Brüsszeli háború
Ne féljenek a kedves olvasók, nem emberéleteket követelő harcról van szó, még csak nem is a vallon–flamand ellentétekről szeretnék beszámolni, hiszen az etnikai konfliktusokba régen belefáradtunk. A csata, amiről szó lesz, azonban mégis komoly: kemény, néha övön aluli ütésváltásokkal, áldozatokkal tarkított kereskedelmi háború zajlik Brüsszelben.Kalandokkal tarkított brüsszeli kirándulásunk vad csomagkereséssel kezdődött a brüsszeli Zaventem reptéren. Mivel a csomagkezelők sztrájkoltak, a reptér irodai dolgozói próbálták a szalagokra tenni a több ezer csomagot. Az elektromos kijelzők nem működtek, hatalmas papírokra írogatták a járatok információit. A reptéri tudakozó összes telefonvonala foglaltat jelzett, s ami igazán felháborított, hogy egy emelt díjas telefonra irányított át. Remélem, Magyarországon a sztrájkok nem lesznek olyan mindennaposak, mint Nyugat-Európában, a magyar vasutasok lemondanak a privatizációs bevételről…
Saját márkás ing
A csomagot elveszítettem tehát, s első utam a közeli Carrefourba vezetett, hiszen inget, fehérneműt kellett szerezni másnapra. Mielőtt bárki lesajnálna, hogy vacak Carrefour-inget kellett vennem, meg kell jegyeznem, hogy sem minőségben, sem árban nem volt alacsony szinten a fehér ing, amit vásároltam. Természetesen nem Carrefour-logó volt rajta, de a márkanév a Carrefour tulajdonában van. A 20 eurós ár azonban méltányos, s biztos vagyok benne, hogy sok mosást fog kibírni.
Ötletek, amiből tanulhatunk
Természetesen nem csak a ruházati osztályon néztünk körbe. Az első, ami szembetűnik, hogy a bejáratnál a képen látható tárolóban kuponok tucatjaiból választhat a közönség. A kuponon szereplő termékekből jelentős kedvezményt lehet kapni a pénztárnál, ha a kupont bemutatjuk. Szerintem ötletes, és hatékonysága nagy, hiszen több háziasszony is tanulmányozta előttem az aznapi árkedvezményre jogosító márkákat. A kuponokat természetesen az eladótérben, a termék melletti tartóban is megtalálhatjuk.
Az automata kasszát is kipróbáltam, életemben először. Elég könnyen ment, hiszen csak a képernyőn kellett navigálni. Szerintem, aki képes pénzt felvenni egy bankautomatából, az tud hipermarket automata kasszájánál is fizetni. Ennek ellenére a hagyományos kasszánál sor állt, míg az automata üres volt. Ennek oka az, hogy a kora délutáni időben sok nyugdíjas volt a boltban, akik nem szeretik a modern kor vívmányait, illetve készpénzzel sem lehet az automata kasszánál fizetni. Mindamellett nekem sikerült fél perc alatt szabadulni a kasszától, s boldogan szorongattam frissen vásárolt ruhaneműimet.
Nagyon tetszik a Delhaize szupermarket promóciós ötlete, amit a mellékelt képen is láthatunk. A bejáratnál, a kasszák mögött a boltok többségében holttér van. A Delhaize az újdonságokból, „ütős” promóciókból ízelítőt ad, amit a bejárat felé tartó vásárlók láthatnak, bevásárlókocsijukba be is tehetnek, mielőtt gyakorlatilag belépnének az eladótérbe. Szkeptikus magyar olvasóim a lopásveszélyre emlékeztethetnek, emellett azonban nagyszerű ötletről van szó.
Nagyon tetszenek Belgiumban a hatalmas, többutcás hűtőpultok. A friss, tartósítószert nem tartalmazó élelmiszerek előretörnek mindenütt Európában. Friss, hűtött tészta, készétel, tejtermék, gyümölcslé mind finomabb a hűtőpultokban.
A Carrefour bajban van
Az említett Carrefour hipermarket a lánc belga központi épülete alatt van. Ennek ellenére egyáltalán nem kirakatbolt, mint nálunk Budaörsön a Tesco, az Auchan vagy a Metro boltjai. Nagyon kopottak a járólapok, amik szegényes benyomást keltenek.
Az újságban szereplő granini gyümölcslevet a polcon megtaláltuk, de sem másodkihelyezést nem sikerült felfedeznünk, sem akciós jelzés nem volt rajta. Állítólag a boltokban gyakori, hogy elfelejtenek rendelni az akciós árukból. A szállító persze panaszkodhat, hogy a drága áron megvett akciós újság hatékonysága nulla, de ezek után talán ki is listázzák. Éljen a kereskedelem és az ipar egyensúlya! Ennek a Carrefourban uralkodó káosznak a jele az utóbbi években folyamatosan csökkenő piacrész a belga élelmiszer-kereskedelemben, illetve a gyakori vezetőváltás is. Egyes hírek a Carrefour teljes belga kivonulásáról szólnak. Mindenesetre a Carrefour a belga kereskedelmi csata egyértelmű vesztese.
Harcban a világgal, a diszkontokkal
A tradicionális Delhaize és Colruyt sikerrel veszik fel a versenyt. Elveszik az üzletet a Carrefourtól, és védekeznek a német diszkontok ellen. A Lidl és az Aldi mindenütt veszélyes ellenfelek, főleg egy gazdaságilag instabil világban. A Delhaize plakátja az összehasonlító reklámozás példája, a könyörtelen harc jele. „Miért menne máshová?” hirdeti a plakát két hasonló termék árával: egyik az Aldiban, a másik saját boltjukban található.
A Colruyt, mint a képen is látható, egy puritán diszkont. Dexion salgó állványok, kevés fény, de nagy választék. A promóciós stratégiája hihetetlen. A piacvezető lánc, ha észrevesz másutt egy nála szereplő termékből olcsóbb árat, legyen az rövid szavatossági idő miatti leárazás is, leviszi az említett termék árát a versenytárs szintjére, s az elveszített árrésről pedig benyújtja a szállítónak a számlát. Így fizetett a granini 120 ezer eurót 3 évvel ezelőtt. A német diszkonttal szemben még kegyetlenebb a Colruyt. Ha meglát bármely forgalmazott terméket a gyűlölt konkurencia polcain, azonnal kilistázza.
Minden jó a végén
A konkurenciaharc nálunk is kemény, de mégiscsak kulturáltabb. A csomagomat másnap egy bőröndhegyben megtaláltam. Igazán boldog azonban az éjszakai gép budapesti landolása közben lettem, amikor a Hajógyári-sziget fesztiváli kivilágítását megláttam a magasból. Végre itthon vagyok.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >