Budapest – Shanghai 0 km

Szerző: Kátai Ildikó Dátum: 2011. 12. 08. 13:58

2000 négyzetméteren közel 60 kiállító képviselte Kína Fujian (Fucsien) tartományát a 2011 december 6-8. között megrendezett kiállításon az AsiaCenter nyugati szárnyában. Újdonságnak számított, hogy kínai élelmiszergyártó vállalatok is bemutatkoztak az 5. Kínai Márkák Üzleti Fórumán a CBTC-ben. A 12 élelmiszeripari kiállító főként konzerv, fagyasztott és szárított termékeket vonultatott fel.

2003-ban nyitotta meg kapuit az AsiaCenter, azzal a céllal, hogy a Távol-Keletről Európába érkező üzleti vállalkozások kereskedelmi központja legyen. Bár sokan akkor még a fedett kínai piac kategóriába sorolták, mára, a tudatos és következetes márkaépítésnek köszönhetően leküzdötte az előitéleteket és a magyar-kínai üzleti kapcsolatok egyik jelentős hídfőállása lett. Az épület keleti szárnyában több, mint 500 bérlő kínálja portékáját, 12 nemzetet képviselve. A boltok főként a divat, ruházat, kiegészítők termékkört képviselik, de megtalálható a háztartási, lakásfelszerelés, játék, elektronika, parfüm, édesség és ital árucikkek színes kavalkádja is a polcokon.

– 2011 júniusában kezdte meg működését a CBCT (China Business Trade Center) a nyugati szárny első emeletén. Célunk, hogy mind a 3 emeletet a kínai üzleti partnerek, a magyar és a régiós potenciális üzletfelek találkozásának szolgálatába állítsuk – mondja lapunknak Soós Eszter, az AsiaCenter üzletfejlesztési igazgatója, aki több, mint ötven alkalommal járt már személyesen is Kínában.

A szakember tapasztalata szerint a kínai kormányzat és az egyes tartományok is jelentősen támogatják minőségi gyártóik Európai terjeszkedését, de a kölcsönösség alapján nyitottak az innen érkező termékek befogadására is. A CBTC helyi irodát működtet Pekingben és Shanghaiban, a hazai csapatot pedig 2 kínai származású, de már hazánkban tanult kolléga is erősíti. A keresleti és a kínálati oldalon is számos iparág vonul fel, az építőipartól a megújuló energián át a textiliparig, ami sokoldalú felkészültséget igényel a CBTC csapatától. Szolgáltatásaik között megtalálható az az üzleti támogató csomag, amely a teljes adminisztrációt, utazási és vállalkozásindítási feladatokat elősegíti. Operatívan segítő cégeket is rendszeresen bevonnak a befektetések megvalósulása érdekében, így például a kiállítás keretében december 7-én üzleti reggelit szerveztek a kiállító vállalatok képviselői és a magyar gazdasági élet jelentős szereplőinek bevonásával az elektronika, autóalkatrész, megújuló energia, építőipar vonatkozásában. A helyszínen a CBTC munkatársai mellett képzett tolmácsok is segítik az üzletember-találkozókat.

Az élelmiszeres szekció legnépszerűbb eseménye a Wang mester étterme által biztosított főzőshow és kóstoló volt, ahol a kiállított termékek felhasználásával eredeti kínai fogásokat készítettek és kínáltak az érdeklődők számára. A konyhapult mellett felállított érintőképernyős kommunikátoron pedig a receptek között válogathattak és a kiválasztottakat ki is nyomtathatták a látogatók.
Régiós szerepvállalás

– Budapest 800 kilométeres rádiuszát értjük a szorosan vett régió alatt, erről a területről érkeznek ugyanis rendezvényeink látogatói, főként hazánkból, de 15 százalékban a környező országokból is – hangsúlyozza Soós Eszter. A kiállítókat buszos túrákon megismertetik a gazdasági környezettel, a kereskedelmi infrastruktúrával is. A rendezvény után a kiállítás továbbra is látogatható, hiszen a termékek, katalógusok a helyszínen maradnak, illetve néhány erre szakosodott vállalkozás ellátja a kiállítók képviseletét hazautazásuk után is. A következő kiállításra 2012 májusában kerül sor, ekkor érkezik majd meg az új kiállítói kör anyaga.

A CBTC új szolgáltatása a Trade Service, az a Shanghaiból származó immár nemzetközivé vált közvetítői kereskedelmi gyakorlat, amelynek során adatlapokon rögzítik az egyes országokban felmerülő üzleti igényeket, majd megpróbálják megtalálni a megfelelő terméket, szolgáltatást a másik oldalon és a potenciális üzletfeleket összehozzák egymással.

Az 5. Kínai Márkák Üzleti Fóruma sikerét az is mutatja, hogy a kiállítás 2 szakmai napja alatt több, mint 100 üzleti tárgyalást folytattak, az üzleti kapcsolatok különböző fázisáig jutottak, az ismerkedésen túl komoly ártárgyalásokat folytattak, sőt egyes esetekben konkrét megrendelések születtek.

Kapcsolódó cikkeink