Brutálisan drágul az olívaolaj
A spanyol olívaolaj-ipar mély válságban van, és a termelők a helyzetet drámainak nevezik. Az elmúlt három évben a spanyol olívaolaj ára több mint 165%-kal emelkedett, elsősorban a száraz időjárás és az aszály miatt. A 2023-as év decemberére a spanyol olívaolaj ára 54,6%-kal nőtt az előző évhez képest, és a kumulatív áremelkedés 165,5%-ra rúg három év alatt.

Sajnos folytatódik az emelkedés
Az aszályos időjárás miatt a betakarítás leállt, és a 2023/2024-es szezonban várhatóan mindössze 765,300 tonna termést takaríthatnak be, ami 15%-os javulás az előző évhez képest, de még mindig 34%-kal elmarad az elmúlt négy év átlagától. Az olívaolaj-tartalékok is csökkennek, a szezont 43%-kal alacsonyabb szinten kezdték, mint az előző év, és 52%-kal az átlag alatt.
A spanyol kormány sürgős intézkedéseket hozott a válság kezelésére, ideiglenesen 5%-ra csökkentve az olívaolaj áfáját, és ígéretet tett arra, hogy a következő hónapokban teljesen el fogja távolítani azt. Az áremelkedés közvetlen oka a kínálat csökkenése, de az infláció és a világpiaci dinamika is szerepet játszik ebben.
Spanyolország a világ első számú olívaolaj-termelője, az EU termelésének 70%-át és a világtermelés 45%-át adja. Az országban található 2,75 millió hektár olajfaültetvény, és a termelés főleg Andalúziában, az ország déli részén összpontosul. A termelők számára a kihívás most a kínálat helyreállítása és az árak stabilizálása.
Kapcsolódó cikkeink
Javult áprilisban az euróövezet feldolgozóipari aktivitása, de még gyenge teljesítményt mutat
Áprilisban 32 hónapja a legenyhébbre mérséklődött az euróövezeti feldolgozóipar teljesítménycsökkenésének…
Tovább olvasom >A versenyképesség került előtérbe a fenntarthatósággal szemben az EU-ban?
Az Európai Unió fenntarthatósági (ESG) célkitűzései kiemelt prioritások voltak az…
Tovább olvasom >GKI Elemzés: A versenyképesség került előtérbe a fenntarthatósággal szemben az EU-ban?
Az Európai Unió fenntarthatósági (ESG) célkitűzései kiemelt prioritások voltak az…
Tovább olvasom >További cikkeink
Táblás KitKat csokoládékat dob piacra a Nestlé Romániában
A Nestlé új, 99 grammos KitKat táblás csokoládékat vezetett be…
Tovább olvasom >Szerbiában terjeszkedik az észak-macedón Stokomak
A macedóniai székhelyű Stokomak diszkontlánc hivatalosan is belépett a szerbiai…
Tovább olvasom >Új formákkal és új külsővel tér vissza a Barilla Al Bronzo az USA-ba
A Barilla bejelentette, hogy az Egyesült Államokban újra kapható lesz…
Tovább olvasom >