BrauBeviale 2015: Az innovációk lendületbe hoznak

Szerző: trademagazin Dátum: 2015. 05. 21. 10:24

November 10-től 12-ig ismét megnyitja kapuit a BrauBeviale. Hónapokkal korábban rendkívüli tempóban folynak az előkészületek – a NürnbergMessénél éppúgy, mint a mintegy 1150 kiállítónál. Ők mutatják be az italgazdaság beruházási javainak neves nemzetközi vásárára várt 37 000 szakmai látogatónak a nyersanyagokkal, a technológiákkal, a logisztikával és a marketinggel kapcsolatos valamennyi innovációt. Azonban a megoldásközpontú italkoncepciók is mértékadó impulzusokkal szolgálnak.

E-mailek írása, SMS-ek küldése vagy posztolás – egyre gyorsabban forog a mindennapi kommunikációs „körhinta”, olyan fogalmak forognak közszájon, mint a work-life-balance. Egyre nagyobb a kereslet az olyan italok iránt, amelyek koncepciói olyan jelzőkre épülnek, mint a felüdülés, az egészség és a fitnesz.Ezenkívül a nyertesek közé tartoznak azok a termékek is, amelyek olyan értékekre helyezik a hangsúlyt, mint a hagyomány, a fenntarthatóság és a kézműves tudás. Az elmúlt évi Kreatív sörkultúra trendtéma nagy sikere után a BrauBeviale szélesíti a kreatív italfogyasztás spektrumát: sörspecialitások találkoznak prémium röviditalokkal. Manapság az italok csomagolásának sem csupán optikailag kell meggyőzőnek lennie: Központi szerepet játszanak az olyan szempontok, mint a könnyedség, a kényelem és a fenntarthatóság.

Az alkoholmentes üdítőitalok különösen kedveltek a nemzetközi színtéren

2014-ben is tovább nőtt a globális üdítőital-fogyasztás. A növekedés motorja az úgynevezett „Újvilág”: Ázsia, Afrika és a Közép-Kelet. Összességében számolva az egy főre eső italfogyasztás világszerte átlagosan szűk 267 litert tesz ki, és ezzel az utóbbi öt év alatt 25 literrel nőtt. A fogyasztás éllovasai a palackozott alkoholmentes üdítőitalok (2014: kb. 91 liter fejenként).

Amíg e szegmensen belül a szénsavas üdítőitalok 2009-ben fejenként mintegy 31 literrel még konkurencia nélkül álltak az első helyen, a palackozott vizek kb. 30 literes fejenkénti fogyasztással most már hamarosan kérdésessé tehetikezt a pozíciót (Canadean 2014).

Világszerte több vizet isznak

Kb. 35 százalékos értékesítési részaránnyal és mintegy 14 százalékos növekedéssel 2014-ben az ázsiai térség világszerte a palackozott vizek legnagyobb piaca, ezt Nyugat-Európa (kereken 22 százalék), Észak-Amerika (mintegy 16 százalék) és Latin-Amerika (kereken kilenc százalék) követi. Rendkívüli növekedési potenciál valószínűsíthető a palackozott víz fogyasztásában Afrikában is: 2014-ben itt szűk kilenc százalékos bővülés volt regisztrálható. A nyugat-európaiak nem isznak jelentősen több palackozott vizet, mint eddig, azonban fogyasztásban továbbra is éllovasok maradnak, elsősorban Olaszország, Németország és Portugália (Canadean 2014).

A németek a legszívesebben ásványvizet isznak

Ennek következtében a német ásvány- és gyógyvízpiac 2014-ben egymás után negyedik alkalommal bővült. A Német Termálforrás Szövetség szerint minden német átlagosan 143,5 litert ivott meg, ennek több mint négyötöde szénsavtartalmú ásványvíz volt. Az üdítőitalok ezzel szemben 2004 óta először ismét kevésbé kedveltek voltak, az Alkoholmentes Italok Gazdasági Egyesülete információi szerint. 2014-ben fejenként 119,3 liter folyt le a német torkokon, 2013-ban ez az érték még 125,5 liter volt. A GfK szerint a németek közül 2014-ben jóval kevesebben nyúltak a gyümölcslevekhez is: Ezek Németországban a teljes italfogyasztásnak csak öt százalékát tették ki, míg a nektárok fogyasztása az előző évihez hasonló maradt.

