Bruttó hazai terméke egy tizedét veszítette el Németország a válság két éve alatt
A válság előtti év bruttó hazai termékének tíz százalékát veszítette el Németország a koronavírus-válság két éve alatt és hozzáadottérték-termelési kapacitása is csökkent valamelyest a müncheni ifo gazdaságkutató intézet csütörtöki jelentése alapján.

A német GDP 10 százalékát vitte el a járvány 2 éve
A válság miatt Németország a 2020-as és 2021-es évekre 330 milliárd euró bruttó hazai terméket veszített el. „Ez a 2019-es év gazdasági teljesítményének 10 százalékát kitevő együttes gazdasági veszteségnek felel meg” – mondta az ifo konjunktúrakutatásokat vezető igazgatója, Timo Wollmershäuser.
A teljesítménykiesés kalkulációjához az ifo intézet a 2019 decemberében a 2020-ra és 2021-re készült saját gazdasági prognózisára támaszkodott. „A válság nélkül a német gazdaság ezekben az években évi 1,3 százalékkal növekedett volna – mutatott rá Wollmershäuser. Elmondta, hogy a teljesítménycsökkenés kalkulációjakor nem vették figyelembe a hozzáadott érték jövőbeni várható csökkenését, például az oktatásban bekövetkezett kiesések miatt.
Az ifo 2019-es előrejelzése akkoriban összhangban volt a többi kutatóintézet és a német Bundesbank előrejelzéseivel. „Az 1930-as évek nagy gazdasági világválsága óta ez volt a legsúlyosabb világgazdasági válság” – mondta Clemens Fuest, az ifo elnöke.
„Ezért is volt helyes, hogy a német kormány határozott intézkedésekkel stabilizálta a gazdaságot. Nem a klasszikus keresletorientált gazdaságpolitikával, hanem a pénzügyi piacok stabilizálásával és áthidaló támogatások nyújtásával a munkavállalók, az önálló foglalkozást folytatók és a vállalatok számára” – mondta.
Hozzátette: a válság következménye a magasabb államadósság, az oktatás romlása és a digitalizáció felgyorsítása lett, amely az otthoni munkavégzés és az online kereskedelem terjedésével alapjaiban formálta át a gazdaságot.
Majdnem pontosan két évvel ezelőtt jelent meg a koronavírus Európában. Németország gazdasági teljesítménye 2020-ban 4,6 százalékkal esett vissza, tavaly pedig ennél kisebb mértékben, 2,7 százalékkal tudott növekedni. „Mindazonáltal az általános gazdasági teljesítmény érezhetően elmaradt a potenciális teljesítménytől” – mondja Wollmershäuser. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
Új kampánnyal népszerűsíti a regionális termékeket az Edeka
Új reklámkampányt indított az Edeka Németországban, amelynek középpontjában a kereskedő…
Tovább olvasom >Németországban egyre több vásárlót vonzanak az élelmiszerek a drogériákba
Egyre nagyobb szerep jut a drogériák élelmiszer-kínálatának a német fogyasztók…
Tovább olvasom >Javult a GfK májusra vonatkozó német fogyasztói hangulatindexe
Az elemzők által várt romlás helyett javult a nürnbergi GfK…
Tovább olvasom >További cikkeink
Nagy Márton: árréskorlátozást vezetne be a kormány a háztartási cikkeket árusító boltokra
A kormány szerdán tárgyalhatja, csütörtökön pedig várhatóan elfogadhatja azt az…
Tovább olvasom >Drágább Barbie, soványabb Heinz – Trump vámjai átrajzolják a globális fogyasztói piacot
Donald Trump vámpolitikájának hatása egyre több iparágat érint: játékgyártók, autóipari…
Tovább olvasom >Csaknem 20 százalékkal olcsóbb élelmiszerek? A kormány elégedett az árréscsökkentés eredmnyeivel
„Egyre több terméket lehet olcsóbban megvásárolni az árréscsökkentésnek köszönhetően, az…
Tovább olvasom >