Bruttó hazai terméke egy tizedét veszítette el Németország a válság két éve alatt
A válság előtti év bruttó hazai termékének tíz százalékát veszítette el Németország a koronavírus-válság két éve alatt és hozzáadottérték-termelési kapacitása is csökkent valamelyest a müncheni ifo gazdaságkutató intézet csütörtöki jelentése alapján.
A válság miatt Németország a 2020-as és 2021-es évekre 330 milliárd euró bruttó hazai terméket veszített el. „Ez a 2019-es év gazdasági teljesítményének 10 százalékát kitevő együttes gazdasági veszteségnek felel meg” – mondta az ifo konjunktúrakutatásokat vezető igazgatója, Timo Wollmershäuser.
A teljesítménykiesés kalkulációjához az ifo intézet a 2019 decemberében a 2020-ra és 2021-re készült saját gazdasági prognózisára támaszkodott. „A válság nélkül a német gazdaság ezekben az években évi 1,3 százalékkal növekedett volna – mutatott rá Wollmershäuser. Elmondta, hogy a teljesítménycsökkenés kalkulációjakor nem vették figyelembe a hozzáadott érték jövőbeni várható csökkenését, például az oktatásban bekövetkezett kiesések miatt.
Az ifo 2019-es előrejelzése akkoriban összhangban volt a többi kutatóintézet és a német Bundesbank előrejelzéseivel. „Az 1930-as évek nagy gazdasági világválsága óta ez volt a legsúlyosabb világgazdasági válság” – mondta Clemens Fuest, az ifo elnöke.
„Ezért is volt helyes, hogy a német kormány határozott intézkedésekkel stabilizálta a gazdaságot. Nem a klasszikus keresletorientált gazdaságpolitikával, hanem a pénzügyi piacok stabilizálásával és áthidaló támogatások nyújtásával a munkavállalók, az önálló foglalkozást folytatók és a vállalatok számára” – mondta.
Hozzátette: a válság következménye a magasabb államadósság, az oktatás romlása és a digitalizáció felgyorsítása lett, amely az otthoni munkavégzés és az online kereskedelem terjedésével alapjaiban formálta át a gazdaságot.
Majdnem pontosan két évvel ezelőtt jelent meg a koronavírus Európában. Németország gazdasági teljesítménye 2020-ban 4,6 százalékkal esett vissza, tavaly pedig ennél kisebb mértékben, 2,7 százalékkal tudott növekedni. „Mindazonáltal az általános gazdasági teljesítmény érezhetően elmaradt a potenciális teljesítménytől” – mondja Wollmershäuser. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
Felhagy a Fresh házhozszállítási szolgáltatással az Amazon Németországban
Az amerikai Amazon hét év után megszünteti németországi Fresh élelmiszer-kiszállítási…
Tovább olvasom >Népszerűek az önkiszolgáló kasszák a német fiatalok körében
A KPMG és EHI Retail Institute új tanulmánya szerint Németországban…
Tovább olvasom >Rekordösszeget spórolnak a német fogyasztók a fenntartható élelmiszereken
Németországban rekordalacsony szintre esett vissza a fenntartható termékek vásárlási hajlandósága.…
Tovább olvasom >További cikkeink
Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >Drágul a tej és a tejtermékek: mi áll az árak emelkedése mögött?
A tej és tejtermékek ára az elmúlt hónapokban jelentős növekedést…
Tovább olvasom >Fenntartható csomagolás: fókuszban az újrahasznosítás és a körforgásos gazdaság
A csomagolás az ellátási lánc egyik kulcseleme, ahol a fenntarthatóság…
Tovább olvasom >