Egészséges ivás – innovatív kreációk

Az egész világon az egészséges ivás áll a középpontban. Nem ok nélkül nő rendkívüli módon a kereslet a kiegészítő összetevőkkel dúsított szénsavmentes ásványvizek és italok iránt. Számos olyan új fejlesztésű alkoholmentes ital van, amelyek az egészséges, üdítő hatású italélményt képviselik: így például egy Spirulina algákkal dúsított ásványvíz, egy chili kivonatot tartalmazó kókuszdiós víz, valamintegy olyan articsókás víz, amely friss articsókából, továbbá természetes aromákból, úgymint almából, citromból, barátcserje-termésből és mentából áll. Minden bizonnyal meg kell szokni: fekete ásványvíz, amely a fulvinsavtól kapja a sötét színét. Állítólag sok millió éves, és a történelem előtti növények bomlása révén keletkezett. A jótékony hatás: A víz magas pH-értékének köszönhetően az ital nyilvánvalóan szabályozza a test savháztartását.

Németországban ismét nő a sörforgalmazás

A Szövetségi Statisztikai Hivatal tájékoztatása szerint a sörforgalmazás Németországban az előző évben 2006 óta először ismét nőtt – méghozzá rögtön egy millió hektoliterrel. A német sörfőzők 95,6 millió hektoliter sört gyártottak. Ebben nincsenek benne az alkoholmentes sörök, a malátás italok, valamint az Európai Unión kívüli országokból behozott sörmennyiség. A sör alapú italok 4,1 millió hektoliterrel az egész sörforgalom mintegy négy százalékát teszik ki. Világviszonylatban Németország a fejenkénti sörfogyasztásban összesen kb. 104 literrel 2014-ben is a harmadik helyen állt, Ausztria szűk 107 literes, a Cseh Köztársaság pedig kereken 137 literes értékkel előzte meg. A világ legdinamikusabban bővülő sörpiaca az afrikai. Itt a sörforgalom 2017-ig bezárólag feltehetően évi öt százalékkal nő. A jelentős növekedés oka: Egyre több afrikai tér át a házilag főzött sörökről a sörfőzdék termékeire, és ezzel tudatosan a higiéniai biztonságot választja (Canadean 2014).

A kézműves sörök irányába mutató világszintű trend töretlen. Ezek a kézműves munkát, az innovációt, a kiváló minőséget képviselik, és egyre inkább a prémium termékek felé fordulnak. Az iparág ismerői szerint a német sörforgalmazás az innovatív kézműves sörök által még sokoldalúbbá vált sörvidékből is profitál. A fogyasztó a sört mindinkább olyan termékként fogja fel, amelynél az élvezet áll az előtérben. A kézműves sörök volumene az egész világon több mint 51 millió hektolitert tett ki 2014-ben. Az USA után Nyugat-Európa az elmúlt évben szűk 18 millió hektoliterrel a második helyen állt, ezután Latin-Amerika következett jó 3 millió hektoliterrel, majd Kelet-Európa mintegy 2,5 hektoliterrel (Canadean 2014).

Rövidital-iparág: minőség és ötletgazdagság

A röviditalok ágazatában is megfigyelhető a finom röviditalok felé fordulás, amelyeket hagyományos, kézműves módon állítják elő. A válogatott összetevők, az erőforrások tudatos használata, valamint a visszatérés a regionális sajátosságok alkalmazására éppúgy döntő kritérium a prémium röviditaloknál, mint a Kreatív sörkultúra esetében. Az ötletgazdagság nem merül ki a gyártásban, hanem a piaci értékesítésben is merítenek belőle. Fejenként a legtöbb röviditalt a Canadean szerint egyértelműen a dél-koreaiak fogyasztják, 2014-ben szűk 31 literrel. Ez csaknem kizárólag a hagyományos dél-koreai rövidital, a soju magas fogyasztásának köszönhető, amely az országban szinte minden korcsoportnál rendkívüli népszerűségnek örvend. A „röviditalok világranglistáján” Japán foglalja el a második helyet kb. 18 literrel, őt Bolívia követi szorosan, fejenként szűk 15 literrel. A németek a Német Rövidital-gyártó Szövetség szerint átlagosan és fejenként 5,4 litert isznak meg.

