Buborékok felszálló ágban?
A hűsítő italok piacán is egyre népszerűbbek a kevert italok, koktélok, az égetett szeszesitalokat a nyári hőséghez szelídítő longdrinkek. A hosszú italok mezőnyében a legmagyarabb magyar versenyző, a fröccs is egyre inkább itatja magát. Művelt boros körökben újra beszédtéma, de beférkőzik az internetes csevegőszobák, blogok világába is. A fröccs az egyik legalkalmazkodóbb ital, amelyet a két összetevő, a bor és a szódavíz keverési arányának beállításával ki-ki szomjúsága mértékében, ízlése szerint alakíthat. A fogyasztó „kreativitásának” legfeljebb a rendelkezésre álló pohár űrmérete szab határt.
Az első fröccs a 19. század derekán Fáy András fóti pincéjében, Jedlik új találmányának felhasználásával, Vörösmarty keresztapasága mellett készült és fogyott el. Hamar elterjedt és a közép-európai gasztronómiai kultúra máig is élő, szerves részévé vált. Az elmúlt évtizedekben épp a szülőhelyén esett csorba hírnevén: kétes kiskocsmák gyenge minőségű borokból készített, olcsó italává vált. Innen hozta elő a rendszerváltás keltette nosztalgia hullám.
Palackba zárt kísérletek
S ha már felbukkant, természetesen nem kerülhette el a frissen kialakult fogyasztói társadalom termék-formáló erőit sem. Az elmúlt évtizedben többen próbálkoztak e szabadnak született szomjoltót palackba zárni. Pár éve a Sziget közönsége találkozhatott Fröccs címke alatt a termék egy prototípusával, idén pedig Kapolcson tesztelték a Spriccer (Vörösmarty forog a sírjában) fogadtatását. Az út rögös: technológiai és jogi, szabályozási buktatók egyaránt keserítik a gyártók életét. Még költségesen kialakított technológia, a bortermelő és a szikvízgyártó harmonikus együttműködése esetén is kétséges, hogy a palackba zárt termék képes-e, és ha igen, meddig, minőségét megőrizni? Az eladhatóságot az sem javítja, hogy a fröccs a jövedéki besorolás szerint a magas tarifájú, köztes alkoholtermékek kategóriájába tartozik. Eszerint egy nagyfröccs jövedéki adótartalma több mint 60 Ft.
Ajánlani kellene
Fröccs azonban akkor is létezik, ha készre palackozva nem kapható. Megfelelő, kellőképpen behűtött bor és szódavíz kérdése. Általában száraz, markáns savakkal rendelkező, fiatal, üde, gyümölcsös fehérborok „mutatnak jól” szódával elegyítve a pohárban, azonban hasonló adottságokkal rendelkező rozé- vagy vörös társaik is színesíthetik a palettát. A 2006-os évjáratban szinte minden borvidékünk kínál tökéletes alapanyagot. A szupermarketek kínálatában 450 és 1200 Ft között – a Hungarovintől Frittmannon keresztül Légliig – a legigényesebb borbarát is találhat kedvére valót. A borbarát igen, de hogy tájékozódjon a kezdő borkedvelő? Megkönnyítené a helyzetét, ha a hátcímke ajánlásai között a felsorolt ételek (levesek, szárnyasok, halak, stb.) mellett az ilyen jellegű fogyaszthatóságra is felhívnák a figyelmét. Több üzlet kínálatát végignézve sem sikerült ilyet találni. Kevés termelő utal a honlapján a bor fröccs-alkalmasságára (például a Frittmann a Soltvadkerti Ezerjó esetében igen), a többségnél az is nagy szó, ha türelemmel viseltet az újságíró iránt, aki „lefröccsborozza” termékét.
Fesztiválja már van
A fröccs a vendéglátás kínálatában többnyire szintén kénytelen beérni a „vice” pozícióval: nyomdafestéket még nemigen tűr (elvétve jelenik meg az itallapokon), de azért rendelni lehet. Legfeljebb jófajta szóda helyett ásványvíz „nevetteti” meg a bort.
Fesztivállal, sőt fesztiválokkal viszont már büszkélkedhet: a Jedlik okán a születési előjogokat magának vindikáló Győr mellett a nyári melegben Miskolc is évről évre megünnepli a gyöngyöző italt.
BEP
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Indul a karácsonyi roham a játékpiacon
Kezdetét veszi a hazai játékpiac legforgalmasabb időszaka: a karácsony előtti…
Tovább olvasom >Többutas csomagolások jövője – mire készüljön a kereskedelmi szektor?
Az Európai Parlament 2024. április 24-én jogalkotási állásfoglalást adott ki…
Tovább olvasom >10 éves a magyar Black Friday – az akcióvadászattól a tudatos vásárlásig
A Black Friday Magyarországon 10 év alatt sokat változott: míg…
Tovább olvasom >