Brüsszeli háború
Ne féljenek a kedves olvasók, nem emberéleteket követelő harcról van szó, még csak nem is a vallon–flamand ellentétekről szeretnék beszámolni, hiszen az etnikai konfliktusokba régen belefáradtunk. A csata, amiről szó lesz, azonban mégis komoly: kemény, néha övön aluli ütésváltásokkal, áldozatokkal tarkított kereskedelmi háború zajlik Brüsszelben.Kalandokkal tarkított brüsszeli kirándulásunk vad csomagkereséssel kezdődött a brüsszeli Zaventem reptéren. Mivel a csomagkezelők sztrájkoltak, a reptér irodai dolgozói próbálták a szalagokra tenni a több ezer csomagot. Az elektromos kijelzők nem működtek, hatalmas papírokra írogatták a járatok információit. A reptéri tudakozó összes telefonvonala foglaltat jelzett, s ami igazán felháborított, hogy egy emelt díjas telefonra irányított át. Remélem, Magyarországon a sztrájkok nem lesznek olyan mindennaposak, mint Nyugat-Európában, a magyar vasutasok lemondanak a privatizációs bevételről…
Saját márkás ing
A csomagot elveszítettem tehát, s első utam a közeli Carrefourba vezetett, hiszen inget, fehérneműt kellett szerezni másnapra. Mielőtt bárki lesajnálna, hogy vacak Carrefour-inget kellett vennem, meg kell jegyeznem, hogy sem minőségben, sem árban nem volt alacsony szinten a fehér ing, amit vásároltam. Természetesen nem Carrefour-logó volt rajta, de a márkanév a Carrefour tulajdonában van. A 20 eurós ár azonban méltányos, s biztos vagyok benne, hogy sok mosást fog kibírni.
Ötletek, amiből tanulhatunk
Természetesen nem csak a ruházati osztályon néztünk körbe. Az első, ami szembetűnik, hogy a bejáratnál a képen látható tárolóban kuponok tucatjaiból választhat a közönség. A kuponon szereplő termékekből jelentős kedvezményt lehet kapni a pénztárnál, ha a kupont bemutatjuk. Szerintem ötletes, és hatékonysága nagy, hiszen több háziasszony is tanulmányozta előttem az aznapi árkedvezményre jogosító márkákat. A kuponokat természetesen az eladótérben, a termék melletti tartóban is megtalálhatjuk.
Az automata kasszát is kipróbáltam, életemben először. Elég könnyen ment, hiszen csak a képernyőn kellett navigálni. Szerintem, aki képes pénzt felvenni egy bankautomatából, az tud hipermarket automata kasszájánál is fizetni. Ennek ellenére a hagyományos kasszánál sor állt, míg az automata üres volt. Ennek oka az, hogy a kora délutáni időben sok nyugdíjas volt a boltban, akik nem szeretik a modern kor vívmányait, illetve készpénzzel sem lehet az automata kasszánál fizetni. Mindamellett nekem sikerült fél perc alatt szabadulni a kasszától, s boldogan szorongattam frissen vásárolt ruhaneműimet.
Nagyon tetszik a Delhaize szupermarket promóciós ötlete, amit a mellékelt képen is láthatunk. A bejáratnál, a kasszák mögött a boltok többségében holttér van. A Delhaize az újdonságokból, „ütős” promóciókból ízelítőt ad, amit a bejárat felé tartó vásárlók láthatnak, bevásárlókocsijukba be is tehetnek, mielőtt gyakorlatilag belépnének az eladótérbe. Szkeptikus magyar olvasóim a lopásveszélyre emlékeztethetnek, emellett azonban nagyszerű ötletről van szó.
Nagyon tetszenek Belgiumban a hatalmas, többutcás hűtőpultok. A friss, tartósítószert nem tartalmazó élelmiszerek előretörnek mindenütt Európában. Friss, hűtött tészta, készétel, tejtermék, gyümölcslé mind finomabb a hűtőpultokban.
A Carrefour bajban van
Az említett Carrefour hipermarket a lánc belga központi épülete alatt van. Ennek ellenére egyáltalán nem kirakatbolt, mint nálunk Budaörsön a Tesco, az Auchan vagy a Metro boltjai. Nagyon kopottak a járólapok, amik szegényes benyomást keltenek.
Az újságban szereplő granini gyümölcslevet a polcon megtaláltuk, de sem másodkihelyezést nem sikerült felfedeznünk, sem akciós jelzés nem volt rajta. Állítólag a boltokban gyakori, hogy elfelejtenek rendelni az akciós árukból. A szállító persze panaszkodhat, hogy a drága áron megvett akciós újság hatékonysága nulla, de ezek után talán ki is listázzák. Éljen a kereskedelem és az ipar egyensúlya! Ennek a Carrefourban uralkodó káosznak a jele az utóbbi években folyamatosan csökkenő piacrész a belga élelmiszer-kereskedelemben, illetve a gyakori vezetőváltás is. Egyes hírek a Carrefour teljes belga kivonulásáról szólnak. Mindenesetre a Carrefour a belga kereskedelmi csata egyértelmű vesztese.
Harcban a világgal, a diszkontokkal
A tradicionális Delhaize és Colruyt sikerrel veszik fel a versenyt. Elveszik az üzletet a Carrefourtól, és védekeznek a német diszkontok ellen. A Lidl és az Aldi mindenütt veszélyes ellenfelek, főleg egy gazdaságilag instabil világban. A Delhaize plakátja az összehasonlító reklámozás példája, a könyörtelen harc jele. „Miért menne máshová?” hirdeti a plakát két hasonló termék árával: egyik az Aldiban, a másik saját boltjukban található.
A Colruyt, mint a képen is látható, egy puritán diszkont. Dexion salgó állványok, kevés fény, de nagy választék. A promóciós stratégiája hihetetlen. A piacvezető lánc, ha észrevesz másutt egy nála szereplő termékből olcsóbb árat, legyen az rövid szavatossági idő miatti leárazás is, leviszi az említett termék árát a versenytárs szintjére, s az elveszített árrésről pedig benyújtja a szállítónak a számlát. Így fizetett a granini 120 ezer eurót 3 évvel ezelőtt. A német diszkonttal szemben még kegyetlenebb a Colruyt. Ha meglát bármely forgalmazott terméket a gyűlölt konkurencia polcain, azonnal kilistázza.
Minden jó a végén
A konkurenciaharc nálunk is kemény, de mégiscsak kulturáltabb. A csomagomat másnap egy bőröndhegyben megtaláltam. Igazán boldog azonban az éjszakai gép budapesti landolása közben lettem, amikor a Hajógyári-sziget fesztiváli kivilágítását megláttam a magasból. Végre itthon vagyok.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
A technológiai fejlődés és az üzleti utazások
Az International Workplace Group (IWG) – a hibrid munkamegoldások piacának…
Tovább olvasom >K&H: ajándékot, de mit és melyik boltból?
A karácsonyi ajándékozás során a fiatalok körében a ruhák vannak…
Tovább olvasom >Gyümölcslékoncentrátum-gyártót vásárolt az Eckes-Granini Németországban
Európa egyik vezető gyümölcslégyártója, az Eckes-Granini megvásárolta Németországban a gyümölcsital-koncentrátumok…
Tovább olvasom >