Business Days-leltár
2007 óta évről évre részt veszek a Trade magazin őszi konferenciáján, amely az FMCG iparág seregszemléjének is tekinthető. A szakmából mindenki ott van, aki számít, vagy legalábbis érdekli, hogyan változik a szakma – egyik évről a másikra. A rendezvény kapcsolatépítő jelentősége határtalan. Szinte csak a résztvevők aktivitása, hozzáállása szab határt, ki hogyan él ezekkel az egyedülálló lehetőségekkel.
Idén sem volt ez másképp. Vagy igen? Öreg rókaként már láttam egyet s mást ebben az iparágban, és elmondhatom, mindig tanulok valami újat – most is ezen a konferencián.
Az utóbbi tíz évre visszagondolva (amelyen belül 2007 óta a Trade magazin rendezvénye az FMCG-szektor konferenciájaként ismert) érdekes változáson ment át nemcsak a szakma, hanem a résztvevők köre is.
Készítsünk egy rövid leltárt az utóbbi tíz évről, hogy melyek voltak a fókuszgondolatok az iparágban, a teljesség igénye nélkül, ahogyan én láttam és tapasztaltam.
2002–2003 Robogott a szekér, nőtt a forgalom és a fogyasztás, élveztük a külföldi és hazai márkák dömpingjét.
2004 Az EU-hoz való csatlakozás éve, melyről azt hittük, felkészültünk rá, de a hidegzuhanyt már az első hónapokban megkaptuk – gondoljunk például az olcsó német sörök bezúdulására.
2005–2007 Haladtunk a bevált módszerek útján. Promóció promóciót követett, de a tervek nagyjából teljesültek. Volt olyan cég, amely akár kétszámjegyű növekedést is elért. (Milyen szép volt, de ki emlékszik már rá?)
2008 Vihar előtti csend, amikor azt hittük, hogy a válság bennünket nem érint. „Nem is lesz olyan nagy baj” – mondtuk, még vannak tartalékaink a szervezetben és a folyamatokban is.
2009–2011 Együtt sírunk – de ki nevet? Nehéz idők, amelyek megváltoztatták a kereskedők és gyártók életét egyaránt. Előtérbe kerültek az olyan fogalmak, mint
a hatékonyság, az átszervezés, amelyekbe szinte mindent be lehet magyarázni. Kevesebb ember – főleg vezető – ugyanannyi vagy kevesebb fizetésért több munkát végez és örülhetnek, akik pénzügyileg stabil cégnél dolgozhatnak.
2012 Hol tartunk most? Változó mértékben csökken a fogyasztás, nő a bizonytalanság, és megpróbáljuk megőrizni kincstári optimizmusunkat, amelyet megtanultunk a multiktól. Elmondhatjuk, hogy ezekben az időkben már az eredmények szinten tartása is siker, persze a többszörösen módosított tervhez képest.
2013??? Nézzünk elébe reálisan, mi várható. Nehéz év jön, de nem reménytelen! Tartalékok már nincsenek, akit lehetett, már elküldték, de a minőségi cserék miatt szinte körbejárnak a szakmában az egyes pozíciókban dolgozók. Van, aki külföldre menne szerencsét próbálni, de sokan kint ragadnak, mert nem találnak idehaza megfelelő állást. Mit lehet tenni – továbblépni előre, mert az élet ezt kívánja. Nincs kire és mire várni, tenni kell mindnyájunknak a dolgát, méghozzá maximális fordulatszámmal.
Szóval a leltár nem egyszerű képet mutat. Van benne jó és kevésbé jó történés is, a küzdelem folyamatos. Mit lehetett ebből tapasztalni a TM idei rendezvényén?
Reális helyzetfelmérést kaptunk az elhangzott előadásokból, amelyek előadói között sok „régi” arcot láttunk, ugyanakkor a feltörekvő fiatal generáció képviselői is szót kaptak. A szünetek, ebédek, esti bulik hangulata bizakodó volt, a régi ismerősök újra találkoztak és a beszélgetések során kicserélték tapasztalataikat. Mindenki igyekezett feltöltődni, és a tapasztalatok kicserélése során érzékelhettük, senkinek sincs könnyű dolga, tehát nem vagyunk egyedül. Mi van veled? Hogy megy sorod? Most hol dolgozol? Sorjáztak a kérdések, és a névjegyek cseréje kapcsán újraíródtak a kapcsolatok.
A kellemes napok után, amikor újra nekiláttam teendőimnek, elővettem a névjegytartókat és elkezdtem cserélni a névjegyeket. Nem kis feladat a naprakészség, a kapcsolati tőke fenntartása az iparágban, hiszen ez az egyik feltétele a sikernek. Érdemes időt fordítani a tapasztalatok összegzésére, hiszen 2013 őszén, amikor a szakma képviselői találkoznak, remélhetőleg kisimulnak az FMCG-szektor ráncai, és 2014 már újra a fogyasztás növekedésének jegyében halad tovább, mindenki örömére.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Üzleti tervezéshez egy kis segítség
A CEONET Klub és az Egyensúly Intézet újabb közös eseményre…
Tovább olvasom >Európai küldöttséget látott vendégül az NFFT és a BCSDH
Milyen európai szintű együttműködések segíthetik az európai és a hazai…
Tovább olvasom >Egyre sikeresebb a Modern gyárak éjszakája rendezvénysorozat
A Modern gyárak éjszakája országos online és élő rendezvénysorozat egyre…
Tovább olvasom >