Céges várakozások: sok munkáltató tervez létszámbővítést jövőre – Profession.hu

Szerző: Trademagazin Dátum: 2024. 12. 11. 11:07
Munkaerőfelvételre készülnek a hazai cégek, sok helyen a szükséges költségkeretet és a toborzást végző munkatársak létszámát is bővíteni fogják jelenlegi terveik szerint. A megfelelő jelöltek megtalálásában az állásportálokra támaszkodnak elsősorban a szakemberek, míg a közösségi médiát többen mellőznék inkább. Harmaduk tart a felvételi folyamat elnyúlásától, amelyet azonban a mesterséges intelligencia bevetése ellensúlyozhatna – derült ki a Profession.hu elemzéséből.
Átfogó kutatásban tárta fel a cégek jövő évi humánerőforrás-gazdálkodási terveit a Profession.hu, amelyből kiderült, hogy óvatos optimizmus jellemzi a hazai munkáltatók várakozásait a gazdasági helyzettel és a foglalkoztatással kapcsolatban. A megkérdezett több száz vezető elmondta, hogy inkább pozitívan néznek a jövő évre, de még mindig körültekintően terveznek a toborzás és bérezés terén.

Létszámbővülési tervek 2025-ben

Bár az előző évhez képest idén a munkavállalói aktivitás erősödése mellett az álláshirdetések számának enyhe csökkenése figyelhető meg, a 2025-re vonatkozó tervezés során a legtöbb cégnél létszámbővítéssel számolnak: 45% nyilatkozta, hogy növelni fogják a foglalkoztatottak számát, csökkenést mindössze 11% prognosztizál.
A vállalati döntéshozók kalkulációiban is tetten érhető már a toborzásra szánt költségkeret növelése (21%), vagy legalábbis az idei szint tartása (63%). Ezen felül sok vállalatnál a munkaerőfelvételt végző csapatok volumenére is ráerősítenek és több embert alkalmaznak e célra.
„A válaszadók csaknem harmada tapasztalta, hogy nagyobb erőforrás kellett az év során a toborzáshoz és az új munkaerő kereséséhez, valamint ugyanennyien nyilatkoztak arról, hogy a kiválasztási folyamatukat át kellett gondolniuk és rövidebbé vagy rugalmasabbá tették. A 2025-re vonatkozóan viszont minden harmadik vállalatnál a felvételi folyamat hosszabbodására számítanak, rövidülését csak 15%-uk látja esélyesnek”
– mondta el Dencső Blanka, a Profession.hu piackutatási és üzletfejlesztési szakértője.
A humán és anyagi erőforrás mellett a munkaerőfelvételre bevetett eszköztáron azonban a többség nem tervez érdemben változtatni: a bevált csatornákat fogják jövőre is alkalmazni, amelyek között évek óta az első helyen szerepel az állásportál. Ezt követi a közösségi média, amely eszközt azonban többen inkább mellőzni fogják jövőre.

A mesterséges intelligencia bevetése a hatékonyság növelésére

A munkaerőfelvétel hatékonyságának növelésben fontos szerep juthat a mesterséges intelligencián alapuló eszközök bevetésének, amellyel költséghatékonyan gyorsíthatóak bizonyos feladatok.
„2023 márciusában végzett felmérésünk során a megkérdezett ügyfeleink 13%-a használt már a munkahelyén valamilyen mesterséges intelligencián alapuló megoldást. A toborzási és kiválasztási folyamatban alkalmazott AI eszközök iránt a nyitottság már akkor is érzékelhető volt, azonban látványosan nem növekedett azóta ezek használata e területen. Mivel idén is kevés cég alkalmaz még AI megoldást a toborzáshoz, így az ebből származó adatok tájékoztató jellegűek”
– mondta el Dencső Blanka.
„Akik használják már az AI-t a toborzási és kiválasztás folyamataik során – a rémhírekkel ellentétben – többnyire (64%) a munkakörök átalakulásáról és új munkakörök létrejöttéről számoltak be, nem pedig azok megszüntetéséről. Az AI átveheti a rutinszerű feladatokat, a recruiter munkájában pl. az előszűrést és az adatelemzést, így a toborzók az olyan nagyobb volumenű, stratégiai teendőkre tudnak koncentrálni, mint a jelöltélmény javítása és a megfelelő tehetségek célzott bevonzása”
– tette hozzá a Profession.hu szakértője.
Az AI technológiát használó cégek 93%-a szerint ezzel számottevő időt takaríthatnak meg, 66%-a a hatékonyságnövelést jelölte meg a kecsegtető előnyök között, míg 24%-a a szélesebb jelöltbázis elérését. Ahol bevezették már a mesterséges intelligenciát a HR-esek napi munkájába, ott leginkább a munkaköri leírások szövegezését bízzák rá erre a szakemberek (66%), de a közeli jövőben szinte mindenhol tervezik, hogy ezt a feladatot átadják a technológiának (91%). A hirdetés megjelentetéséhez hívják még többnyire segítségül az AI-t (49%), valamint gyakoribb a jelöltek felkutatásában (24%) és a jelöltekkel való kommunikációban, kapcsolattartásban is a hasznosulása (21%).

Kapcsolódó cikkeink