Business Days-leltár
2007 óta évről évre részt veszek a Trade magazin őszi konferenciáján, amely az FMCG iparág seregszemléjének is tekinthető. A szakmából mindenki ott van, aki számít, vagy legalábbis érdekli, hogyan változik a szakma – egyik évről a másikra. A rendezvény kapcsolatépítő jelentősége határtalan. Szinte csak a résztvevők aktivitása, hozzáállása szab határt, ki hogyan él ezekkel az egyedülálló lehetőségekkel.
Idén sem volt ez másképp. Vagy igen? Öreg rókaként már láttam egyet s mást ebben az iparágban, és elmondhatom, mindig tanulok valami újat – most is ezen a konferencián.
Az utóbbi tíz évre visszagondolva (amelyen belül 2007 óta a Trade magazin rendezvénye az FMCG-szektor konferenciájaként ismert) érdekes változáson ment át nemcsak a szakma, hanem a résztvevők köre is.
Készítsünk egy rövid leltárt az utóbbi tíz évről, hogy melyek voltak a fókuszgondolatok az iparágban, a teljesség igénye nélkül, ahogyan én láttam és tapasztaltam.
2002–2003 Robogott a szekér, nőtt a forgalom és a fogyasztás, élveztük a külföldi és hazai márkák dömpingjét.
2004 Az EU-hoz való csatlakozás éve, melyről azt hittük, felkészültünk rá, de a hidegzuhanyt már az első hónapokban megkaptuk – gondoljunk például az olcsó német sörök bezúdulására.
2005–2007 Haladtunk a bevált módszerek útján. Promóció promóciót követett, de a tervek nagyjából teljesültek. Volt olyan cég, amely akár kétszámjegyű növekedést is elért. (Milyen szép volt, de ki emlékszik már rá?)
2008 Vihar előtti csend, amikor azt hittük, hogy a válság bennünket nem érint. „Nem is lesz olyan nagy baj” – mondtuk, még vannak tartalékaink a szervezetben és a folyamatokban is.
2009–2011 Együtt sírunk – de ki nevet? Nehéz idők, amelyek megváltoztatták a kereskedők és gyártók életét egyaránt. Előtérbe kerültek az olyan fogalmak, mint
a hatékonyság, az átszervezés, amelyekbe szinte mindent be lehet magyarázni. Kevesebb ember – főleg vezető – ugyanannyi vagy kevesebb fizetésért több munkát végez és örülhetnek, akik pénzügyileg stabil cégnél dolgozhatnak.
2012 Hol tartunk most? Változó mértékben csökken a fogyasztás, nő a bizonytalanság, és megpróbáljuk megőrizni kincstári optimizmusunkat, amelyet megtanultunk a multiktól. Elmondhatjuk, hogy ezekben az időkben már az eredmények szinten tartása is siker, persze a többszörösen módosított tervhez képest.
2013??? Nézzünk elébe reálisan, mi várható. Nehéz év jön, de nem reménytelen! Tartalékok már nincsenek, akit lehetett, már elküldték, de a minőségi cserék miatt szinte körbejárnak a szakmában az egyes pozíciókban dolgozók. Van, aki külföldre menne szerencsét próbálni, de sokan kint ragadnak, mert nem találnak idehaza megfelelő állást. Mit lehet tenni – továbblépni előre, mert az élet ezt kívánja. Nincs kire és mire várni, tenni kell mindnyájunknak a dolgát, méghozzá maximális fordulatszámmal.
Szóval a leltár nem egyszerű képet mutat. Van benne jó és kevésbé jó történés is, a küzdelem folyamatos. Mit lehetett ebből tapasztalni a TM idei rendezvényén?
Reális helyzetfelmérést kaptunk az elhangzott előadásokból, amelyek előadói között sok „régi” arcot láttunk, ugyanakkor a feltörekvő fiatal generáció képviselői is szót kaptak. A szünetek, ebédek, esti bulik hangulata bizakodó volt, a régi ismerősök újra találkoztak és a beszélgetések során kicserélték tapasztalataikat. Mindenki igyekezett feltöltődni, és a tapasztalatok kicserélése során érzékelhettük, senkinek sincs könnyű dolga, tehát nem vagyunk egyedül. Mi van veled? Hogy megy sorod? Most hol dolgozol? Sorjáztak a kérdések, és a névjegyek cseréje kapcsán újraíródtak a kapcsolatok.
A kellemes napok után, amikor újra nekiláttam teendőimnek, elővettem a névjegytartókat és elkezdtem cserélni a névjegyeket. Nem kis feladat a naprakészség, a kapcsolati tőke fenntartása az iparágban, hiszen ez az egyik feltétele a sikernek. Érdemes időt fordítani a tapasztalatok összegzésére, hiszen 2013 őszén, amikor a szakma képviselői találkoznak, remélhetőleg kisimulnak az FMCG-szektor ráncai, és 2014 már újra a fogyasztás növekedésének jegyében halad tovább, mindenki örömére.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Megnyílt az FHA Szingapúr, hat kiállító az Agrármarketing Centrum standján
Több mint ötvenkét országból, mintegy ezerötszáz kiállító részvételével nyílt meg…
Tovább olvasom >„Szerelmem a trade marketing” konferenciasorozat: Infláción innen és túl
A „Szerelmem a trade marketing” konferenciasorozat alcíme idén „Infláción innen…
Tovább olvasom >A világ minden tájáról vonzza az iparági vezetőket a Fruit Logistica
A Fruit Logistica, a világ vezető gyümölcs- és zöldségipari szakkiállítása,…
Tovább olvasom >