BrauBeviale: A kreatív sörkultúra találkozása a prémium röviditalokkal

A kreatív italkülönlegességek élményszámba mennek, és jó beszédtémául szolgálnak. A Craft Beer Corner az elmúlt évben sikeresen alkalmazta ezeket az elemeket. Az ez évi BrauBeviale vásárra tovább bővítik. A 9-es csarnokban öt külön kóstoló bárban sommelier-k szentelik magukat egy-egy témának, ezek a következők: komló, maláta, élesztő, specialitások és különböző poharak a differenciálódott italfogyasztáshoz. Éppen a kereskedelem és a gasztronómia területéről érkező szakmai látogatók számára kínálkozik itt alkalom arra, hogy ez egyszer elfogulatlanul és semleges környezetben fedezzenek fel rendkívüli söröket. A kóstoló zóna partnerei a Doemens, a Rastal, a Sahm, a Spiegelau és a TU Weihenstephan. Aki tovább szeretne látni a söröspohár peremén, az italkultúra széles spektruma felé nyithat: a prémium röviditalok és a víz sokoldalúbb, mint azt némelyek talán várnák. Az American Distilling Institute, a Highland Circle Nürnberg és a Doemens vezetett kóstolókat kínál ehhez További csúcspontok a vásár eszmei atyja, a Private Brauereien Bayern által kiadott European Beer Star díj odaítélése és bemutatása, valamint a Sörfőzdék Kísérleti- és Tanintézetével (VLB) közösen szervezett „European MicroBrew szimpózium” a vásárt megelőző napon. Egy külön erre a célra kijelölt kiállítói útvonal gyorsan elvezet a kreatív sörfőzőknek szóló speciális kínálatokhoz és megoldásokhoz.

Italcsomagolások: a PET egyre jobban teret hódít

Palackozás PET-palackba, üvegbe vagy dobozba? Egy kérdés, amelyre az italgyártók világszerte egyre gyakrabban a „PET-palackba” választ adják. A Canadean a PET-göngyölegek évi kb. hat százalékos bővülésével továbbra is a legerőteljesebb növekedést prognosztizálja az italcsomagolások területén. Ennek motorja az alkoholmentes italok ágazata. Az üvegpalackok és dobozok esetében három százalékos pluszt prognosztizálnak. Minden csomagolási változat esetében a külső megjelenés mellett a súlycsökkentés, a fenntarthatóság, valamint kényelem segítségével történő költségcsökkentés szempontjai állnak az előtérben. Így például léteznek csavarzáras dobozok vagy dobozok beépített szalmaszállal, amely kinyitásnál automatikusan előjön. A rétegterméktől a mainstream-termékhez vezető utat járja be az alumínium palack. A legújabb trend az első, biológiai úton teljesen lebontható, farost-alapú italos palackok kifejlesztése.

Az italcsomagolások területen fontos impulzusokat ad az italiparnak a PET@BrauBeviale az italipari beruházási javak ebben az évben legfontosabb vásárán. Az elmúlt évi sikeres indulás után a BrauBeviale a PETnology-val együtt bemutatja a PET Passion Week-et. A bevált, piacorientált koncepció megvilágítja a ‘PET az italiparban’ téma összes aspektusát. Az eseményt a közvetlenül a vásár előtt megrendezett kétnapos nemzetközi kongresszus, a PETnology Europe nyitja meg. Az A4-es csarnokban a vállalatok a PETarena-ban, „connecting comPETence” mottó alatt mutatják be a teljes PET értékteremtési lánchoz kínált vonzó megoldásokhoz nyújtott kínálatuk és szolgáltatásaik választékát – ez egyaránt érdekes a középvállalatok és a globális piaci szereplők számára. A PET-újrahasznosítás témáról a Gütegemeinschaft Wertstoffkette PET-italcsomagolások standján tájékozódnak a szakmai látogatók, és aki a PET témában célirányosan, meghatározott kiállítókhoz szeretne eljutni, az a külön erre a célra kijelölt kiállítói útvonalat használja.

Kapcsolódó cikkeink