirdetésnél feltétel
Évek óta egyre kevesebb álláshirdetésnél feltétel a diploma, 2023-ban már…
Tovább olvasom >Mi most egy diploma értéke a munkaerőpiacon?
Az egyetemi jelentkezések határidejéhez közeledve a Profession.hu idén is elkészítette…
Tovább olvasom >
Még több cikk hasonló témában >
További cikkeink
KSH: januárban 5,5 százalékkal haladták meg átlagosan a fogyasztói árak az előző év azonos hónapi értékeket
2024. januárhoz viszonyítva az élelmiszerek ára 6,0 százalékkal nőtt, ezen…
Tovább olvasom >Nagy Márton: A januári magasabb fogyasztói árszint átmeneti jelenség
Nagy Márton szerint elfogadhatatlan a magas élelmiszerinfláció, a kormány minden…
Tovább olvasom >NGM-szóvivő: január utolsó napjaiban már korrigáltak az árak
A KSH közlése szerint 2025. januárban a fogyasztói árak átlagosan…
Tovább olvasom >