Brutálisan drágul az olívaolaj
A spanyol olívaolaj-ipar mély válságban van, és a termelők a helyzetet drámainak nevezik. Az elmúlt három évben a spanyol olívaolaj ára több mint 165%-kal emelkedett, elsősorban a száraz időjárás és az aszály miatt. A 2023-as év decemberére a spanyol olívaolaj ára 54,6%-kal nőtt az előző évhez képest, és a kumulatív áremelkedés 165,5%-ra rúg három év alatt.

Sajnos folytatódik az emelkedés
Az aszályos időjárás miatt a betakarítás leállt, és a 2023/2024-es szezonban várhatóan mindössze 765,300 tonna termést takaríthatnak be, ami 15%-os javulás az előző évhez képest, de még mindig 34%-kal elmarad az elmúlt négy év átlagától. Az olívaolaj-tartalékok is csökkennek, a szezont 43%-kal alacsonyabb szinten kezdték, mint az előző év, és 52%-kal az átlag alatt.
A spanyol kormány sürgős intézkedéseket hozott a válság kezelésére, ideiglenesen 5%-ra csökkentve az olívaolaj áfáját, és ígéretet tett arra, hogy a következő hónapokban teljesen el fogja távolítani azt. Az áremelkedés közvetlen oka a kínálat csökkenése, de az infláció és a világpiaci dinamika is szerepet játszik ebben.
Spanyolország a világ első számú olívaolaj-termelője, az EU termelésének 70%-át és a világtermelés 45%-át adja. Az országban található 2,75 millió hektár olajfaültetvény, és a termelés főleg Andalúziában, az ország déli részén összpontosul. A termelők számára a kihívás most a kínálat helyreállítása és az árak stabilizálása.
Kapcsolódó cikkeink
Fokozatos átállás: új EU-s rendelet alakítja át a csomagolási piacot
Az Európai Unió új csomagolási rendelete alapjaiban változtatja meg a…
Tovább olvasom >A magyar csemegekukorica továbbra is Európa élvonalában
A magyar csemegekukorica-szektor továbbra is Európa éllovasa 2025-ben, megelőzve Franciaországot.…
Tovább olvasom >Az euróövezetben és az Európai Unióban havi és éves összevetésben egyaránt nőttek a termelői árak júniusban
Az euróövezetben és az Európai Unióban havi és éves szinten…
Tovább olvasom >További cikkeink
A GVH vizsgálatai szerint nem a kiskereskedelem a ludas az áremelkedésekben
Nem a kiskereskedelem a felelős a tej, a tejtermékek és…
Tovább olvasom >A Nestlé továbbra is a világ legértékesebb élelmiszer márkája a Brand Finance szerint
A Nestlé immár tizedik éve vezeti az élelmiszermárkák globális rangsorát,…
Tovább olvasom >Iskolakezdés: átlagosan 50-75 ezer forinttal terveznek a családok
A REGIO JÁTÉK friss felmérése szerint a 2025-ös iskolakezdés átlagosan…
Tovább olvasom >