Brutális drágulás! Tíz forinttal emelnék a tojás árát szeptembertől a termelők
Az emelkedő energia- és takarmányárak, valamint a folyamatosan növekvő termelési költségek miatt szeptembertől a tojástermelők nettó tízforintos darabonkénti termelőiár-emelésre kényszerülnek – közölte a Magyar Tojóhibrid-tenyésztők és Tojástermelők Szövetsége (Tojásszövetség) az MTI-vel csütörtökön.

Az elmúlt években sokkal kevésbé emelkedett a tojás ára, mint más élelmiszereké (Fotó: Pixabay)
Kiemelték: az aszályos időszak miatt az állattartók magasabb takarmányárakkal szembesültek, miközben működési költségeiket az energiaárak emelkedése is megdobta. Az áremelésre a biztonságos hazai ellátás érdekében is szükség van. A jelenlegi gazdasági környezetben felmerül a kérdés a termelőkben, hogy megéri-e új állományokat beállítani a termelésbe, illetve, hogy a jelenlegi költségszinten meddig képesek a termelést finanszírozni – írták.
Európa is hasonló gondokkal küzd, nem lesz import tojás
A közlemény idézi a Tojásszövetség elnökét, aki megerősítette, hogy továbbra sincs tojáshiány, viszont az ellátás határához közelít a hazai szektor. Sütő Zoltán szerint Európa más országaiban is hasonló problémákkal küzdenek a gazdák. Az euró/forint árfolyam miatt pedig nem várható az olcsó import megjelenése a magyar tojáspiacon. Hangsúlyozták: míg 2018. januárjában egy darab M-es tojás csomagolóhelyi ára nettó 31,92 forint volt, 2022. júniusára ez mindössze 9 forinttal, mintegy 41 forintra emelkedett. Az elmúlt öt évben a tojás fogyasztói átlagára emelkedett a legkisebb ütemben a többi alapvető élelmiszerrel összehasonlítva. A tízdarabos tojás fogyasztói ára 2022 júliusában 17,8 százalékkal haladta meg a 2018 januári szintet. Ugyanebben az időszakban a tej 51,9 százalékkal, a kenyér 144,8 százalékkal, a vaj 64,7 százalékkal drágult – tették hozzá.
A tojástermelő gazdálkodók remélik, hogy az áremelkedést nemcsak a fogyasztók, hanem a kereskedelmi szereplők, üzletláncok is elfogadják, és fontosnak tartják, hogy jó minőségű, hazai termelésből származó tojással tudják ellátni a hazai fogyasztókat – írta a Tojásszövetség.
MTI
Kapcsolódó cikkeink
Ezek a tényezők befolyásolták az árakat a tej- és a tojáspiacon
Két gyorsított ágazati vizsgálatot is lezárt a Gazdasági Versenyhivatal (GVH).…
Tovább olvasom >Áremelkedés, exportcsökkenés, új fogyasztói szokások – így alakult a baromfi- és tojáspiac 2025 első felében
Látványos változások jellemezték 2025 első félévét a hazai baromfi- és…
Tovább olvasom >Tojásválság küszöbén állunk?
Az amerikai és európai piacokon egyaránt áremelkedést tapasztalnak – a…
Tovább olvasom >További cikkeink
Spanyolországban vezeti be első AI-alapú megoldását a Carrefour
A francia Carrefour Spanyolországot választotta első mesterségesintelligencia-alapú megoldásának bevezetésére. Az AI.Carrefour…
Tovább olvasom >Kétszeres POP világbajnok a magyar Gösser Spritz display
Idén két világbajnoki címre is büszke lehet a hazai POP-szakma.…
Tovább olvasom >Legendás olasz panettone-gyártót vett az ír Valeo Foods
Újabb olasz cég felvásárlását jelentette be az ír székhelyű Valeo…
Tovább olvasom >